Om goed te kunnen vliegen moet een vliegtuig goed in balans zijn. Tijdens het ontwerp wordt het zwaartepunt berekend. Bij de EZ* zit het berekende zwaartepunt 5 mm vóór de achterrand van de vleugelsteun. Dit komt overeen met 87 mm vanaf de voorkant van de vleugel gemeten bij de romp.
Nu is dit het theoretische zwaartepunt. Het werkelijke ZP kan hier iets van afwijken. Begin in ieder geval op dit punt. Als je op dat punt het vliegtuig bijvoorbeeld met twee potloden steunt zou de romp horizontaal moeten hangen. Schuif met de accu tot dit klopt. Markeer de positie van de accu. Tijdelijk want straks kan dit nog worden aangepast.
Dan nu de bediening. Zet je zender aan (gas naar nul) en zet dan de EZ* aan. Zorg dat de trimwielen op je zender en de pookjes allemaal neutraal staan. Nu zouden de bedieningsvlakken perfect in lijn moeten zijn met de staart. Dus richtingsroer volkomen recht en hoogteroer vlak met de stabilo.Is dit niet het geval dan de nodige correcties uitvoeren bij de stuurstangen op het model. Dus niet op de zender!!!
En nu maar eens het veld in. Liefst een veld met wat hoger gras zodat de EZ* zacht neer komt. Plaats de accu op de positie die je al bepaald had. En schakel alles in. Controleer of alles correct in de middenstand staat. Gas is natuurlijk uit. Leg de zender maar even weg, ook al staat hij aan, je hebt deze nu even niet nodig.
We gaan nu een handstart uitvoeren, maar zonder dat de motor loopt. Werp de EZ* in een rechte, horizontale lijn en met behoorlijke kracht. De bedoeling is dat het vliegtuig in een mooie vlakke glijvlucht naar de grond zweeft. Niet in duikvlucht maar glijvlucht :lol: De EZ* verliest dan maar langzaam hoogte. Ideaal is als de EZ* nagenoeg vlak op de grond terecht komt. Mogelijk is dat gelijk al zo en dan staat alles goed. Zijn er afwijkingen dan zijn er twee mogelijkheden:
De EZ* kukelt direct voorover en komt met z'n neus eerst op de grond. Of wat minder dramatisch Hij daalt veel te snel.
De EZ* is dan neuslastig. Er zit te veel massa vóór het zwaartepunt. Plaats de accu iets meer naar achteren.
De EZ* stijgt eerst min of meer verliest snelheid en klapt om naar een duikvlucht. Of anders gezegd er treedt een stall op. Mogelijk probeert het vliegtuig zich te corrigeren en komt er weer een stall Een soort schommelvlucht dus.
De EZ* is dan staartlastig. Er zit niet voldoende massa vóór het zwaartepunt. Plaats de accu meer naar voren. Als de accu niet verder naar voren kan, dan zal je zelfs gewicht moeten bijplaasten. Met LiPo zeer wel mogelijk.
Blijf bovenstaande hehalen tot je de genoemde glijvlucht bereikt. De EZ* is dan ingesteld voor optimale vliegeigenschappen.
Teken de plaats van de accu nu definitief aan. Als je een ander accupack gaat gebruiken dat zwaarder of lichter is moet je dit allemaal opnieuw doen. :| Dit is te ondervangen dor nu het zwaartepunt met bijv, de potloden opnieuw te bepalen. Teken ook deze plek onder de vleugels aan. Als je nu een ander pack gebruikt moet je zorgen dat het zwaartepunt op precies dezelfde plek komt te liggen.
Als alles goed is moet de EZ* nu vliegen als een zonnetje (of is dat sterretje

). Tijdens het vliegen kan je nu kleine correcties doen met de trimwielen. Maar weet je ook op zeker dat alles neutraal een vlakke glijvlucht oplevert.
PS. Ik begrijp dat de handleiding van de ES zegt dat je geen handstart moet uitvoeren. Dat klopt daar is de ES niet voor bedoeld. Maar voor het trimmen kan het geen kwaad en is het zelfs noodzaak.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Is een heel verhaal geworden. Laat eens weten hoe het verder gaat :?:
Ruud