zvezda , junkers ju-88A4 german bomber 1/72

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door joey uit putte, 17 aug 2013.

  1. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Beste mb'ers , ik was vd week met mijn ouders naar dinant geweest , en heb daar in een museum een russieshe bouwdoos gekocht van het merk zvezda .schaal is 1/72. Is er iemand die dit merk kent ? En het leek mij al een vrij oude kit , klopt dit ?ik kan ook nergens een bouwjaar vinden , iemamd ? Het is mijn 2e bouwdoos die ik zelf bouw ( 1e was eurocopter model vd duitse luchtvaart politie van revell ) en naar mijn idee , lijken mij vooral de figuren vd kit heel gedetialeerd , meer als die van revell (die ik heb gezien dan ) zou dit kunnen kloppen ? Prijs was €20,- . Mvg joey
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Wat is je vraag precies of vertel je alleen even iets?
     
  3. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    hoi joey.

    Het merk Zvezda kom ik wel eens tegen.
    In mijn woonplaats zit een modelwinkel en daar liggen deze folders wel eens op de bali.
    Volgens mij komt het uit Tsjechie of ergens uit die buurt.
    Kwaliteit... onbekend bij mij, heb nog nooit dit merk gemaakt.
    maar doen wel veel militair volgens mij.
    Merk zegt natuurlijk niet alles, heb ook wel eens modellen van revell gehad waar de tranen me in de ogen sprongen.
    dus conclusie... gewoon proberen al is het geen Tamiya.

    veel succes en laat je werk tzt eens zien.

    gr. Modellmaker
     
  4. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Oke , bedankt voor de reactie . Allereerst wil ik tog wel even zeggen dat het mij vrij duidelijk lijkt wat precies mijn vragen zijn , en er zit inderdaad ook een soort van vertellen aan . Geen probleem hoop ik ?
    En gelukkig , het is dus niet een onbekend merk of al ouderwets :p ik vind het een fijne kit , dit is natuurlijk nog maar de 2e die ik maak , maar hij is duidelijk en dat vind ik wel belangrijk . De onderdeelen voellen stevig aan en eigenlijk past alles gelijk vanaf de 1e keer . Alleen met de verf , hoe doen jullie dat ? Haal je iedere keer als je een model maakt de verf die volgens de tekening nodig is , natuurlijk wel gebruiken wat je al had . Of gebruik je de verf die je hebt en gebruik je zelf je eigen keuze. Want bij deze kit zat geen verf , bij de heli en een planetarium wat ik trouwens ook nog gemaakt had , wel. Maar om nou al die verf te gaan kopen die ik nodig had , leek me wel een duur grapje . Dus kan ik beter losse verf kopen of beginnen met setjes waar verf bij zit al? Mvg joey
     
  5. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Foto van planetarium
     
  6. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Joey,

    Wat betreft de verf ontkom je er niet aan om tzt de verf die je nodig hebt aan te schaffen.
    je kunt wel alles 1 kleur maken maar dat komt niet realistisch over.
    Ik maak zelf al ruim 25 jaar schaalmodellen en moet nog steeds nieuwe potjes en spuitbussen verf kopen.
    Ik denk dat ik al met al wel meer dan 100 verschillende potjes, spuitbusjes en lakstifjes heb.
    allemaal verschillende kleuren.
    maar je koopt naturrlijk niet alles in 1 keer.
    probeer eerst op internet eens een afbeelding van je model te vinden zodat je precies weet welke kleuren je nodig hebt.

    succes

    Gr. Modellmaker
     
  7. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Oke , ja had alwel zoiets gedacht hoor , dus daar ontkom ik niet aan . Dan zal ik binnekort is naar de modelbouwwinkel gaan . Hij is trouwens bijna af . Kunnen jullie trouwens de foto van men planetarium zien ?
     
  8. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Je foto's zijn niet zichtbaar.

    Kijk even of je album op openbaar staat..



    Wat betreft het verven. Inderdaad gewoon af en toe ene paar potjes aanschaffen. En bijhouden wat je zoal hebt staan.
    Eer zijn ook veel kleuren die erg dicht naast elkaar liggen qua kleur en dan zou je ervoor kunnen kiezen maar 1 van die kleuren te kopen.
    Tenzij je echt historisch correct wilt werken..
     
