Zwaardvis 1:50

Discussie in 'Duikboten' gestart door robin rozendaal, 17 mrt 2008.

  1. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Beste onderzeeboot knutselaars,

    Misschien hebben sommige trouwe forumgangers het al gezien, ik heb een romp van de zwaardvis over genomen van rhinobirds. Dit weekend hebben mijn vader en ik het model opgehaald.

    Het model natuurlijk eerst even aandachtig bekeken, maar de romp ziet er verder prima uit.

    Er zit voorlopig nog wel aardig wat plamuurwerk in, maar goed dat houdt je weer van de straat zullen we maar zeggen.

    We zijn al (jaren) in het bezit van de orginele werftekeningen. omdat hier geen details opstaan van het dek en de luiken zal er nog een tekening aangeschaft worden. Alle maatvoeringen en onderdelen zoals de masten, het sail en de roeren kunnen wel uit deze tekening gehaald worden.

    De eerste vraag (geen zorgen en zullen er nog wel wat volgen ;)) gaat eigenlijk over de manier van bouwen.

    Welke manier van onderzeeboot bouwen is in dit geval handig te volgen?
    -Een WTC aanbrengen en de romp dus van boven naar beneden doorzagen?
    -De romp in de lengte richting doorzagen, en de waterdichte ruimte afsluiten met plexiglas?
    -Of een combinatie van deze 2, dus in meerdere (aan elkaar te bouten) compartimenten maken.

    Een paar fotos voor het idee:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De tekening is in dezelfde schaal als het model (lekker makkelijk:)).

    Ik ga een poging doen om een bouwverslag bij te houden van de vorderingen, dit heeft geen haast dus zal niet dagelijks ge-update worden(zoals men misschien van de waker gewend was:rolleyes:). Subsail 2008 gaat em ook niet worden, wel zonder model lekker ideetjes opdoen.

    Opmerkingen, tips, you name it, het is natuurlijk altijd welkom. Tot nu toe veel aangehad op het forum dus dat zal met dit project ook wel goed komen hoop ik.

    Gr robin
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Succes met de boot! mooie vangst.

    over het doorzagen :

    - als een worst : dan moet je een passende bayonetring vinden of laten maken.
    is een goede manier, maar wel wat technisch veeleisender dan
    - als een broodje : verreweg het simpelst, maar een grotere/langere naad op de boot.

    indien je nog niet al te veel bouw-ervaring hebt, zou ik het deksel willen aanbevelen.

    MAAR dat is mijn mening...
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Robin,
    laat een bajonet maken.
    Dit is gewoon het makkelijkste en je kunt overal bij.
    In Duitsland kun je ze op maat laten maken.
    En een deksel is een groter oppervlak en dus door alle schroeven meer kans op lekkage.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Robin,

    Welkom in dit onderwaterdeel, en gefeliciteerd met de aanschaf (o nee, krijg....) van die romp. Dat is zeker een goed begin!

    Over de sluitingen (vertikaal met bajonetring, of horizontaal met deksels) is al veel geschreven op dit forum, het is een beetje ieders eigen voorkeur. Persoonlijk vind ik een bajonet handiger, maar er is ook iets te zeggen voor deksels. Het ligt er ook aan hoe je wilt gaan duiken. Met een zuigertank, balasttanks met pomp, of een lucht systeem. Met een zuigertank kan een bajonet heel goed, met lucht heb je eigenlijk weer deksels nodig.

    De Subsail is inderdaad een goede gelegenheid om eens naar de diverse constructies te kijken, en te bedenken wat voor jou boot het beste zou zijn. ;):yes:
     
  5. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    En misschien kan Jan Kraak je een handje helpen met de dek details kijk eens op zijn site misschien kan je daar wat tips opdoen.

    succes met de bouw.

    gr. Gert.
     
  6. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    mooi model.
    ik weet natuurlijk niet wat je erin gaat bouwen, maar de ruimte is beperkt
    ik had hem eerst met ringen, maar alles paste er niet in en werd dus te zwaar.
    Dan maar gewoon met een tussen dek en luiken.
    Zoals je op mijn site kunt zien past na alles.
    Ik heb hem wel uitgebreid uitgerust met alles wat de grote schaal modellen uit Duitsland ook hebben.
    dus kijk goed uit waar je hem doorzaagd.


    groetjes jan kraak

    contents
     
  7. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Bedankt voor de reacties, ik krijg wel een beetje een beeld van wat wel en niet handig is van de genoemde opties.
    Elk voordeel heb ze nadeel en andersom natuurlijk..

    Jan, bedankt. Deze site heb ik veel aan, ziet er goed uit (stond na enige research al een tijdje in faforieten ;-)).

    Ik laat voorlopig de manier van openwerken van de romp nog even in het midden (reacties zijn nog steeds welkom).

    Maar het doorzagen van de romp, das nog een klus opzich. Het liefste wil je als modelbouwer zo min mogelijk zien van het feit dat het wel een rc model is. Geen grote zichbare naden ed.

    Maar hoe kan je een onderzeeboot model zonder veel grote tegenslagen netjes open zagen?

    Gr robin
     
  8. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Beste robin,

    Op diverse sites staat de manier van door halen, ik zou het een dunne slijpschijf doen. Let wel op dat slijpschijven kunnen "happen" en maak iets waar mee je je slijpmachine kan ondersteunen zodat je recht blijft gaan. Op de site van de walrusklasse staat een dergelijke installatie. Bij www.pressluftjunkies.de zijn ook wel wat gebruikers die e.a. laten zien.

