Zwaar ongeluk bij een EAC wedstrijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit bericht staat op RC Network

Thema Sicherheit

> vorgestern war es mal wieder soweit...
>
> Kevin Daniels, 24 jähriger belgischer Pilot aus dem Tongener Verein,
> erster Starter am Samstag verlor beim Anlassen des DA170 4 Finger
>
> Hintergrund , beim Anlassen des Modells stand der Vater hinter dem Modell und hielt
> dieses am SLW fest, der Vater war leicht gehändicapt da er eine Schiene an einem Arm trug. Daniel startete den Motor; das Modell war ansonsten nicht gesichert.
> dabei stand die Drosselklappe des Vergasers auf Habgas bis Vollgas.
> einen Handschuh hatte er soweit ich das beurteilen kann nicht an.
>
> nach dem Starten heulte der Motor auf, der Vater konnte das Modell nicht
> halten und wurde vom Modell mitgezogen, Daniel wurden 4 Finger abgeschlagen
> des weiteren am bein verletzt, damit noch nicht genug das modell machte
> sich halb selbständig und bewegte sich unkontollierbar 4 Sekunden in der
> Nähe des Pilotenlagers bevor es gestoppt werden konnte. ca. 5 sekunden war der
> Motor dabei auf Volllast bezw höherem Teillast.
>
> Daniel stand unter Schock und rannte scheiend herum, bevor er notdürftig
> behandelt in ein Auto gesetzt wurde, welches ihn mit den sofort
> eingesammelten in Eis gelegten Extremitäten in das Lütticher Krankenhaus brachte.
> Nach ca 1 1/2 Stunden bekamen wir die Mitteilung das noch der Mittelfinger
> fehlt , trotz umfangreicher organisierter Suche mit 30-40 Personen ist der
> fehlende Mittelfinger nicht mehr aufgefunden wiorden.
>
> bis Samstag Mittag lief nichts, die Wettbewerbsleitung entschied danach
> mit den Piloten den Wettbewerb weiter durchzuführen.
> einige Piloten verzichteten auf die Teilnahme, alle Teilnehmer waren
> sichtlich geschockt.
> der Vorgang wurde duch die örtliche Polizei aufgenommen
>
> erst danach wurde ein Pfahl zur Sicherung der Modelle im Vorbereitungsraum
> gesetzt um die Modelle anzubinden.
> bitte sorgt beim GAM und zukünftigen EAC Wettbewerben dafür das
> jeweilige Sicherungsmassnahmen für das Modell in den Ready Boxen vorhanden sind
> und achtet darauf das die Modelle mindestens per SLW Umschlingung gesichert
> sind und das ein Gurt für die Umschlingung vorhanden ist.
> die meisten Piloten haben so was nicht dabei und wenn es losgeht mit dem
> Wettbewerbsstress...vorm Durchgang...ihr kennt es ja...irgendwie schnell den
> Motor an
>
> läuft ein 170er in der Drehzahl plötzlich los kann eine Person das
> Modell nicht mehr halten.
>
> Kevin geht es den Umständen entsprechend, die Zeit wird zeigen wie viel
> gerettet werden konnte durch die längerer Operation.
> die Piloten haben ihm eine Genesungskarte geschickt.
>

Hier zie ik ook regelmatig piloten met X-modellen hun motor zonder passende handschoen aanwerpen waarbij het model ook niet vastzit maar door een helper of soms door niemand word vast gehouden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje .

Mvg Johan
 
Johan,

het was voor mij ook even schrikken toen ik het artikel in de krant las (Tongeren - 'Modelvliegtuigje stormde recht op mijn gezicht af' - Hbvl.be). Ik ken Kevin al redelijk lang en zoiets wens je niemand toe.

Het verhaal op het Duitse forum doet me nog meer schrikken, door het feit dat zijn vader een (tijdelijke) handicap had en hij ook geen handschoen droeg. En dan met zo'n motor. :-(

Maar ja, spijt komt na de zonde en in dit geval zal het voor hem zeer zware gevolgen hebben.

Hoe dan ook wens ik Kevin en zijn familie veel sterkte en ik hoop dat er voor hem op één of andere manier mirakels gebeuren waardoor er zaken nog gered kunnen worden.

Vriendelijke groeten,

Davy
 
oei, vervelend voor die jongen, bah moet er niet aan denken ....

Maar goed , ik voorspel dat dit weer zo'n eeuwenoude discussie over veiligheid gaat worden .... zucht ......
 
