Zuiderzee botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Geer, 25 nov 2020.

  1. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo even een paar foto's plaatsen van de bouw van mijn eerste bouwpakket de zuiderzee botter , nog niet echt vergevorderd door wat tijdgebrek, daarnaast ben ik er wel achter gekomen om soms verder te kijken in de foto's van de bouwtekening .
    20201010_182327.jpg
    20201016_122323.jpg
    Spanten geschuurd en in de Deense olie gezet, om een warmere kleur te verkrijgen
    20201017_112344.jpg

    20201018_173209.jpg
    De bouw is gestart ik vind deze ' helling ' niet echt fijn, om deze boot op te bouwen, je moet deze goed vastzetten zodat de constructie niet valt, beter is wat ik al gezien heb op het forum, met versterkingshoeken
    20201103_120759.jpg
    Tussenruimte van het centrale dek met de spanten was zodanig dat ik op advies van Peter @Pingu57 :worship:deze heb losgemaakt en gecorrigeerd [ zie foto onder ] 20201118_202242.jpg

    Het is me eerste project, dus de ervaring moet nog komen, al die spanten had ik weggehaald , ook het voordek moest er aan geloven, het zag er even niet meer uit, de uitdaging was om alles heel voorzichtig los te halen, schuren en weer opnieuw alles bevestigen , achteraf ben ik wel tevreden met het resultaat:) 20201119_172245.jpg
    20201119_185512.jpg

    De uitdaging is nu, hoe kan ik het beste de valse bodems vastspijkeren en lijmen, [ zie hieronder ]vooral bij het uiteinde is het moelijk om daar een klemmetje op te zetten ivm te weinig 'vlees ' heeft iemand daarvoor een suggestie ? en ook de vragen ; kan ik de valse bodems in het warme water zetten om deze wat buigzamer te maken , of laat dan de lijmlaag los van het hout? en hoe kan ik het beste de spijkers in de spanten wegmoffelen ? :rolleyes: 20201124_145831.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2020
    Jef80, Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom en veel bouwplezier
     
    Geer vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Geer, ik meen dat ik de bodemvlakken gewoon met klemmen vastgezet heb om ze te lijmen, maar je kunt ze natuurlijk iets bevochtigen en dan met warmte (strijkbout) buigen.
    Alleen niet te veel water gebruiken, want de kwaliteit van het triplex is niet overweldigend ben ik achter gekomen
    Na het lijmen en klemmen losnemen kwam er bij mij een laagje van het triplex los, wat ik opnieuw vast heb moeten plakken
     
  4. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    438
    Locatie:
    zeeland
    als spijkeren lastig is kun je voorboren met een klein boortje en een spijkerdrukker gebruiken ipv hamer. Als klemmen niet kan kun je proberen met elastiek en stukjes hout als aandrukker.
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Je kunt misschien aan Geer uitleggen wat je daarmee bedoelt Timber? :)
     
    Geer vindt dit leuk.
  7. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    @Pingu57 Oke, dankjewel , ja daar ben ik ook nl.bang voor dat de lijmlaag losgaat, ik ga er even goed over nadenken, dankjewel :thumbsup:
     
  8. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    @walter10 , ja is ook een optie, heb net ook een spijkerdrukker gekocht, dus die kan ik gelijk uitproberen, dankjewel voor je info :bye:
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als zo'n laagje van het triplex loslaat, dan kun je het altijd weer vastplakken Geer, houd dat ook maar in het achterhoofd.
     
    Geer vindt dit leuk.
  10. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou wat heb ik gedaan op de werf, en waar ben ik mee bezig?
    Valse bodems heb ik gelijmd en gespijkerd [ zie je toch dadelijk niets meer van als ik de bekledingslatten erop zet ] daarnaast heb ik op het voordek de dolboorddeksels van de voorsteven, de scheg en de loze kielen er op gelijmd [ deze heb ik eerst in de deense olie gezet ], nu ben ik bezig met schuren van de spanten en de dekken zodanig dat ze gelijk zijn met elkaar. Dat schuren is een dingetje daar bedoel ik eigenlijk mee als ik de voorsteven erop gaat zetten tzt, deze sluit niet mooi aan , dus dat wordt een gevalletje nazorg ben ik bang :(, maar ja niet alles is in beton gegoten zeg maar , nou ik ga weer verder met schuren laterzzz:bye:
    PS: eigenlijk best wel rustgevend die hobby, beetje klassieke muziek op , en in je eentje een bootje bouwen.;)
    20201127_172200.jpg

    20201128_202153.jpg
    20201129_121142.jpg
    20201129_140701.jpg
     
    walter10, Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat gaat vast goed komen. Probeer eens een lang roerhoutje met een korrel 80 er op voor het afschuinen van je spantjes in plaats van een vijl.
     
    Jef80 en Geer vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zeg Geer, weet jij wel zeker dat je bodemvlak goed zit??
    Ik zie net de foto's nog eens, en heb het idee dat je de achterkant voorhebt, want bij de boeg moet je een heel stuk van je spanten afhalen, en bij het hek heb je veel te veel bodemvlak
     
    Geer vindt dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Geer vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb hier ook naar zitten kijken en had hetzelfde idee, in ieder geval klopt er iets niet... Ik vermoed dat je gelijk hebt Peter.
     
    Geer vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @pietsan
    Ja, inderdaad, er klopt zeker iets niet.
    Alleen als je de foto's oppervlakkig bekijkt merk je het haast niet op. Alleen als je ze iets beter bekijkt, de eerste keer keek ik er straal overheen.:(
     
    Geer vindt dit leuk.
  16. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    @Pingu57 , je heb helemaal gelijk, :rofl:ik zie het nu, dat is lekker dan, :stout:bedankt voor je oplettendheid , dat wordt wordt weer effe een kleine uitdaging pff
     
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Yep, de botter heeft wel meer kleine uitdagingen :rofl::rofl:
     
    Geer vindt dit leuk.
  18. Ernst

    Ernst

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi
    Ben ook net begonnen met de Zuiderzee botter.
    Gelijk al een vraag voor de forum leden.
    Bij stap 1 in de beschrijving wordt gesproken over het lijmen van steun 23 op spant 11.
    Kan iemand mij vertellen hoe steun 23 er uit moet zien. En waar ik deze in de geleverde materialen kan vinden?
    Alvast bedankt gr Ernst
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op de tekening die je gekregen hebt staat een lijst met materiaal , in diverse talen, even kijken bij nr 23, en je ziet dat dit een stukje hout is van ik meen 2x2 millimeter, dat plak je op spant 11, zodanig dat het dekje niet alleen op die balkjes rust, maar ook op de valse kiel.
    Voor de stevigheid kun je aan de andere kant. op spant 10, ook zo 2 van die stukjes zetten, dan blijft het dekje mooier liggen.
     
    Hans Groenenberg en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Ernst

    Ernst

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi.
    Geweldig bedankt, ook voor je heel snelle reactie!!
    Klopt inderdaad 2x2 mm
    Nogmaals veel dank
     

Deel Deze Pagina