    Gr. Gert
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robin,

    Hoe deel je de romp? Met beleid, rustig aan, goed meten, en een portie moed .... ;)

    Bij mijn Walrus heb ik het als volgt gedaan (bajonetsluiting): Eerst secuur de naad op de romp afgetekend. Toen met een figuurzaag voorzichtig over de naad zagen, rustig aan rondom de romp. Niet meteen doorzagen, maar eerst een gleuf trekken. Die geleid het zaagblad dan verder zodat je een mooie rechte naad krijgt. In tegenstelling tot wat Gert zegt (sorry .. :oops:) vooral niet mechanisch doen, maar met de hand. Dan gaat het rustiger, één happer van zo'n slijpschijf kan je veel werk bezorgen.

    Voor een horizontale naad zou ik het met een zaagblad van een ijzerzaag doen. Ook hier eerst goed uittekenen, en dan een aluminuim strip met tape tegen de romp plakken als geleider. Aan de boeg beginnen, en zodra het blad 'naar binnen' kan aan één zijde doorgaan naar achteren. Hier het blad onder een hoek met de romp houden zodat je ook zo een 'lange' zaagsnede krijgt die zichzelf recht trekt. Des te platter het zaagblad kan liggen des te beter. Dan de andere kant.

    Hierna het zweet van je voorhoofd afdeppen, en de naad met een schuurblokje afwerken...:)
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2008
  10. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Hoi Robin,
    Zoals je ziet heb ik mijn tijgerhaai doorgezaagd op de waterlijn.
    Als deze nu vaart zie je niet van deze naad, ook doordat de kleuren van boven de waterlijn en onder niet het zelfde zijn.
    Dit doe ik al jaren bij verschillende modellen , ook mijn maat doet dit.
    Door de lasnaden op de romp te krassen, valt de naad helemaal weg .
    De vertacale naad voor en achter is namelijk ook de lasnaad daar, dus........ onzichtbaar
    mocht je meer willen eaten mail maar.
    de naad kun je gewwon met een dremel slijpschijfje doen.
    er moet namelijk toch iets waorden weggevijld om het tussendek te plaatsen.

    gr jan
     
  11. Robin.

    Naar alle goede tips,is hier nog èèn.

    Lijn de boot op een vlakke tafel uit.
    Teken de waterlijn af (enkele streepjes).
    Maak zelf een soort krastafel met een potlood.
    Teken met de krastafel de waterlijn af.
    Bebruik een fijn handzaagje om de boot doortezagen.

    Harry.
     
  12. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Je heb bij bouwmarkten van die houders waar je gewone zaagbladen in kunt bevestigen,hier mee heb ik mijn boot in de lengte doorgezaagd.

    Gr.Joop
     
  13. j mouwen

    j mouwen Guest

    zwaardvis

    Hoi Robin,

    Mooi model heb je te pakken gekregen.
    Ik ben zelf ook met een Zwaardvis bezig van 1:50 schaal.
    Ik werk altijd met luiken omdat je dan altijd vanaf de bovenkant bijkunt . Je hoeft nu alleen de bovenkant van je model open te zagen (is ook een precies karweitje). De afdek naad tussen opbouw en model zit bij mij op de waterlijn. Als je dit goed afwerkt zie je hier bijna niks meer van.

    Succes,

    Groeten
    Jasper
     
  14. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Bedankt voor de support tot nu toe;-)

    Ik denk dat ik er uit ben, het worden luiken. En de romp gaat in de lengte richting op de waterlijn doorgezaagd worden.

    Rest mij alleen nog de manier waarop..

    Harry,
    Op welke manier (en met welk gereedschap) is deze romp precies open gemaakt?:
    [​IMG]
    Bron:Dutch Submarine Walrus (2) scale model by Harry Grapperhaus
    Dit zit er namelijk heel strak uit.

    Alsvast bedankt.

    Gr robin
     
  15. De romp op de foto heb ik doorgezaagd met een klein hand-ijzerzaagje.Het zaagje zelf heb ik de kop er afgeknipt.Heel voorzichtig eerst een begin maken tot je in de romp zit,dan rustig zagen,mooi over de afgetekende lijn.
    Harry.
     
  16. Rhinobirds

    Rhinobirds

    Lid geworden:
    24 dec 2004
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Leusden
    hoi Robin,

    ik zie dat je al aardig aan het brainstormen bent. Mijn eerste idee was ook om haar in lengte richting door te zagen, dan heb je ook meer ruimte binnenin dan wanneer je een WTC erin stopt. De romp is niet overal cylindrisch dus een WTC is dan wel nodig (met bajonet).

    Nog een opmerking, ik zal eens opzoeken of ik nu polyester of epoxy gebruikt heb (ik denk het laatste). Is denk ik wel goed om te weten wanneer je gaat plamuren, dan houdt het beter ( ? ).

    groeten,

    Christiaan
     
  17. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Christiaan,

    Ben inderdaad alles aan het bekijken, en wat de mogelijkheden zijn.
    Maar we gaan eerst nog een kijkje nemen op subsail 2008 voor we iets gaan doorzagen.

    Dit om zo zeker als mogelijk te zijn van de goede bouwwijze, zou zonde zijn als deze toch nog op zolder terecht zou komen ;-).

    Dat is inderdaad wel handig om te weten van welk materiaal de romp gebouwd is.

    Gr robin
     
  18. Rhinobirds

    Rhinobirds

    Lid geworden:
    24 dec 2004
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Leusden
    hoi Robin,

    nog iets ondernomen? update? ben wel benieuwd of je er al aan bent kunnen beginnen

    Chris
     
  19. Leo Bil

    Leo Bil

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Hallo, Ben ook al een tijdje bezig met de bouw van de Zwaardvis. Kijk maar op Zwaardvis.info.

    Bedankt is slechts een kleine tip.

    groet leo
     

Deel Deze Pagina