Misschien handig om de vertaling te posten. Ik versta er iig geen snars van. ;)
Ik heb het geprobeerd aan een vertaler te voeren maar die maakt er een puinzooi van.

"De vader was gemakkelijk met een spalk aan zijn arm"..?
 
Vertaling gemaakt door Google.com

Veiligheid

> Gisteren was het weer tijd ...
>
> Kevin Daniels, 24 jaar na de Belgische piloot Tongeren club
> Eerste starter op zaterdag, verloor vier vingers toen het starten van de DA170
>
> Achtergrond bij het starten van het model van de vader stond achter het model en hield
> SLW in dit bedrijf, de vader was gehändicapt makkelijk want hij droeg een spalk op een arm. Daniel startte de motor, het model was niet anders beveiligd.
> Waar was de gasklep van de carburateur op Habgas naar vol gas.
> Een handschoen hij zo ver als ik kan niet oordelen op dit.
>
> Na het starten van de motor brulde, de vader was niet het model
> Houd en werd getrokken uit het model, heeft Daniel afgesneden vier vingers
> Van de andere gewonden in het been, dat is niet alles dat maakte het model
> Zijn zelfstandige en semi unkontollierbar 4 seconden bewegen in de
> Sluiten om de piloot met voordat zij kan worden gestopt. was ongeveer 5 seconden
> Motor op vol vermogen, terwijl een hoger deel van de lading, respectievelijk.
>
> Daniel was in shock en liep rond scheiend voordat hij nauwelijks
> Behandelde werd geplaatst in een auto, die onmiddellijk met de
> Verzameld in ijs gelegd extremiteiten in de Luikse ziekenhuis.
> Na ongeveer een half uur kregen we het bericht dat zelfs de middelvinger
> Ontbreekt, ondanks het grote aantal georganiseerde zoeken met de 30-40 personen
> Vermiste middelvinger wiorden niet gevonden.
>
> Tot Zaterdagmiddag was niets, directeur van de wedstrijd besloot na
> Met de piloten meer concurrentie.
> Sommige rijders gaf deelname, waren alle deelnemers
> Zichtbaar geschokt.
> De operatie was Duch, de lokale politie geregistreerd
>
> Alleen dan is een stapel om de modellen bij de voorbereiding kamer te beschermen
> Instellen om de modellen gelijkspel.
> Geef de GAM en de toekomstige wedstrijden voor het EAC
> De huidige veiligheidsmaatregelen voor het model in de confectie dozen zijn verkrijgbaar
> Respecteert en dat de modellen gesteund door ten minste SLW wrap
> En de riem voor een wrap beschikbaar is.
> De meeste piloten hebben dus wat er nog ontbreekt en als je begint met de
> Concurrerende stress in voorkant van ... ... Door haar, zij weet snel een of andere manier ...
> Motor
>
kan> run een 170 in de snelheid van een persoon plotseling gaan op de
> Model niet langer.
>
> Kevin, gaat het in de gegeven omstandigheden, zal de tijd laten zien hoeveel
> Kon worden gered door de langdurige operatie.
> De piloten hebben stuurde hem een beterschapskaart.
>

Mvg,
Matanza
 
Vreselijk dat zoiets gebeurd is, niet alleen als het jezelf betreft, maar ook als omstander....

Om die reden is het ook altijd beter om voor het stabilo te gaan staan met je benen, dit bewijst maar weer eens wat voor krachten een dergelijke motor heeft wanneer die plotseling optoert. 1 hand aan het kielvlak is dan zeker niet voldoende om de kist tegen te houden.
 
OK voor er nog meer onzin vermeld wordt heb ik verzocht dit draadje te sluiten uit respect voor Kevin.

Dank u voor jullie begrip,

een ooggetuige.
 
Onzin vermelden is zowie hier niet toepasselijk..
Maar ik heb ook t id dat div mensen de laatse tijd steeds
langere tenen hebben en elkaar digitaal niet kunnen verdragen.

T draadje sluiten lijkt me niet nodig voor als mensen hier hun ei
kwijt willen voor aanvullingen en sterkte meldingen aan t slachtoffer.
 
+1 Voor het sluiten van het draadje.

Dan wil ik hier enkel nog aan toevoegen dat het duitse verhaal ook al niet klopt.

Veel sterkte aan Kevin en zijn ouders.
 
Nee dan kan je alle nieuws berichten wel sluiten.
En kan je nergens meer over discussiëren.
Gewoon laten staan er er normaal over praten.

Gr Erwin.
 
