Zwaardvis

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 12 aug 2008.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ben vandaag even in een vrij uurtje wezen neuzen bij een bouwmarkt. PVC afvoerpijp zou volgens ervaringen niet voldoen ivm de ruwheid van de binnenzijde, dit lijkt inderdaad een probleem te gaan vormen, Plexiglaspijp kan een oplossing zijn maar 50 cm zo'n € 25,= :confused:. Echter, ik vond in de bouwmarkt Klosetafvoerpijp (110 mm wit) wanddikte ong. 3 mm. dit is volledig glad aan de binnenzijde en slechts €8,39 voor 40 cm. ruim voldoende voor de pistontank:rolleyes:

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2008
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Kees,

    Pas alleen op met die klosetpijp dat er geen 'lasnaad' in zit waarmee de twee helften aan elkaar gezet zijn. Die snijd je afdichting kapot. Wat ook goed werkt is een stuk uitlaatpijp voor een HR ketel. Naadloos aluminium, ik meen 80 en 90 mm doorsnede.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Lex,

    Er zit inderdaad een naad, maar alleen aan de buitenzijde, de binnenzijde is volledig glad, de wanddikte is 2,5 mm, ik hoop dat dit voldoende is voor deze toepassing. (daar komen we hoop ik op tijd achter)
    Op afbeelding helaas niet goed te zien..

    Ook belangrijk, de kleur is niet wit maar "pergamon" dit past veel beter bij de rest van het interieur van de boot...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Kees,

    Dat is zeker een belangrijk punt. Het oog wil tenslotte ook wat, een estetisch verantwoorde sub is ook wat waard .... :rolling: :D

    Maarreehhh, op een zuiger van een tank van 110mm doorsnede komt op 5 meter diep een druk van 475 Newton te staan, 48 kilo dus ... Iets om bij de constructie rekening mee te houden! Volgens de eerder genoemde calculator moet je een M10 draadeind nemen om stevig genoeg te zijn ... 8-O
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Raf,

    Wat is Styrodure?, is dat belgisch voor piepschuim;)

    Ik begrijp dat jij werkt met een pomp en een waterzak oid, hoe komt het dat je dan een luchtbel in je tank krijgt, komt dit omdat de pomp eerste wat lucht aanzuigt?

    groetjes Kees
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo kees

    styrodure is een merknaam maar het is geen piepschuim
    je ziet in het in de bouw als spauwmuur isolatie bestaat in blauw geel en roze
    het heeft niet zulke cellen structuur als piepschuim
    je kan het vergelijken met purschuim uit een spuitbus wat de structuur aan gaat
    het neemt haast geen water op zelfs na jaren niet en peipschuim doet dat wel

    de lucht bel die krijg je niet met een zak maar wel met een vaste tank
    een zak zet uit naargelang je der water in pompt een vaste tank is gewoon wat ze is
    een ronde buis met twee deksels
    eigenlijk een combinatie van de twee
    een piston cylinder zonder piston (wat een uitleg)
    de lucht wordt samen gedrukt in heel de wtc net zoals een piston tank doet
    maar als je nu maar (BV )half vol pompt zit je met een enorme lucht bel die zich naargelang de helingshoek van de boot verschuift(het water verschuift zich eigenlijk )
    en dan krijg je dus onstabiliteit in de langsrichting (kont of boeg omhoog)
    het is daarom belangrijk om een korte dikke tank te hebben zodat het water zich maar weinig kan verschuiven

    groetjes raf
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb vandaag de romp volledig klaar beplankt met balsa, nu nog de toren, Het balsa is vrij dun, hier heb ik nog nooit mee gewerkt, normaal werk ik liever met triplex 1mm. Omdat ik de romp alleen als mal ga gebruiken vond ik vliegtuigtriplex weggegooid geld.
    Ik ben eigenlijk van plan om de romp vol te spuiten met pur om deze wat steviger te maken ivm het nodige schuurwerk.

