zwaailampen branden fel, tekort voltage.

hallo,

ik heb bij Sch...r modelbouw zwaailampen met een printplaat gekocht. Nou heb ik eens gemeten tussen de zwaailampen en de printplaat en dit komt neer op 2,58 Volt. Ik had al een vermoeden dat er iets niet klopte en nu heb ik het gevonden.

De bolletjes in de zwaailichten zijn 6 Volt en de printplaat leverd ook 6 volt, alleen ben ik bang dat IK een fout heb gemaakt. Dit is zoals het nu geschakeld staat. misschien kunnen jullie mij helpen??

Er komen 4 draden uit de zwaailamp, dit x 2 maakt 8 draden van + en 8 van -.
Er zijn dan 2 + draden gesoldeerd op 1 draad. die ene draad zit dan op de printplaat vast. Foto's zeggen meer dan woorden dus hieronder een foto:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het met Seeyah eens, als ze te fel branden heb je meer als 6V op je lampen.

jij zegt dat er 4 draden per lamp uitkomen, heb je niet je lampen en de reflectoren in serie hebt gezet, door de 2 + polen aan elkaar te maken? de 2 regelbare weerstanden rechts bovenop de print zullen de omwentelingen van de reflectoren regelen, deze moeten dus parallel met de lampen.

Komt de plaat bij Schaper vandaan? dan kun je max. 2 zwaailampen 4gloeilampen mee aansturen

Laatst bewerkt:
Chips, Ik heb een fout gemaakt. De zwaailichten branden juist NIET fel genoeg.
Deze module komt bij schaper vandaan.

Wat u zegt is dat deze printplaat maar 4 gloeilampen aankan en niet 8??

Zeg maar jij hoor ;)

Dat is wat de beschrijving zegt:

Electronica voor de zwaailampen. Deze stuurt 4 gloeilampjes aan , en er kunnen 2 zwaailampen op aangesloten worden. Bedrijfsspanning: 6-12 volt voor gloeilampen met maximaal 100 mA. Snelheid instelbaar. Afmeting 28 x 23 mm . Deze print is al klaar voor gebruik en getest. Met aansluitschema.

Direct gekopieerd van hun site.

Als de lampjes niet fel genoeg branden, is het een probleem van te weinig spanning maar net genoeg om de lampjes te laten branden(of de weerstand is te hoog)

ik zou alleen eens de 2 zwaailampen erop zetten en kijken wat hij doet.

(niet helemaal relevant denk ik maar kijk ook even je soldeer verbindingen na, voor op een print zit er iets te veel tin op ;))

Succes!

Bedankt. Ik had het gelezen op de website maar dit is krom; in 1 zwaailamp zitten 4 gloeilampen. Je adviseerde om er 2 zwaaailampen op ze zetten. Dit zijn 8 gloeilampen. De printplaat kan er 4 aan, zeggen .

Wat betreft de , hierop zal ik een blik werpen.

de electronica stuurt 4 lampjes aan,dat wil zeggen dat de lampjes om en om branden door de electronica.Zo kunnen er op de print 2 zwaailampen worden aangesloten 2x4 lampjes.Ik hoop dat het nu duidelijk is.Zwaailicht 2 sluit je het zelfde aan als 1

Inderdaad, wat adrie zegt klopt. Probeer eerst met 4 lampjes, 1 zwaailicht te maken. Wanneer dit gaat sluit je gewoon de andere vier op dezelfde manier aan :=)

Ohh zit dat zo, nu begrijp ik het.

Wat betreft de aansluiting, ik heb 2 + draden bij elkaar gevoegd. Dit moet je zien als een -Y-kabel. Ik zal 1 draad eens proberen.

Bedankt

Back