Zwaartepunt cap232 met gevulde of ongevulde brandstof tank bepalen

Discussie in 'Beginners' gestart door rwijnhov, 23 jan 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik heb sinds gisteren een kyosho cap232 60. Moet nog wel e.e.a oplappen, maar dat gaat helemaal goed komen. Er staat ook netjes uitgelegd hoe het zwaartepunt moet zijn. Maar nu staat er nergens beschreven of je het zwaartepunt moet bepalen met lege of volle tank. Wie weet dit?
     
  2. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Altijd met lege tank uitmeten.
    Als je het zwaartepunt met volle tank uitmeet veranderd het zwaartepunt als de tank leeg raakt en wordt je model staartlastig en daardoor lastig te besturen.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het is toch niet je eerste model he? (gezien de plaatsing onder beginners)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En ook gezien de vraag ...

    Als je beginner bent, moet je de Cap nog even op de schap laten staan. Dit toestel, en laagdekkers in het algemeen, is ongeschikt als beginnerstoestel. Drama bij eerste vluchtpoging is voorgeprogrammeerd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wordt een heel kort vluchtje, zelfs met het juiste zwaartepunt:D
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Volgens mij maken jullie je onnodig zorgen . :cool:

    Ik heb mijn eerste vragen ook bij beginners gezet en vloog toen al 20 jaar .


    Mvg Johan
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je al 20 jaar vliegt, dan weet je wel hoe je je zwaartepunt bepaalt toch:D (lege of volle tank)
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Vroeger was de regel met volle tank de CG te bepalen en bij benzine zet je de tank op het CG en dan maakt het ook niks meer uit .

    Mvg Johan
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Allen wees niet bang. Voorlopig word er met deze nog niet gevlogen. Ik ga eerst nog maar eens wat meer ervaring op doen. Heb inmiddels al heel veel uren met mijn calmato gemaakt en snor ook vrolijk rond met mijn Jumbo. Ben van plan dit weekend voor de eerste keer met een laagdekker te gaan vliegen. Een superair met 7,5 cc. Dus eerst daar ook maar weer eens heel veel uren op maken. En dan zal ik eens gaan kijken hoe te vliegen met de cap. Maar ik had deze dus geruild tegen mijn tigershark. (moest wel even het landingsgestel er op nieuw onder lijmen, en moet de vleugel reapereren). Dus ik ben al weer vrolijk aan het restaureren.
     

Deel Deze Pagina