    [​IMG]

    Wat de Piston tank betreft. de toiletafvoerpijp is misschien toch wat aan de grote kant, De druk zal deze wel aankunnen, evenals de aandrijving (is een verstellingsmotor van een elektrische beensteun van een rolstoel) Spindeldikte is 10mm (trapeziumdraad) hier moet ik nog wel een langer draadeind voor zien te vinden, iemand tips? 10mmTR RVS voor een aantrekkelijke prijs? Maar de eindkappen worden een probleem, ik zou niet weten waar ik staf aluminium of kunstof kan halen van die maat. (110 mm) Ik zat te denken om de eindkappen en zuiger te maken van polycarbonaat schijven en dan afdraaien op de draaibank. Het nadeel is dat ik dan een gat in de kappen en zuigers moet maken om een paar schijven aan elkaar te bevestigen om deze af te kunnen draaien.

    Een alternatief.. zou de cilinder van zo'n ruggebrekerpomp wat zijn? deze is vrijwel zeker stevig genoeg, doorsnede 95 mm, en volledig glad van binnen. De inhoud van deze is zon 1,5 liter. (kan uiteraard ingekort worden) Heeft iemand hier wel eens wat mee gedaan?

    De te gebruiken aandrijving is trouwens zichtbaar op de voorgrond. De aandrijving is eigenlijk klaar voor gebruik, de spindel draait namelijk niet maar wordt verplaatst door een draaiende bus welke aangedreven wordt door de motor. Eigenlijk zoals dat bij de meeste pistontanks werkt. De motor werkt op 24 volt, Ik ben van plan met een akku van 24 volt te gaan werken, met een omvormer naar 12- en eventueel 6 volt voor de overige elektronica.

    [​IMG]

    Groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo kees
    pas op met dat snert pur schuim
    als je schuim gebruikt zou ik twee komponenten schuim nemen
    dat blijft niet zolang na werken
    er is al menig boot uitelkaar gebarsten door dat pur schuim

    als ik en theo mallen maak dan doen we dat met bouwschuim (styrodure)
    spanten en dan dat spul er tussen kleven
    laat zich goed schuren en plamuren (epoxy basis plamuur)

    groetjes raf
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Lex,

    Heb jij een schema oid wbt jou oplossing wbt het regelen van de piston tank?
    Alvast bedankt,

    Groetjes Kees
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Kees

    Staf aluminium of kunststof kun je het beste bij "staalmarkt"in Almelo bestellen,daar hebben ze in alle denkbare maten.Ik haal daar ook al mijn staf materiaal vandaan.Je kunt het beste een dag van te voren bellen.

    Gr.Joop
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt, zal ik daar eens informeren, ik neem aan dat ik dan geen hele lengtes af hoef te nemen toch?

    Groetjes Kees
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor de tip... ik zal voorzichtig an doen, ik weet helaas geen andere oplossing op dit moment. Zonder vulling wordt het lastig om de romp heel te hoiuden denk ik:confused:

    Groetjes Kees
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Belofte maakt schuld

    Hoi Kees,

    Hier het beloofde schema.
    [​IMG]
    En wat verklaring:
    - Schuifpotmeter = 5K
    - Met * gemerkte trimpotjes 2,5K in de draad schakelen als je een analoge zender gebruikt. Hiermee kun je het zaakje dan afstellen. Gebruik je een computerzender dan deze weglaten en afstellen met de Subtrim en Servowegen.
    - De diodes over de eindschakelaars dienen om weer de andere kant op de kunnen draaien als de schakelaar ingeschakelt is. Hoe die diodes exact moeten zitten ligt aan de draairichting van je motor. Óf zo, óf net andersom.
    - De terugkoppelpotmeter in het servo blijft dus ook aan de elektronika zitten. Alleen de schuifpot er parrallel op aansluiten.
    - Als de servo verkeerd om draait als de schuifpot beweegt dan de twee buitenste draden aan de schuifpot verwisselen.
    - Voor de verdere uitleg zie hier

    Zoals gezegd werkt dit met een zekere speling, de 'nulstand' tussen de twee schakelaars op de servo. Maar in de praktijk werkt dit nauwkeurig genoeg. Extra kosten: 1 (mini)servo, 2 schakelaars, 1 schuifpot, 2 zware diodes, eventueel 2 trimpotjes, totaal rond de 20-25 euri.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2008
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor je duidelijke uitleg! hier ga ik me wel mee redden!

    Groetjes Kees
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Even een update...

