Zuiger zit vast, Yucan Yumbo/bart smit

Ik heb laatst een leuk autotje gekregen die nog bij mijn ouders in de schuur stond, heeft alleen helaas 15 jaar stil gestaan, en nu zit de zuiger muurvast.
enige tips om deze veilig los te krijgen? mogelijk in de wd40 weken?

alvast bedankt!:D

Kun je inderdaad proberen maar het lijkt erop dat je lagers helemaal vastgeroest zitten en zal waarschijnlijk ook de krukas verroest zijn.
Hall je motor eens los en kijk of dat zo is. Is de motor helemaal verroest van binnen dan is het einde verhaal voor de motor.

M.v.g. Mark

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Zal kijken of ik morgen tijd heb om hem te demonteren, zal verdere informatie wat ik tegenkom nog posten

Dat ding is al wel wat ouder als 15 jaar ben ik bang, Yu'Can/Yumbo is er al een tijdje niet meer....

Die auto is vermoedelijk niet opgewassen tegen de vermogens die moderne motoren uitbraken, maar in principe moet iedere .21 automotor er op passen...

Ik denk dat je het beste een goedkope Picco of Force motor uit de laagste prijsklassen qua vermogen nog het beste bij die auto past.
Zulke motoren heb je vermoedelijk al onder de 100 euro nieuw....

Maar kijk eens of er veel bruine aanslag aan de buitenkant van de motor zit: hoogstwaarschijnlijk zit het ding dicht met aangekoekte wonderolie, en dan heb je mazzel, want dan krijg je hem meestal wel weer los door hem flink met een Föhn te verwarmen en eventueel flink in de week te zetten met verse brandstof.
Daarna EERST demonteren, en de lagers controleren/vervangen.

Groet, Bert

Klopt, hij is uit de jaren 80 geloof ik, maar hij mist al de zender en servo dus ff kijken of ik deze kan regelen, maar eerst kijken of hij los komt en nog wil lopen

Ik heb even het motortje uit elkaar gehaald, en gelukkig geen roest aangetroffen, en hij draait ook weer soepel.
Nu heb ik alleen nog een vraagje of iemand enig idee wat voor motor erin zit, de naam is slecht te lezen maar het is een .21, en de naam lijkt op OTFO of iets in die richting.
ik zou graag foto's posten maar het forum geeft aan dat ik niet gemachtigd ben.

full

Iemand die het merk wel kan lezen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een Picco .21
Voor die tijd een hele sterke motor en waarschijnlijk zijn er ook nog wel onderdelen voor te vinden.
De Yukan stockcar (want dat is het) heeft als het goed is een V-Snaartje, is dat nog wel OK en niet uitgedroogd?
Starten doe je met een starterbox, of, toen ik een jaar of 14 was, met een fiets omgekeerd op het stuur en dan het vliegwiel van de motor op de achterband van de fiets drukken.
Wel opletten dat ie de goede kant opdraait.
Als brandstof zou ik iets met 10% nitro nemen, daar moet ie wel op lopen.

GJ

Heb geen snaar gevonden alleen ketting, en ik begreep dat het de jumbo/yumbo was, heb die stockcar ook gezien en ziet er een stuk anders uit qua chassis, maar ben blij dat het een picco is!

klopt, ik werk met Chrome, deze bied mij automatisch aan om het te vertalen dus dat is geen probleem :D alleen vraag ik me nog wat af over het luchtfilter, zoals in mijn foto album is te zien heeft mijn vader tie-wraps om het luchtfilter gedaan om deze bij elkaar te houden omdat de bescherm kap los is van de rest, is hier een (betere) oplossing voor? of zal ik maar sparen voor een nieuwe, want de rubberen leiding eronder is uitgedroogd en gescheurt, dus deze zal ik sowieso moeten vervangen.

Ahh. dat ding...
Ik heb nog even verder voor je gezocht.

Hier staat de gebruiksaanwijzing en dergelijke:
Yucan Yumbo

Picco bestaat nog maar ik heb geen idee waar je nog wat onderdelen zou kunnen kopen voor die motor.
Ik was op zoek naar de oude duitse importeur, die had echt alles op voorraad maar ik kan hem niet meer vinden.
En ik zit al jaren niet meer in de modelauto's, misschien dat Roelof nog ergens een adresje weet?
Luchtfilters en de bevestiging kon je altijd overal kopen.
K&N had setjes die bij elke modelbouwwinkel verkocht werden.

GJ

met z'n wagen heb ik ook nog gereden.:p wel met foam banden on road en niet off road. Als je niet off road gaar rijden moet je de voorkant verzwaren want anders stuurt hij voor geen meter. Wij hadden de orinele bumper/plaat er van af gehaald en hier een stalen bumper op gemaakt. Dat ging perfect.
Wel vond ik de voor ophanging zwakjes. de kogels waar in de fusee in draait wil nog wel eens afbreken.

Back