Zwaartepunt deltavleugel (zoveelste topic)

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Sky, 6 jul 2007.

  1. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    Hallo beste mensen,

    Ik heb onlangs een deltavleugel ( 1 bij 0.5 meter) uit depron gemaakt. Alles zit er op gemonteerd, van motor tot servo.
    De accu zit er nog niet op gemonteerd, dus die kan ik nog van positie veranderen. Het enige wat nu nog resteert is de zwaartepunt bepaling.

    Alleen dat begrijp ik dus volkomen niet. Wat doe je met dat zwaartepunt? Hoe bepaal je dat? Of beter gezegd: wat moet ik doen met de vleugel om te voorkomen dat 'ie straks met zijn neus de grond in boort of de hemel in vliegt?

    Het zijn misschien lullige vraagjes maar met de search functie kwam ik steeds uit op zwaartepunt bepaling van normale vliegtuigen enzovoorts. En dan alsnog weet ik niet wat ik ermee moet.

    Dus hopelijk kunnen jullie me helpen :oops:

    Bij voorbaat dank,

    Sky
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
  3. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ga zelf maar eens frotten met een geo driehoek, dan kom je er vanzelf achter.

    tm is een meetkundig denkconcept,de gem koorde voor de vleugel, en omdat t een delta is, daar 1.4 deel van.

    Wat moet je dan?
    Zorgen dat je delta op dit punt op je vinger balanceerd
    zorg dat je roeren ietsje omhoog staan, en
    Vliegen!!!
     
  5. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    Ooh oke, dat met het zwaartepunt snap ik nu :lol: Dus bedankt. Alleen, ik durf het haast niet te vragen, hoe bepaal ik die tm? Gemiddelde koorde van de vleugel zei je, mmm dat vat ik niet helemaal :oops: Is er geen ander manier om het zwaartepunt van een delta te berekenen?
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  7. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    hmm, even kijken:

    Mijn delta is dus 1 meter bij 0.5:

    Root Chord = 0.5m
    Tip Chord = 0
    Sweep distance = 0.5 m
    Half Span = 0.5 m
    %MAC Balance point = 25%

    CG = 0.25 m = 25 cm vanaf de top.

    Kan dat kloppen? :D
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Tip Chord = 0?

    dan zal het wel kloppen.

    Mfg Johan
     
  9. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    Oké ik heb de boel in balans gekregen, alleen ik weet niet of de delta gaat vliegen hoor :( Hij weegt best veel, iets van 460 gram, met 8 cellen op sp400 6V. Nou goed, we zullen zien....
     
  10. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Zal waarschijnlijk wel vliegen maar niet heel best stijgen. Voor een speed 400 is dat een beetje aan de zware kant. Als je regelaar en accu het aankunnen zou ik eventueel naar een speed 480 kijken als ie het niet red.

    Wat betreft je zwaartepunt van 25 centimeter, dat kan wel aardig kloppen. Meestal kom je bij een delta zoals jij hebt (koorde de helft van de spanwijdte) op ongeveer de helft van de koorde uit.

    Mark
     
  11. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    Ik heb hem van een heuvel afgeworpen en...... hij vloog. Maar wel zeer uit balans en futloos. Sturen ging echter ook niet zo makkelijk, maar dat ligt - denk ik - meer aan mijn vaardigheden (ben niet zo ervaren met sturen). Maar goed, het kán wel. Echter, 't gewicht blijft de bottleneck. Ik begin nu langzamerhand toch te overwegen om over te stappen op lithium polymeer accu's... :roll: Jammer genoeg is mijn kennis over li-po's beperkt (ondanks al die faq's die ik doorgelezen heb)... maar da's een ander onderwerp.
     
  12. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Wat bedoel je met 'uit balans', is hij uit balans om de dwarsas of om de langsas?

    Zoiezo zijn delta's wat minder stabiel qua vlieggedrag als een conventioneel model, dat is ook de reden dat ze zo verschrikkelijk wendbaar zijn.

    Als je delta de neiging heeft om erg met de neus omhoog te vliegen en daardoor erg onstabiel is zou je kunnen kijken of je het zwaartepunt iets verder naar achteren kan krijgen. Ga steeds met stapjes van bijv. een halve centimeter verder naar achteren en kijk wat er gebeurt. Mogelijk zal je hoogteroer iets omhoog getrimd moeten staan, dit zie je veel bij delta's

    Heb je met het berekenen van het zwaartepunt in de koorde ook de roeren meegenomen?

    Mark
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    De berekening Van Niek!!!!!!

    Voor mijn Lapidar en Vleugelrompvliegtuig.
    Klopt precies.
    Alleen zoek maar even uit hoe het werkt.
    [​IMG]

    Groeten Han.
     
  14. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    Beste mensen,

    Ik heb wat plekjes in de delta verwijderd om zodoende gewicht te besparen. :)

    Ook heb ik nog een beetje met het zwaartepunt zitten spelen (het zit inderdaad rond de 25 cm) en hij is nu bij het vliegen wel "aardig" onder controle te houden, het probleem is nu echter dat hij na een korte tijd bijna geen lift meer heeft en langzamerhand daalt - wat ik ook probeer met de hoogteroeren :(

    Waarschijnlijk ontbreekt het hem aan vermogen. Dit probleem had ik eerder niet, omdat ik het destijds van een heuvel had gegooid en er aardig wat wind stond wat waarschijnlijk net dat extra lift aan de delta gaf.

    Ik ga eens binnenkort die sp400 6v vervangen door een speed480, eens kijken wat 'ie nu doet.

    Zullen 8 cellen die sp480 kunnen voeden?

    Mvg,

    Sky
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Omdat het vermogen "op" raakt heeft hij geen lift meer. :oops:

    Door er een 480 op te zetten is het nog veel sneller "op" en door hoger gewicht vliegt hij ook schlechter.
    E of de zellen het leveren kunnen is ook de vraag.

    beter zou zijn door een lipo het vermogen te verhogen bij gewichts verlaging. :wink:

    Mvg Johan
     
  16. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
    ^ Ik bedoelde meer vermogen om vooruit te komen :oops: anders weet ik de oorzaak ook niet dat hij langzamerhand lift verliest en daalt.

    Misschien toch nog even wat meer testen met het zwaartepunt, trim van hoogteroeren aanpassen...

    en ik denk er nu ook over na om de motor in trekkende positie te plaatsen (hij zit nu achter op de delta met een duwende positie), ik heb namelijk ergens gelezen dat als de motor "duwt", hij minder rpm maakt, dan wanneer hij "trekt".

    Wat betreft die sp480, aan de ene kant heb je gelijk, een sp480 is bijna 2x zo zwaar als een speed400, maar aan de andere kant, als hij relatief meer thrust weet te leveren... ik had op het modelbouwfaq gedeelte gelezen dat een permax 480 op 8 cellen extra vermogen levert, maar goed een permax480 is niet gelijk aan een sp480, dus ik vroeg me af of een sp480 ook wel voldoet...

     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De motor maakt hetzelfde toerental ob voor of achter.

    De roeren reageren wel beter als de motor voor zit omdat de propellor wind er mee over gaat.
    Het zwaartepunt zal ook makkelijker te bereiken zijn.

    Langer vliegen zal hij hierdoor niet.

    Een 480 er op werkt niet om dat het meer aan vermogen gebruikt moet worden het extra gewicht mee te slepen.

    Over gaat op borstenloos zou echt wat gaan brengen.

    Meer power bij minder gewicht.

    En duur is het ook niet meer die kleine fietsbellen van bv. RCTechniks

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina