zwaartepunt bepalen met brandstof tank

Ik vind wat verschillende reacties met de zoek optie.
En vlieg zelf alleen nog maar electro maar wil toch eens kijken wat ik van brandstof vliegen vind.

Maar hoe bepaal je bij een brandstof model je zwaartepunt met betrekking tot je tank?

Stel je zwaartepunt ligt op +- 10cm vanaf de voorvleugel.
Meestal leg je m dan nog iets meer naar voren.

Is het dan van:

Kist volledig is balans brengen en de brandstof tank precies op het midden van dit punt plaatsen?
Zodat de CG met volle of lege tank altijd klopt?

Las dit een aantal keer maar ook een die zijn tank voor zijn CG had gelegd maar dan krijg je toch verschil bij vol en lege tank?

Lijkt mij dat je de tank op of heel dicht op het CG legt. Het laatste wat je wilt is een vliegtuig dat tijdens de vlucht sterk van vliegeigenschappen veranderd.

Lijkt mij ook maar omdat een topic elkaar tegen sprak.

Wat voor tank grote is aan te raden bij een magnum 120 of OS 120 4 takt?
Dit op een 1.6Meter kist.

Weet niet wat zon ding verbruikt?

Zat nu te denken aan een 448cc omdat dit kwa afmetingen aardig past.
of is 550cc ook niet verkeerd?

Als je met het gewicht uit komt zou de grotere ook kunnen. Let wel op dat je niet heel lange leidingen gebruikt, anders dan bij tweetakt heb je hier geen overdruk via de uitlaat in de tank. De brandstof wordt dus aangezogen en met lange leidingen kun je een probleem krijgen, of een brandstofpomp gebruiken. Maar op een dergelijk kleine kist is dat kwa gewicht niet aan te raden. Verbruik hangt natuurlijk sterk af van de stand van je gashendel maar ik schat met een halve liter dat je makkelijk tussen de 10 en 15 minuten kunt vliegen.

Soms is een kleine verandering in eigenschappen niet helemaal uit te sluiten.
In elk geval mogen zowel bij volle als lege tank de vleigeigenschappen niet in gevaar komen.
Normaal voor 99% van de vliegtuigen uitwegen met lege tank.
Echter bij 450 ml kan het zijzn dat trimveranderingen nodig zijn tijdens de vlucht. Op zich is dat geen drama, als je maar weet wat er aan de hand is.
Tegen de landing mag de neus echter niet zo licht worden dat de kist staartlastig is, de meeste vliegtuigen worden dan ronduit onstabiel.
Vandaar dus uitwegen met lege tank.

De P-51 van de avatar had 700ml in de neus liggen (volledig voor de neuslijst) omdat de 30cc Saito nogal dorstig is. Dat had elke 2min een trimklik nodig om de kist in trim te houden. Bovendien was de kist dan tijdens de landing nog lichtelijk staartlastig. Op zulke momenten moest het Mustang paardje met stakke teugel gevlogen worden. Met flaps moest bovendien weer anders getrimd worden. Heel realistisch, maar het houdt je wel bezig tijdens de vlucht.
Nu ligt de tank op het CG en een pomp voert de brandstof op naar de motor. Samen met een mix via flap -> elevator zijn nu de meeste trimoefeningen verleden tijd.
Maar het is een kwestie van proberen, waarschijnlijk lukt het prima zonder pomp.

Laatst bewerkt:
Mijn idee was om ipv lood in de neus te stoppen als je dat nodig hebt, om de tank op het CG te houden en een oppertank te gebruiken en die in de neus te leggen. Zo hoef je geen onnodig gewicht te plaatsen maar moet je wel opletten dat je de tank niet leeg vliegt. Je hebt dan een kleine marge maar je gewicht is wel nuttig en niet dood (lood)

Als je de tank helemaal leeg vliegt heb je natuurlijk wel hetzelfde probleem maar stel dat je een keer moet doorstarten heb je gewoon nog wat peut in je tank zitten. Je gewone tank wil je ook niet helemaal leeg hebben.

Halve meter is geen probleem als de benzineslang maar groot genoeg is.

De tank kan je gewoon op zwaartepunt plaatsen.;)

Mvg Johan

Back