Zuiger maakt geen omwenteling bij hoge snelheid

Na twee jaar heb ik mijn Truggy weer eens uit de kast gehaald.
Na een flinke poetsbeurt, verse benzine en gloeiplug liep hij weer als een zonnetje. Na warm te hebben gedraaid de auto uitgezet en daarna weer willen starten. Helaas. Hij startte niet meer. Na diverse onderdelen te hebben gecontroleerd kwam ik achter het volgende:
De zuiger maakt geen omwentelingen als ik de auto met de startbox probeer te starten. Wanneer ik de gloeiplug eruit haal, dan gaat de zuiger prima op en neer. Vervolgens de oude trekstarter weer gemonteerd en ook nu doet de zuiger het prima als de gloeiplug verwijdert is. Echter wanneer ik de gloeiplug weer terug plaats, gaat de zuiger weer niet op en neer. Wanneer ik langzaam aan het trekkoord trek beweegt de zuiger wel (met gloeiplug)

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen.

De motor is een Force 25 CNC met weinig draaiuren.
 
Nee, helaas. Deze oplossing werkt niet bij mijn probleem.
Als ik aan het startkoord trek lijkt het net of hij de aandrijving niet meeneemt als er te veel kracht op komt. Bij het heel langzaam uittrekken van het startkoord gaat de zuiger namelijk wel op en neem (met, naar mijn mening, genoeg compressie)
 
Als het alleen met je trekstarter is dan moet je je one way bearing even checken of vervangen

je gaf alleen ook aan dat het met je startbox ook niet ging. Dan gebruik je je owb niet, dan start je namelijk op je vliegwiel.
Tenzij je een ROTOstarter bedoelt. Dan is het gewoon je owb.
 
The bearing is lastig te controleren. Als ik hem handmatig bedien functioneert hij naar behoren, hij neemt de as mee als ik hem rechtsom draai en laat de as met "rust" als ik linksom draai. Als ik echter de starter er op aansluit zie ik niet meer wat hij doet.

Inmiddels ben ik wat verder gaan sleutelen / demonteren en nu zag ik de as die in de krukas zit. Daarachter zit een veertje. Zou het kunnen dat of de krukas versleten is of het veertje niet genoeg kracht heeft om de as tegen de aandrijfas te duwen?

btw, ik maak idd normaal gebruik van een ROTOstarter en dus niet van een startbox.
 
Oke,
ik ga deze bestellen en vervangen. Hopen dat het hiermee is opgelost.

Maar ik heb pas een paar uur (ongeveer 5 uur) met de auto gereden. Slijt dit onderdeel dan zo snel na een X keer starten?
 
Het kan alleen zijn dat hij vuil is door de olie die langs je uitlaatpoort lekt.
Even goed schoonmaken met remmenreiniger en een klein drupje olie erin kan al genoeg zijn om hem te laten werken.
 
Misschien zit je vliegwiel los. Als 'ie op de startbox de zuiger niet beweegt, dan zal het vliegwiel waarschijnlijk los zitten....
 
Ik heb even fijn gesleuteld en na het schoonmaken van de OWB kwam ik erachter dat de binnenste cilinder los zit van de buiten moer. Ik heb een nieuwe besteld en vermoed dan ook dat hiermee het euvel verholpen zal zijn.

Wel een erg snelle slijtage slag van dit onderdeel. Ik hoop dat de nieuwe wat langer meegaat. Kan het zijn dat de OWB eigenlijk alleen bedoelt is voor een trekstarter en niet voor een ROTOstarter, omdat er dan te veel kracht op komt te staan?

Iig bedankt voor de hulp.
 
Oneway bearings komen in vele kwaliteiten. Let ook even op dat de werking van een oneway ook sterk afhankelijk is van de as waar hij op zite, slijtage van de as doet een oneway ook slechter werken.

Wel is het zo dat een rotostarter meer belasting op de oneway geeft, 1 van de dingen die dan voor kunnen komen is een gescheurde bearing.
 
Hallo,
Ik reageer weer op dit wat oudere bericht omdat ik mijn oude hobby weer aan het oppakken ben en het over dezelfde motor gaat.
Ik heb mijn RoTostarter aan de wilgen gehangen. Dat kostte me iedere keer een nieuwe one way bearing.

Ik heb een starterbox gekocht speciaal voor truggy 1:8. Echter als ik mijn truggy erop zet krijgt hij mijn vliegwiel nauwelijks rond met als gevolg dat er een hoop rubber van het wiel van de starterbox komt.
Als ik het vliegwiel van de motor handmatig ronddraai dan gaat dat prima. Ik voel een kleine compressie en de zuiger beweegt heen en weer.

Ik heb 2 opgeladen 7.2v 2400 racepacks als stroombrom. Zou voldoende moeten zijn.

Wat doe ik verkeerd?
 
Het startwiel komt waarschijnlijk tegen het chassis. Om het startwiel goed uit te lijnen kan je het beste de motor eruit halen zodat je goed zicht op het gat hebt. Tevens omdat je een trek/rotostarter motor hebt staat deze vaker hoger op zijn blokken dan een gewone motor waardoor ook het vliegwiel hoger ligt. Misschien moet je het gat in het chassis iets groter maken om het startwiel meer ruimet te geven en iets dieper te laten vallen. (moet ik ook vaak)
 
Als ik de truggy plaats op de starterbox komt het chassis er niet tegen aan. Als ik de starterbox aanzet draait het rubber wiel uitstekend, maar zodra ik de truggy naar beneden duw en het vliegwiel ertegen aan zet smoort hij.
Ik heb dus 2x 2400 mAh erop zitten. Is dit soms te weinig 'power'?
Of moet ik de truggy harder/meer kracht naar beneden duwen?
20180110_141732.jpg
20180110_144009.jpg
20180110_144024.jpg
20180110_141949.jpg
20180110_144104.jpg
20180110_142003.jpg
 
Je moet wel even met de hand het vliegwiel ronddraaien. zodat je zeker weet dat de motor geen blokkade heeft.
 
Zo te zien komt het startwiel waarschijnlijk wel tegen het chassis aan, aan de onderkant van het chassis moet je een schuine kant aan de korte vlakke kanten van het gat vijlen zodat het startwiel even wat meer ruimte krijgt.

De 2 accu's zijn nieuw of al oud? Als die accu's "versleten" zijn zal het starten ook lastiger worden.
 
Back
Top