zwaarte punt heli

• Topicstarter Topicstarter happydribbel
  • Startdatum Startdatum
H

happydribbel

Guest
Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe we het zwaarte punt van een heli bepalen.
Mijn vraag is zodanig bedoeld, bij vliegtuigen gaan ze ook met verschillende afstellingen om bij gewoon vliegen iets naar voren en weer bij 3D vliegen weer iets naar achteren, hoe is dit bij de heli`s.

Laat maar horen hoe hier de meningen over zijn.

Thomas.

Hoi,
Bij de heli moet het zwaartepunt in het center van de mainshaft zitten.
Dus ik neem de heli in zijn vliegklare toestand op,aan de head stopper(bij de T-rex),dan moet hij mooi horizontaal blijven hangen.
Groeten.

De rotor zo positioneren dat de bladen exact haaks op de heli staan.
0 graden pitch zodat de bladen vlak liggen en dan beide wijsvingers op de onderkant van de boutjes in de bladhouders en zo de heli optillen.
Als hij vlak hangt en de hoofd-as recht staat is de heli in balans.

Hoi,

Het zwaartepunt moet IETS voor hoofdas liggen. (Theoretisch precies eronder, maar praktisch is iets ervoor)

Als het zwaartepunt iets voor de hoofdas ligt, dan wil de heli uit zichzelf altijd vooruit vliegen, dit is een stuk makkelijker dan als die weg kantelt elke keer...

Groeten
Roel
PS check mijn site

Als men wilt hoveren dan moet ge dan de stick ietsje naar achteren trekken?
Loslaten van de sticks vliegt de heli vooruit,is dat niet vervelend?

Een heli hangt bij het hooveren nooit stil!
Ik trek ook liever een beetje aan de stick dan dat ik duw,maar ik denk dat dit iets persoonlijks is.:rolleyes:

Ik duw liever met mijn stick dan dat ik eraan trek!! (sorry geintje).

Even serieus; zoals Raptor1960 al zei hangt een heli nooit stil dus de sticks even kunnen loslaten is er zelden bij.
Het is het beste is om de heli goed in evenwicht te hebben, je kunt dan een beetje met de accu spelen om het zwaartepunt zo te leggen dat je persoonlijk het lekkerst vliegt.

Ik vlieg graag met het evenwicht iets naar achteren zodat ik vooruit moet corrigeren, maar zoals gezegd zal dit persoonlijk zijn en veranderd misschien als ik beter ga kunnen vliegen.
Ook kan ik mij indenken dat dit misschien helemaal niet zo slim is omdat je het jezelf dan fout aanleert en je dit waarschijnlijk moeilijk weer kan afleren.
Wat vinden de ervaren helivliegers hiervan?

Mvgr. Eric

Laatst bewerkt:
Ik wil het liefste het zwaartepunt onder de mainshaft.
Dan gedraagt hij zich inverted gelijk als "normaal".
Ook met piroutten is het dan fijner.

horzontaal testen vind ik onnauwkeurig.
Ik test het zo:
- Heli op zijn kant.
- Staan met de bladen evenwijdig aan je lichaam
- heli vast houden bij de blade grips.
- Heli horizontaal zetten.
- Welke kant valt is te zwaar.
- Bij brandstof heli's testen met halfvolle tank
- Bij electro heli's de pinion loshalen van de maingear (anders werkt de motor tegen.

Kan je een foto maken van hoe je het dan doet? want zoals ik het nu begrijp hou je de heli dus verticaal? of hoe ziet het eruit???

Hoi

@ Walter je hebt gelijk als je met achteruit / inverted vliegt dan is neutraal recht onder de hoofdas beter. Maar voor beginners denk ik dat als die een beetje naar voren held ok...

De test van walter is vrij simpel
- zet de heli recht voor je.
- pak hem op aan de houders van de rotorbladen
- kantel de heli nu 90 graden naar je toe.

Nu zal de heli bij een positie van 90 granden naar zijn zwaartepunt draaien. En als die dan precies mooi in (mes vlucht horizontaal hangt) is het zwaartepunt onder de hoofdas.

Hangt die naar voren is het zwaartepunt in de neus.

Dus je heli oppaken aan de bladhouders en dan meskant houden!!