    Heb deze week de romp opgevuld met Pur schuim,
    Het goede nieuws: De romp is heel gebleven en niet ontploft!

    Het slechte nieuws: De romp is nog niet helemaal gevuld:(

    Dit betekend dat ik nog een keer een poging moet gaan doen, en dus veel meer risico op het uit elkaar splijten van de romp. Omdat ik eerst nieuw schuim moet halen ben ik bezig geweest met de opbouw. Deze heb ik gemaakt van triplex en bekleedt met balsa, De vorm zit er voor een groot deel in, de rest zal moeten komen met plamuren en schuren etc...

    Triplex basis
    [​IMG]

    Het geheel op de romp geplaatst:
    [​IMG]
    En vooraanzicht:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ben ondertussen bezig geweest met het opnieuw vullen met purschuim van de romp,

    Duidelijk is te zien (onderzijde romp) dat er nu spanning op de huid komt te staan , deze gaat op sommige plaates wat bol staan (waar RAF terecht voor waarschuwde) Ik verwacht echter dat bij het schuren en afwerken deze bulten gewoon weggeschuurd kunnen worden, onder de huid zit dan immers gewoon purschuim...:puppydogeyes: Na plamuren en spuiten zal hier ws niets maar van te zien zijn. Zonder deze vulling is de huid gewoon veel te kwetsbaar heb ik gemerkt. Achteraf had ik beter dikkere balsa genomen maar hier had ik met de spanten echter geen rekening mee gehouden. Dit is trouwens de eerste keer dat ik met balsa werk... en niet met triplex.

    Onderstaande afbeelding laat duidelijk zien dat hier een professional aan het werk is.....:hammer:
    [​IMG]

    Groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het schuim wat te veel was is weggesneden en de romp is in de grondlak gezet na het schuren. Nu zal er vele malen geschuurd en geplamuurd moeten worden tot de romp volledig glad is. Ik twijfel of ik de lasnaden etc op het model moet aanbrengen of pas op de uiteindelijke polyester romp. Ik wil de naden ws simuleren door ze licht in te graveren oid. Ik ben bang dat het opbrengen mbv garen oid (zoals hier op het forum wel wordt geadviseerd) niet echt strak gaat worden, maar hier kan ik nog even over nadenken voorlopig is het nog even stofhappen.
    Ik wil de mal zo glad en volledig mogelijk hebben, mij lijkt het hout en plamuur nl eenvoudiger te verwerken dan het polyester. Met Polyester heb ik ook nog geen ervaring.

    Heeft iemand misschien afbeeldingen van de toren met de brug en de periscopen etc? ik kan op internet enkel afbeeldingen van veraf vinden, hier kan ik echter weinig details op zien. Ook de rompnaden met name onder water, daar kan ik ook weinig over vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier een afbeelding van de toren, De basis voor de duikroeren moet ik nog aanbrengen, Dit doe ik echter nadat het grootste gedeelte van het plamuurwerk klaar is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo kees

    zo te zien ben je der nog goed vanafgekomen na de tweede laag pur
    ik heb reeds erger gezien en ook dat op sommige plaatsten het pur schuim niet was uitgewerkt( nog een papje)

    wat de lasnaden betreft
    garen ???? om lasnaden te imiteren
    ik heb het systeem niet bedacht maar het is door robbe op de 21 gebruikt
    namelijk rolletjes OCRA LINE
    dit is een soort kleefband dat je in verschillende maten en dikte kan verkrijgen
    ze zitten op een rolletje en laten zich mooi strak trekken
    je kan het overspuiten en het ziet er net echt uit als je ze mooi plakt
    en het is water vast wat je van garen (katoen) niet kan zeggen
    garen is rond en een las naad is bolplat

    en je hebt het in verschillende kleuren
    dus eens langsgaan bij de modelbouw zaak en uitkijken naar een rolletje ocraline

    groetjes raf
     
  19. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    beste mensen,

    Sorry Raf,maar ik denk dat je ''ORALINE'' bedoeld,
    en volgens mij is het van het merk ''ORACOVER''


    met vriendelijke groet,
    Ron.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo ron

    gelijk het is oraline en de dikkere is van letraline van het merk letraset
    en made in UK dus eens niet in china


    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina