Zuigerveer monteren Webra

Ik heb een webra 55 P5 AAR uit elkaar gehaald en vond de zuigerveer in twee stukken.
Het leek erop dat de ring klem zat in de groef door aankoeken van olie resten waardoor ik misschien die veer zelf gebroken heb maar dat is verder het probleem niet.
Wat mij opviel aan de veer is toen ik het breukvlak onder een loep bekeek het eruit zag alsof die uit gietijzer bestond vooral vanwege de erg ruwe structuur.

Maar nu mijn vragen over hoe een nieuwe veer monteren.

a.
Met twee nagels de veer uit elkaar buigen en zo over de top van de zuiger in de groef plaatsen of

b.
Begin van de veer aan 1 kant in de groef plaatsen en vervolgens langs de zuiger afwikkelen totdat die helemaal in de groef valt.

Eerlijk gezegd twijfel ik alhoewel ik al vanaf mijn twaalfde jaar hobby's met motoren,auto's heb en dus heel veel ervaring heb ben ik wat voorzichtig in dit geval.
Wie heeft er een tip en wie heeft er wel eens zuiger veren gemaakt en van wat voor materiaal?
Ook een stukje belangstelling van mijn kant natuurlijk.
Bedankt voor jullie tips alvast.

... Met twee nagels de veer uit elkaar buigen en zo over de top van de zuiger in de groef plaatsen of ...
Krak :(:puppydogeyes: Zuigerveren zijn zeer bros.

.... Begin van de veer aan 1 kant in de groef plaatsen en vervolgens langs de zuiger afwikkelen totdat die helemaal in de groef valt. ...
:):):) :thumbsup:
Let ook op het anti-verdraai slotje dat zich in de zuigergroef kan bevinden.
OS Max 37 zuiger met zuigerveer plaatsen. ‎(
multipage.gif
1 2)
Motor uit elkaar halen=opnieuw afstellen??
Motor service (aantal motor-revisie discussies verzameld)

Wie heeft er een tip en wie heeft er wel eens zuiger veren gemaakt en van wat voor materiaal? ...
Zie dit bericht van Dick
Ox 5 v8 curtiss-wright motor
Dick's motorbouw pagina
www.motor-dickie.nl

Jef's actieve draadje
Bouwverslag 2cc dieselmotor ‎(
multipage.gif
1 2 3 ... Laatste pagina)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan zo maar zijn dat je voor de motor een nieuwe zuigerveer kan bestellen.
Webra wordt nog gemaakt?

Materiaal is idd gietijzer. Om een nieuwe zelf te maken moet je minimaal beschikken over een draaibankje en een stukje rondstaf gietijzer. Het is gietijzer vanwege de zekere 'poreusheid' van het oppervlaktemateriaal, dat in staat is smeermiddel vast te houden etc.

De oude resten goed nameten met de micrometer, diameter bepalen, de gap tussen de uiteinden? De klemming bepalen is het lastigste... En je moet te tolerantie bepalen op de boring van de cilinder. (links Ron)

Als de veer klemt door koolaanslag is de kans op breken zeer groot dat deze breekt bij demontage.
Zaakje goed schoon en flink in de motorolie de veer uitbouwen. Met scherpe stift of micro-schroevendraaier een veer-uiteinde met beleid uit de sleuf wippen en rond de zuiger werken.

Nieuwe inbouwen in omgekeerde volgorde. Eenmalig, daarna afblijven.
Met een autozuiger gaat het iets makkelijker door de grootte, heb je er meerdere te doen, wil je de zuiger niet krassen. Blijft een zorgvuldig concentratie klusje.

Al mijn vragen zijn beantwoord en ik zal binnenkort twee nieuwe veren voor de Webra motor ontvangen.
Ik had de stift in de veer groef reeds gezien en denk dus inderdaad dat door klemmen van de veer in de groef deze bij demonteren is gebroken.
Bij mijn andere motor zal ik dus goed nadenken voordat ik de veer ga verwijderen.

Bij de andere motor zuiger uitgebouwd een flink tijdje weg zetten in aceton of motorolie of WD40 in een glazen jampotje... opdat de meuk in de sleuf een beetje week wordt, of oplost. Blijft het vast zitten... kan je em buiten frituren in pure koelvloeistof vers uit de kan (onverdund).
Zitten sterke detergenten in. Kookpunt ligt behoorlijk hoog.. vandaar 'frituren'. Gemeen giftig stinken doet dat spul ook... dus buiten op een butabrandertje in de kouw... en niet de dampjes opsnuiven...

Sleufje van de zuigerveer niet schoonkrassen/schrapen met metalen voorwerp. Kan wel met een stukje hard plastic... Kan ook met een Dremel kunststof borsteltje... alles met beleid en rust om je heen :)
Komt het helemaal goed. Leuk klusje, en als het erna weer puik draait :)
Gr Bas

Kun je niet beter de utrasoon reiniger pakken i.p.v. al dat soort giftige stoffen,werkt bij mij prima.
Ik gebruik warm gedistaleerd water met wat afwasmiddel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had ook al iemand gesproken die adviseerde de zuiger in ontvetter van de Wibra te leggen wel de zuiger is nu verkleurd dus dat idee met een stukje plastic is ook wel goed.
Maar idd een nachtje in WD40 lijkt me ook een heel goed idee!
Trouwens hoe denken jullie erover om het grote kogellager met blauwe loctite op de krukas te monteren.
Dit i.v.m. zweven van de krukas in de binnenste ring van het lager.

Inmiddels nieuwe zuigerveer op de zuiger evenals nieuw lager krukas.
Motor weer in elkaar gezet zonder noemens waardige problemen.
Blijft precisie klusje vooral het monteren van die zuigerveer.
Een collega vlieger adviseerde bij met de vingers tegendruk uit te oefenen op de zijkanten van de zuigerveer tijdens het plaatsen in de groef om zodoende de kracht wat te verdelen over de hele ring.

Back