Dus je heli oppaken aan de bladhouders en dan meskant houden!!
Ik vind dit een rare manier, als je nu zegt dat je hem ook moet ondersteunen aan de onderkant van de rotor-as dan kan dit een manier zijn.
Zoals jullie het nu beschrijven lijkt het mij een vreemde(lees: zeer slechte) belasting van de rotor-as met de kans dat deze krom wordt.

Mvgr. Eric

Hallo allemaal,

Een ieder bedankt voor de reactie`s, ik zie het al een ieder heeft zijn eigen mening en ervaring en ik vind het geweldig hoe men hier op reageert en ik word er een hoop wijzer van.
Mijn volgende vraag verder over het zwaarte punt is: mocht je niet uit komen met de accu voegen we dan lood toe of gaan we hier anders mee om.

Met vriendelijke groet,

Thomas

oh ja even voor de goede orde ik ben beginner en ben nu bezig om twee futura`s vliegwaardig te maken en wel een futura gold en een futura se.

@happydribbel,

Je kunt ook de plaatsing van de ontvanger of ESC veranderen, en de rest door met de accu schuiven.
Lood toevoegen is de allerlaatste mogelijkheid, wordt eigenlijk alleen bij schaalheli's gedaan. Bij vliegtuigen is het wel gebruikelijk.

Mvgr. Eric

@ Electric

Waarom is dit een rare manier, wat denk jij wat er voor krachten op komen als jij met de heli een looping maakt etc? Een heli kan dat gewoon dragen hoor...

Vertrouw je deze manier niet, dan kun je de rotorbladen in de lengte richting zetten en de heli op je vingers aan de paddels optillen (zo kort mogelijk aan de hoofdas). Dan kun je ook het zwaarte punt bepalen...

De krachten die op een hoofdas, grips en feathering shaft komen in een vlucht zijn best wel enorm te noemen.
Daarom zijn de assen ook van staal gemaakt, die buig je echt niet met een paar kilo.
Ik draai dus iedere 3D RC heli met een gerust hart aan de grips op zijn zijde.
Is namelijk de makkelijkste en beste methode.

Hallo,

Oke ik ben al heel wat wijzer geworden, maar om even nog door te gaan omtrent het zwaarte punt van een nitro heli, lood was geen optie echter alleen toepasbaar bij schaalheli`s. Oke allemaal duidelijk, is dan nu met half volle tank of volle of lege tank. Bij de ene zit de tank voor de hoofdas en bij de andere zit hij er achter.

Verder zit ik wel met kleinere accu`s en ontvangers te werken, echter wat is dan goed om te gaan gebruiken qua accu`s.
En als ik met mijn ontvager ga schuiven heb ik weinig winst hiermee, die 2,4 ghz ontvangers wegen ja niks.

Mijn setup is volledig futaba met de juiste servo`s enz, mijn gyro is o.a een gy501 met de daarbij behorende servo, 2,4ghz volledig futaba en mijn zender is een 9zap.

groet,

Thomas

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Electric

Waarom is dit een rare manier, wat denk jij wat er voor krachten op komen als jij met de heli een looping maakt etc? Een heli kan dat gewoon dragen hoor...

Beste r_heliman,

Ik veronderstelde dat tijdens de loopings en andere 3D-figuren de kracht op de rotoras verdeeld wordt omdat deze dan draait, en de kracht bij een stilstaande as niet. Echter merk ik uit jou post en die van EricW op dat de as dit best wel aankan. Of het zwaartepunt juist zit is op deze manier wel veel precieser te bepalen, ik ga het ook maar eens op deze manier proberen.

Mvgr. Eric

Hoi,

Jouw gedachte dat als die ronddraait de krachten verdeeld worden. Tja logisch dat je zo denk. MAAR ook al draait de heli de krachten staan er wel natuurlijk op, en ook op die richting komen ze voorbij..!!

Maak je geen zorgen die hoofdas is sterk genoeg. Dat moet die wel zijn!!

@happydribbel
Zo precies komt het ook allemaal niet, daarom wordt ook met een halve tank uitgewogen... Ik doe het ook altijd maar PI * DUIM en als het ongeveer goed is, dat is al perfect. De wind kun je toch niet balanceren dus als het ongeveer klopt werkt het al perfect. De heli is en blijft een instabiel hoe goed jij hem ook uitweegt!!

Back