Van mij mag het draadje ook gesloten worden.
Niet om het feit dat er vier vingers gesneuvend schijnen te zijn.
Maar omdat we hier op een NEDERLANDS forum zitten.

Een beetje integreren lijkt mij op zijn plaats.
Ik wens het slachtoffer en de omstanders/famlie veel sterkte toe.
Nu maar vooral op de langere termijn.
 
OK voor er nog meer onzin vermeld wordt heb ik verzocht dit draadje te sluiten uit respect voor Kevin.

Dank u voor jullie begrip,

een ooggetuige.
Als jij dan precies verteld wat er gebeurd is is het voor iedereen helder.
Laat het voor ons allemaal een les zijn om nog meer uit te kijken en respect te hebben voor de draaiende onderdelen van onze modellen.
Mijn broer heeft er een oog door verloren, en een andere broer een stuk duim.
 
In het F3A-X gedeeltje onder F3M wedstrijden staat een persverklaring van Kevin zelf.

Dat lijkt me meer dan voldoende.

het is vermeld, iedereen kan het lezen en er hopelijk een les uit leren.

Er verder op dit forum over doordrammen is zinloos, zoiets doe je onder mekaar op je eigen club.
 
Dit wens je niemand toe. Veel sterkte voor Kevin maar ook voor de mensen daar omheen, zowel familie maar ook de getuigen.

Als mod, laat dit geen discussie worden over veiligheid, iedereen begrijpt dat dit kan gebeuren maar daar heeft hij niets aan. Al dit soort berichten zullen worden verwijderd.
 
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom dit gesloten moet worden .

Ik denk ook niet dat Kelvin daar zo over denkt maar de mede piloten ook wil waarschuwen het toch anders te gaan doen om in de toekomst zo iets niet meer te laten gebeuren.

Ik persoonlijk heb ook al zoiets meegemaakt en alleen er over te praten kan de veiligheid op wedstrijden en ook op de clubs verhogen .

Ik heb het bericht vertaalt in het Nederlands .
Thema zekerheid

> Eergistern was het weer zover ….

> Kevin Daniels , 24 jaar , belgische F3A-X piloot van de Tongerse vereniging ,
> (als eerste starter) verloor op Zaterdag 4 vingers bij het aanwerpen van zijn
> DA-170
>
> Achtergrond : Bij het aanwerpen stond zijn vader achter het model en hield
> hem aan het SLW vast.
>
> De vader kon het model maar met 1 hand vasthouden omdat hij de andere
> arm in een verband hatte.
>
> Daniel startete de Motor, dat Model was anders niet gezekert.
>
> De gasklep stond nog ¾ tot vol open.
>
> Een handschoen heeft hij na eerste erkentnis niet aan gehat.
>
> na het eerste aanwerpen sprang de motor gelijk aan met veel gas, de vater
> kon het model niet meer houden en wird meegetrokken door het model.
>
> Bij Daniel werden hier door 4 Finger afgeslagen door de propellor.
>
> Verder werd hij ook nog door de lopende prop aan het been geraakt.
>
> Daarna rolde het model nog 4 sek met veel gas ongekontroleerd rond in
> richting piloten lager , de motor liep hier bij nog steeds met veel gas voor
> het gestopt kon worden
>
> Daniel stond onder schok en rende schreeuwend rond voor hij de eerste hulp kon krijgen en met de afgehakte vingers die op eis werden gelegt in een auto
> naar het ziekenhuis wird gebracht .
>
> Na ca 1 1/2 uur bekwamen we de Mededeling dat de middelvinger nog zoek
> was , na een zoektocht met 30-40 man wird deze doch niet gevonden
>
> Tot zaterdagmiddag liep niks, de wedstrijd wird daarna weer opgenomen.
>
> Enige Piloten deden niet meer mee, alle deelnemer waren erg onder de indruk
> van het gebeurte.
>
> Het ongeluk wird door de plaatselijke politie opgenomen
>
> Daarna wird eerst een paal in de grond geslagen waar aan de modellen
> werden vastgebonden.
>
> Zorg dus in toekomst bij de wedstrijden dat de modellen worden
> aangebonden.
>
> De meeste piloten hebben zoiets niet mee en als het dan snel gaan moet
> omdat iemand aan de beurt is gebeuren zulke fouten.
>
> Loopt een DA-170 plotseling met volgas is deze door 1 persoon niet meer te
> houden
>
> Kevin gaat het de omstanden redelijk goed , of hij zijn angezette vingers weer
> kan gebruiken is nog afwachten.
>
> De Piloten hebben hem een beterschapskaart gestuurt.
>

Mvg johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top