Ik ben op zoek naar het juiste zwaartepunt van mijn Integral. Volgens de handleiding is dit 205. Ik las op het net dat een gebruiker aangaf dat dit 165 was. Dus een verschil van 4 cm. Dit is behoorlijk verschil om beginnen met trimmen.
Ik zou doen wat de handleiding zegt. Als je moet trimmen moet je het zwaartepunt naar voor of naar achter verplaatsen. Je wil namelijk zo weinig mogelijk trimmen. Ik gebruik altijd deze methode 75-85% gas. 45 graden omhoog. Rol naar rug vlucht. Gaat je kist gelijk naar beneden toe moet je zwaartepunt naar achter . Blijft je kist eerst nog 20-30 meter door vliegen en zakt daarna lichtjes ? Dat is goed Gaat je kist juist verder omhoog ben je veelste staart zwaar. F3A kisten zijn over het algemeen niet te krities met het zwaartepunt. De Anthem waar ik mee vlieg is van "BJCRAFT" hij raad aan om zo staart zwaar mogelijk te gaan en vliegt om 30cm ( vanaf de voorlijst) terwijl ik "maar" op 26 cm zit. Neem alles dus met een korreltje zout en ga lekker experimenteren. Ik kan mijn vleugel incidence instellen. Die staat op 0.7° graden. BJCRAFT zegt namelijk dat als je moet trimmen dat je meer of minder vleugel instelhoek nodig hebt. Als jouw kist ook instelbare instelhoek heeft zal ik daar ook mee gaan experimenteren.
Yme bedankt voor je reactie. Ik ga dit uit proberen. Misschien reageert er nog iemand die een Intergral heeft of heeft gehad. Ik heb ook nog geen ervaring om te mixen. We gaan het allemaal uitzoeken.
Het zwaartepunt is nooit 1 punt. Het ligt altijd in een range. Je kunt het uitrekenen met online calculators, bijvoorbeeld die van Ecalc. (Je zult dan hoogstwaarschijnlijk zien dat de range die eruit komt heel dicht bij die van de fabrikant ligt) In de praktijk kun je het testen, de wijze die Yme beschrijft wordt veelal toegepast. Er is een interessant boek waarin dergelijke zaken heel goed beschreven worden : Model Aircraft Precision Aerobatics Edition 2: A Guide for Beginners and Improvers (English Edition) eBook : Jenkins, Peter J: Amazon.nl: Kindle Store Dit boek is absoluut een aanrader als je meer wilt weten hoe je met de Integral moet vliegen, hoe je deze kunt afstellen en wat de effecten hiervan zijn. Mvrgrt, Arnoud.