Zuiderzee Botter2.0

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pietje Precies, 1 aug 2020.

  1. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo allemaal,

    Een maand of 3 geleden heb ik het bouwpakket gekocht van de Zuiderzee Botter 1912 van Artesania Latina.
    2.0 in het onderwerp omdat jaren geleden, toen ik nog jong en onbedorven was, mijn ouders al eens een pakket van de Botter hadden gekocht. Het idee was dat zij een begin zouden maken en m'n broertje en ik hem verder zouden bouwen met hulp. Alleen is dat model in de prullenbak beland nadat hij jaren lang in een verdom hoekje stof stond te happen.
    Nu dus een nieuwe poging,zelfde fabrikant van het model. Inmiddels is er wel het een en ander aan het pakket veranderd, met name de instructies en tekeningen. Die zijn nu wat aan de summiere kant. Maar gelukkig is mij iemand voor gegaan op dit forum en een bouwverslag waar ik een hoop tips uit kan halen.
    Het is mijn eerste bouwpakket, dus ik ben benieuwd!

    Ik zie niet direct een voorstel stuk waar nieuwe leden zich voor kunnen stellen, dus doe ik dat meteen maar even.
    Ik ben Nick, 39 jaar en storingsmonteur van beroep.
    Mijn hobby's zijn voetbal en fotografie en gamen mag ik ook graag doen.En met dit eerste bouwpakket voeg ik direct een nieuwe hobby aan mijn lijstje toe.
    Ik denk dat ik een hoop algemene informatie over het bouwen van een boot terug kan vinden.Dus de komende tijd zal ik lekker over dit forum struinen.

    Hieronder een foto van de doos van het bouwpakket en de status tot nu toe:
     
  2. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zie dat ik bovenstaande in "historische zeilschepen" heb geplaatst. De bedoeling was in "bouwverslagen".
    Wellicht dat dit nog verplaatst kan worden?
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Pietje. Veel plezier met de bouw.

    Even onder je post op de meldknop drukken en vragen aan de Admin of hij verplaatst.

    Pietje Precies kan eigenlijk niet die naam. Die is al weggegeven hier. :p:p
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. Avado

    Avado

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Welkom en veel plezier met de bouw.
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Welkom en veel plezier met de bouw.
     
  6. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Dank!
    Plezier beleef ik er aan. Een kleine ergernis ook :hammer:het loslaten van kleine latjes op de spanten, bij het uitsnijden van de randen of openingen in de plank. Maar...stug blijven terug lijmen.
     
  7. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Begonnen aan de botter had ik het idee om de kiel te klemmen tussen twee plankenen met wat aluminium kokertjes en hoeklijntjes en zo de spanten haaks op de kiel te lijmen.

    Alleen trok de kiel iets scheef dus een andere oplossing bedacht met een frame van Lego.

    Dit werkte eigenlijk wel goed, alleen was het gebeuren nogal laag waardoor ik niet echt lekker kon werken bij het plaatsen van de spant.
    Dus heb ik het frame wat aangepast en meteen een geleider gemaakt en daar een verplaatsbare steun over gezet waar de spant zijdelings haaks tegen kon steunen.

    Het beplanken van de spanten bij het slaapvertrek is wel naar mijn zin gelukt. Alleen soms dus de frustratie van loskomende latjes.

    Ik miste alleen de dorpel die op de spant met de enkele grote opening zou moeten, de maat zoals in de stuklijst opgegeven(1,5x5) zit niet bij het materiaal in de doos.
    Dus die heb ik los in de hobbyshop nog weten te vinden. En omdat ik daar nu toch genoeg van heb, meteen rondom de uitsparing geplakt, zodat je het triplex niet meer ziet. Dat vond ik mooier.

    En meteen de spanten die bekleed zijn voorzien van blanke lak.

    De bruine kleur van de spanten bevalt me wel zoals hij nu is.
    De vloerdelen vind ik eigenlijk nog wat te licht
    Ik heb "Humbrol #135, vernis, satijn" gebruikt. Voor de vloer ga ik denk ik nog wel andere kleuren uitproberen.

    Tot slot het voordek op de spanten geklemd.
    Deze heb ik eerst in water met een scheut ammoniak gelegd en daarna met lijmklemmen vastgeklemd om een mooie glooiing naar de punt toe te krijgen.

    Inmiddels is het dek droog en blijft de vorm er aardig in zitten dus dit valt me weer niet tegen.

    Voordat ik het dek er op lijm, ga ik eerst de deurtjes in het schot zetten dat tegen de mast komt.
    En bedenken wat ik met de positie van de mast doe, want volgens de beschrijving komt de mast voor het schot. Maar ik kom ook foto`s en tekeningen tegen op internet waarbij de mast het schot in tweeën deelt en dit vind ik persoonlijk mooier.
    Ik heb het boek "Zuiderzee botter, bouwbeschrijving voor een model" van J. van Beylen aangeschaft. Leuk om te lezen en nog meer inspiratie. En ook daar deelt de mast het schot in tweeën.

    Zo...dat was het wel voor nu.

    Groeten...
     
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Voortvarend en netjes.

    Misschien alleen de foto's die je plaatst op een andere manier uploaden. Je gebruikt nu de knop boven aan in de balk denk ik, media-gallerij.
    Ik zou rechts onderaan gebruiken, UPLOAD BESTAND, werkt heel wat eenvoudiger.
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum en success met de bouw , mooi begin van de romp
     
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom Pietje bij de houtkrullen snuivers, het begin ziet er al veelbelovend uit hoor....:thumbsup::thumbsup:
    Enne als er vragen of zo zijn dan horen we het graag.....
    Succes
     
  11. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Welkom Pietje,
    Veel succes met de bouw!
     
  12. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Op die manier heb ik ze inderdaad geüpload, via de knop bovenin de balk. Bedankt voor de tip!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. Pietje Precies

    Pietje Precies

    Lid geworden:
    1 aug 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt allemaal voor het warme welkom!
    Als er vragen zijn, zal ik niet schromen om ze te stellen.

    Vooralsnog is er voor het stadium waarin ik me momenteel begeef met de schuit een hoop tips en inspiratie te vinden op dit forum :thumbsup:
     
  14. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Welkom Pietje, success met de bouw.
    Marcus
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom op het forum Pietje, leuk dat je de botter ook bouwen gaat.:):)
     

Deel Deze Pagina