Zuiger komt niet over de top

Ik heb voor mijn hobao hyper st pas geleden een nieuw motortje gekocht, en net ingereden. Maar toen ik laatst wou starten leek het wel alsof de zuiger niet over de top heenkwam, ook met de starterbox lukte dit niet (ik heb geen trekstarter). Als ik de gloeiplug eruit draai, dan lukt alles gewoon wel. Het zal vast en zeker iets met de compressie te maken hebben ofzo, maar weet iemand waar dit precies door komt? En belangrijker, hoe ik het kan verhelpen?

Dat heet 'klemming' en is al veel besproken. Gewoon even op dit trefwoord zoeken in het forum. Je voorkomt dit 'vastzitten' bovenin bij een nieuwe motor door hem voor het starten voor te verwarmen met bijv. een föhn....

Ik heb voor mijn hobao hyper st pas geleden een nieuw motortje gekocht, en net ingereden. Maar toen ik laatst wou starten leek het wel alsof de zuiger niet over de top heenkwam, ook met de starterbox lukte dit niet (ik heb geen trekstarter). Als ik de gloeiplug eruit draai, dan lukt alles gewoon wel. Het zal vast en zeker iets met de compressie te maken hebben ofzo, maar weet iemand waar dit precies door komt? En belangrijker, hoe ik het kan verhelpen?

met inrijden de motor warm föhnen als je daar de gelegenheid voor hebt, met een haarföhn of verf stripper (wel voorzichtig word heel snel warm).

mvg Hans

Maar als ik het goed heb, maakt het bij klemming niet uit of de gloeiplug er in zit of eruit is? (correct me if I'm wrong) Want zodra ik de gloeiplug losdraai, draait hij wel weer goed.

Vandaag met de föhn geprobeerd, maar helaas geen verandering, zoals ik al zei draait alles wel goed zodra de gloeiplug eruit is. Het lijkt wel alsof de lucht niet wegkan of dat hij iets vacuüm trekt ofzo... Zo voelt het in ieder geval aan. Ik weet niet precies wat klemming inhoudt, maar dit lijkt me geen klemming. Weet iemand wat het dan wel kan zijn? Anders moet ik maar eens terug naar een modelbouwzaak

Op het moment dat jij de gloeiplug er uit draait kan er lucht ontsnappen. De compressie ( luchtdruk even simpel verklaard ) kan hierdoor ontsnappen. Klemming is de passing die tussen de zuiger en de bus aanwezig is, vaak is dit bij nieuwe motoren hoog, net als de compressie. Ik neem ook aan dat jij bedoelt dat je hem er niet met de hand door heen kan draaien?

Vandaag met de föhn geprobeerd, maar helaas geen verandering, zoals ik al zei draait alles wel goed zodra de gloeiplug eruit is. Het lijkt wel alsof de lucht niet wegkan of dat hij iets vacuüm trekt ofzo... Zo voelt het in ieder geval aan. Ik weet niet precies wat klemming inhoudt, maar dit lijkt me geen klemming. Weet iemand wat het dan wel kan zijn? Anders moet ik maar eens terug naar een modelbouwzaak

Het is een turbo gloeiplug, en ik kan hem er niet met de hand doorheen draaien inderdaad, maar ook met starterbox lukt het niet

Je voelt geen tik, dat iets ergens hard tegen aankomt? Startbox is vol geladen? Motor moet je overigens wel een minuutje of 4 voorverwarmen met de fohn.

Het is een turbo gloeiplug, en ik kan hem er niet met de hand doorheen draaien inderdaad, maar ook met starterbox lukt het niet

Ik heb de föhn er wel een tijdje opgehad, niet precies de tijd bijgehouden, maar hij was in ieder geval behoorlijk heet. Verder geen tik en de starterbox is helemaal opgeladen.

:( nou ja, dan maar eens naar een modelbouwzaak, als ze het daar niet weten kan ik altijd nog een filmpje maken.

Ehm... Ja.. Maar hij heeft al 1 liter zonder problemen gelopen, dus ik dacht dat het wel goed zat.

Hmm. Ja , misschien dat het vliegwiel slipt. Zodra de compressie weg is heeft die minder weerstand en draait de zuiger dus gewoon mee. Met veel compressie is er dus kans dat die slipt. Ik zou dat even nakijken. Dat is het enigste wat ik nog kan bedenken.

ik denk hydro lock .
Haal de plug er weer uit en start hem even zonder plug tot dat alle te veel aan brandstof er uit is .

Haha, idd. Leg maar eens uit hoe je dat doet, bespaart toch weer wat plugjes..maar even serieus, je bedoelt waarschijnlijk even zonder plug op de starterbox zetten, maar ook dit heb ik al gedaan..

Wanneer je het vliegwiel wel met je hand kunt draaien, zeg maar door de compressie. Zou het kunnen dat het vliegwiel niet goed tegen je starterwiel aan drukt en die dus gewoon slipt op je vliegwiel. Even op letten zou ik zeggen. Wanneer die ingesleten is kan die ook op/tegen je bodemplaat aankomen.
Anders is Ricardo zijn opmerking idd ook wat zou kunnen.

Je kan de plug ook een beetje losser doen, dan starten als die een beetje warm is de plug weer indraaien. Niet rijden met een losse plug.

Back