zwaar lopend roer

Hallo

een poosje geleden heeft mijn reactor een wat foute landing gemaakt.
de accu was leeg en dat overviel mij erg, dus kon ik net niet meer op de baan komen en klapte hij in een droge greppel met veel hoogtaand gras en wat riet.
de schade viel daarom enorm mee, maar helaas zat er veel speling op het hoogteroer.
de oorzaak daarvan lag aan het ijzeren U bogtje die de hoogte roeren aan elkaar verbind.
allebij de hoogteroer lattjes waar dat bogtje in zit, waren gespleten.
ik heb er CA tussen laten lopen en er aan stapel boeken op gelegd.
dit kon ik vrij gemakkelijk repareren omdat het hoogteroer los te halen was.
dus nu wou ik ze er vanochten weer aan doen.
ik had de scharniertjes in elkaar geschoven en deed de ijzeren pen er door heen wat vond ik al erg zwaar gaan, normaal gaat dit veel lichter.
en deed het hoogteroer een handmatig heen en weer, maar dit gaat erg zwaar, hier gaat de servo zeker weten moeite mee krijgen.

o ja er was nog wat, het stabilo (dit is maar een heel klijn gedeelte, bijna het hele stabilo is roer) was op een lijmverbinding gebroken.
ik heb de folie eraf gehaald en hem netjes gelijmd.
mischien dat dit er wat mee te maken heeft?

de andere kant moet ik nog proberen of hij daar ook zwaar gaat.
ik heb met de andere kant ook een probleempje, want daar is wat CA in het scharniergaatje gelopen.
hoe kan ik dit er weer uit krijgen?

Grt wilbert

CA in scharnieren

Nou is CA een geweldig product, maar heeft ook zijn nadelen. Zeker dunne CA loopt naar plaatsen waar je het niet bedoeld had.

De kans bestaat dus dat er op andere plaatsen waar je het niet in de gaten had ook CA in je scharnieren is gelopen. Dat is er bij mijn weten alleen mechanisch (krabben/ snijden/ vijlen) weer uit te krijgen. Ik heb dat zelf ook ooit gehad, alleen gelukkig niet zo erg.

Voor de volgende keer, ik heb ergens een tip gelezen om wat vet/ vaseline o.i.d. in je scharnieren te smeren zodat de CA daar niet in kan of niet goed 'pakt'. Natuurlijk moet je zorgen dat het vet ook niet op onbedoelde plaatsen terechtkomt want dan hecht de lijm niet zo best :-)

Laatst bewerkt:
Back