  9. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Beste mensen bedankt voor jullie reacties . Hij is klaar , en als ik tijd heb zet ik foto's op het forum. Ik zal ook gelijk kijken of mijn albums op openbaar staan . Mvg joey
     
  10. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] Hij is af hoor , en opzich vind ik hem wel mooi geworden ondanks de kleuren en mijn niet al te goedde verf kunsten haha , ook met de stikers had ik wel wat moeite . Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden . En wat voor tips jullie nog hebben voor de volgende x . Ik lees ze graag ! Mvg joey
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Joey,

    Ziet er vanaf de foto's toch goed uit?
    Zijn dat krassen op de body ?of hoort dat zo?:confused:
    succes met je volgende project

    gr. modellmaker
     
  13. joey uit putte

    joey uit putte

    Lid geworden:
    7 aug 2013
    Berichten:
    32
    Beste modelmaker . Bedankt , ik zie dit togwel als een compliment haha en nee het zijn geen krassen , maar de verf die ik had bleef niet zitten op het model zelf , dus heb ik eerst met zwarte revell verf alles geschilderd . Daaroverheen 2 lagen groen , maar die was nog steeds slecht hegtend . Vandaar de strepen erop. Ben wel van plan om voor de volgende bouwdoos , gewoon verf te gaan halen . Want vind opzich wel zonde om na t werk wat je erin hebt gestoken het dan een beetje te verne?ken met slechte verf . Mvg joey
     
  14. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Joey,

    Over het algemeen is plastic direct uit de doos niet goed te schilderen. Ik heb zelf veel plastic kits gedaan en tegenwoordig ook veel warhammer modellen enzo, daar is het gebruikelijk om je model eerst van een "basecoat" te voorzien. Dit geeft een goede basis om daarna op verder te werken.

    Wat handig is bij militaire voertuigen om de kleur van je base-coat direct ook als "hoofdkleur" te kiezen. Bijvoorbeeld groen, of grijs bij voertuigen. Je krijgt ook een extreem snel en egaal resultaat. Je kunt je onderdelen in de "sprue" (plastic rekjes) spuiten of als het model inelkaar zit. Plak dan met papieren tape wel even je raampjes af.

    Spuit bij voorkeur buiten, het geeft veel fijne verf nevel. Je kunt van een grote kartonnen doos eenvoudig een "spuit cabine" maken, zet je model erin, en sprayen maar :)

    [​IMG]

    Enige waar je op moet letten is dat je spuitbus van dezelfde verf soort is dan wat je er daarna nog overheen gaat zetten. Dus bijvoorbeeld alles op waterbasis of alles op acryl hars basis.
     
  15. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Joey,

    Nog even een kleine aanvullling op wat Chris net schreef.
    De fout die de meeste beginners (en ook de meer ervaren modelbouwers hoor)maken is dat ze te veel en te dik in 1 keer spuiten.
    Neem daarom de tijd voor het spuiten en spuit in 2,3 of 4 dunnen lagen.
    Bij voorkeur in dezelfde richting.

    Persoonlijk spuit ik nooit in een kartonnen doos omdat mijn ervaring is dat er altijd wel een beetje stof rond dwarrelt in de doos en dit stof kan niet weg uit de doos als je gespoten hebt.
    als dit in de net gespoten lak komt wordt het resultaat er niet mooier op.
    Ik spuit meestal in een omgeving waar geen wind staat en zoveel mogelijk stof vrij is.
    En ik de zomer spuit ik in de zon, lekker warm en dan snel droog.

    veel succes.

    modellmaker
     
  16. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Met spuiten in de zon moet je oppassen. Vanwege de hoge warmte kan het gas+verf in de lucht (voordat het je model bereikt) kleine "druppeltjes" vormen waardoor je coating wat "grof" word. Dit is tenminste mijn ervaring.

    Laten drogen in de zon werkt vaak wel goed, kun je inderdaad snel weer verder :)
     

Deel Deze Pagina