Een tijdje terug heb ik van een kennis een snelle hellingzwever overgenomen. Het betrefd hier de Karo-As van Geithner modellbau.
Tijdens het vliegklaar maken van de zwever bemerkte ik enkele vreemde dingen. Het model is steeds gevlogen met nicad's en NIMH cellen. Ik vlieg hem nu met lipo's (een 4s pakket van 2650 mah Nanotechs). Vanwege het lichtere gewicht van de lipo had ik die zo ver mogelijk naar voren vastgezet. Daarnaast nog een ontvanger accu van 4 cellen 2800 mAh Nimh voor in de neus.
Bij het uitwegen van het zwaartepunt (dit werdt aangegeven door enkele stukjes tape onder de vleugel) viel de neus direct naar voren en hing het model helemaal met de neus vertikaal naar beneden. Dit leek mij wat veel, dus de lipo naar achteren en weer uitwegen. Ook nu nog vond ik hem teveel naar voren hangen. Toch ben ik zo gaan vliegen en gelijk na de start leek het wel alsof de staart erg naar onder hing en het model klom redelijk omhoog. Op hoogte de duiktest gedaan en hiermee maakte het model uit zich zelf een looping. Uit de tekening in de begin post blijkt dan dat de neus te zwaar is. Ik heb hierop de lipo nog verder naar achteren geplaatst en zelfs na enkele vluchten nog meer lood op de start geplakt. Ook dit hielp allemaal niet.
De instelhoek is een vast gegeven bij dit model, dus daar kan ik niet veel aan veraderen. Ik kan wel met tape de staart iets veranderen, maar dat zal niet veel brengen. Dit heb ik trouwens al uitgeprobeerd.
Op dit gebeuren heb ik de fabrikant gemaild en gevraagd waar het zwaartepunt nu moet liggen. Uit de gegevens van Geithner bleek dit ruim 2 cm verder naar achteren te zijn dan de tapjes die al op de vleugel zaten. Dit vond ik ook al vreemd omdat de bouwer van de kist redelijk betrouwbaar is in dit gegeven. Ondanks dat heb ik dit zwaartepunt ook maar uitgeprobeerd, maar ook dat bracht geen verbetering. Op dat moment had ik al ongeveer 100 gram lood op de staart geplakt.
Hierop heb ik de stoute schoenen aan getrokken en heb ik alles los gehaald en dat lood in de neus onder de motor gepropt. Hiermee ben ik weer gaan vliegen en ziedaar het gaat al een heel stuk beter. Na steeds meer lood in de neus te steken gaat het telkens met kleine stappen voorwaarts en is de kist beter te vliegen.
Het eerst volgende wat ik nu ga doen is de hele kist opmeten en aan de hand van dit online programma (
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator) het zwaartepunt berekenen. Ik zal dan 28% van het MAC aanhouden, dat is een waarde die zich bij mij al vaker goed bewezen heeft. Daarna zal ik de kist opnieuw uitwegen volgens die gegevens en kijken hoe die dan vliegt.