zwaartepunt bij een autogyro?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo Coenen, 13 feb 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hoe bepaal ik het zwaartepunt bij een autogyro.

    Vanmorgen om 10:00 uur begonnen aan de bouw en om 18:00 uur vliegklaar op het bepalen van het zwaartepunt na.
    rotordiameter 56 cm
    romplengte 50 cm
    gewicht 174 gram
    Tekening heb ik gekregen van Johan door hem een mailtje te sturen via zijn site http://fly.to/rtpflanders Het origineel is 50% kleiner en is bedoeld voor Round The Pole vliegen. Op deze tekening en ook in de bijbehorende beschrijving wordt geen duidelijke melding gemaakt van het zwaartepunt. Zoals ik hem nu heb is het bij het topje van de rotormast.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Guest

    Guest Guest

    fractie voor de rotormast indien die vertikaal gehouden wordt....
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Gompie hé. een zinnig :roll: antwoord van mister lastpak :!:
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    :D
    Theo,

    Als je meer wilt weten over autogyro's dan moet je eens kijken op www.autogyro.com. Dit is een amerikaanse site van autogyro fanaten, je kan daar vreselijik veel info vinden over alle technische kanten van het bouwen en vliegen met een autogyro.
    Overigens ligt het zwaartepunt van mijn autogyro ongeveer 1 cm voor de rotoras(sen). Het is een dubbelrotor model. Ik vlieg er al jaren met veel plezier mee.

    Ernst Grundmann
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Ernst, je linkje staat verkeerd, één puntje te veel :roll:
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Had vandaag geen geduld en zou en moest de autogiro uitproberen. Bij gebrek aan een mooie asfalt baan maar een handstart geprobeerd. Rotor draaide wel maar waarschijnlijk niet snel genoeg. Na het loskomen meteen een rechterrol naar rugvlucht en de grond in. Gelukkig geen schade. Heb intussen de electronica eruit gehaald omdat ik die weer nodig had voor alweer een ander model. (toch maar weer eens sparen voor nog een kleine ontvanger en benodigde servo's)
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dit was orgineel een round the pole model, daar is het wel erg prettig dat het model voortdurend rechtsaf wil.

    Al eens op www.autogyro.com gekeken, en vooral de (vele) technische info daar nagelezen? Dit hard een kant uit is een bekend 'probleem' bij autogyro's, wat ze oplossen door klapscharnieren of 2 tegen elkaar in draaiende rotors.

    Voor onze kleinere electrische 280 maar auto gyro's is een flapscharnier al gemaakt uit het plastic deksel materiaal van die kokers 'pringles' chips.

    Hoeveel tig electronica hebt gij wel niet nodig?!
    Ben dit seizoen de tel kwijtgeraakt van jouw nieuwbouw.
    Straks heb je alles wat er te bouwen is gebouwd,
    en er geen lol meer aan.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nog veel meer electronica nodig. De voorraad op dit moment is ongeveer 20 modellen :oops: van bouwdoos (4) tot en met vliegklaar (5). Alle modellen die klaar zijn hebben gevlogen op de Reflex van Kyosho na deze heb ik overgenomen van iemand en die moet opgeknapt worden. Ik heb nog zoveel projecten die ik nog wil uitvoeren dat ik daar eigenlijk geen overzicht meer in heb. Waarvan 3 rode draden :? die nog lopen zoals Flappy, Eucalypta en de autogyro.
    Maar wil wel op dit moment zoveel mogelijk bezig blijven met de kleine modelletjes die snel en goedkoop te bouwen zijn. 8)
    Maar nu eerst alle bouwdozen verwerken. :D
     

Deel Deze Pagina