Zwaartepunt, gewicht toevoegen ?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door RCEFlyer, 16 aug 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo,

    ik ben bezig mijn Hangar9 Alpha60 (ARF) trainer klaar te maken voor de les a.s. zondag. Het is een brandstoftrainer met een spanwijdte van zo'n 181,6 cm (71,5 inch) en een SuperTigre G61 (10 cc).

    Nu heb ik met de zoekmachine al een en ander gevonden over het balanceren. Ook heb ik daar gevonden dat de algemene mening is dat je een trainer het beste met lege tank kunt balanceren.

    Er werd als reden opgegeven dat de kist dan volgetankt iets neuslastig zal zijn, maar dat is beter dan met volle tank balanceren en gedurende het leegraken een staartlastige kist (die veel venijniger reageert op zo'n besturing) te krijgen. Ik balanceer dus met lege tank.

    Nu mijn vraag, de trainer (leeg dus :) ) is nogal neuslastig. Ik kan weinig tot niets schuiven met de ontvanger-accu en de tank ligt op een vaste plaats (leeg zal de tank ook niet veel schelen in het zwaartepunt).

    Nu heb ik wat lood om gewicht toe te kunnen voegen, dat plaats ik zoveel mogelijk achter in de staart. Daar heeft het immers het meeste effect. Ik vind echter dat ik behoorlijk veel moet toevoegen, namelijk zo'n 750 gram !
    Moet ik dit doen, of zijn er nog andere oplossingen denkbaar ?

    De kist weegt nu (zonder het lood & de brandstof) vliegklaar zo'n 3,7 kg.

    Alvast bedankt voor het meedenken :)

    Grtz,
    Menno
     
  2. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Menno,

    Ik zou nu niets doen. Ik begrijp dat het een nieuwe kist is en je instructeur zal die toch helemaal bekijken of alles in orde is. Met hem kun je dan overleggen of er nog wat gewicht toegevoegd moet worden en waar.

    Groet Huib
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Wat noem je neuslastig???

    Als je het juiste balanspunt van het toestel weet dan mag hij rustig 20 graden voorover hangen, met een lege tank.

    750 gram lood in de staart lijkt mij wel erg veel, zoniet bijna onmogelijk. Zeker niet bij een ARF kist. Deze modellen zijn behoorlijk uitgemolken wat betreft ontwerp enz.
    Weet je zeker dat het balanspunt goed is?
    Grofweg genomen ligt het balanspunt meestal op 1/3 van de voorlijst, dus bij een vleugel van 33 cm breed daar ligt het balanspunt omgeveer op 11 cm van de voorlijst, of op het dikste punt van de vleugel. Vaak is dat ook de plaats van de hoofdliggers.

    Ik heb net even bij Hangar 9 gekeken in de manual. Daar staat het CG Center of Gravity op 4,25 inch, dat is 10,795 cm. Volgens de instructies zou de kist vlak moeten hangen op het balanspunt, die mag echt wel wat naar voren hangen hoor.

    Het balanspunten aftekenen op de onderkanten van de vleugel (links en rechts net naast de romp). Twee viltjes op die punten plakken. Twee stokjes met afgeronde bovenkanten op een plankje monteren en wel zo breed uit elkaar dat de romp en ruim tussen past. Op die stokjes laat je het toestel balanceren.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Huib & Arnold,

    Huib, dat is een mogelijkheid alleen wordt het op het veld een beetje moeilijk om het CG te bepalen ? ;) Hoe doe je dat dan terplekke ?

    Arnold,

    neuslastig is idd een ruime term, maar hij hangt (met lege tank dus) flink voorover, zeker 20 graden :( Nu heb ik 640 gram lood (los om te proberen) helemaal achter in de staart liggen en hangt ie een paar graden voorover ...

    ik heb een balancer van Great Planes (heel fijn ding trouwens) gebruikt om de Alpa60 uit te balanceren. In mijn (papieren) handleiding van de Alpha60 staat dat het CG op 4 1/4" = 10,795 cm vanaf de leading edge moet liggen. Op dit CG heb ik 'm dus even uitgebalanceerd, maar ik begrijp dat de kist best wat voorover mag hangen ?

    EDIT: er werd een OS motor van 23,6 oz (669 gram met uitlaat) genoemd, maar er zit een SuperTigre G61 op die 26,7 oz (782 gram et uitlaat) weegt, dat maakt naturrlijk wel wat uit want die zit helemaal op de punt !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  5. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hij mag echt wel voorover hangen, Het is zelfs beter. Een staartlastige kist is veel moeilijker te vliegen.

    Maar.... op mijn rekenmachine is 4,5 inch, 11,43 cm. Maar goed wat is het verschil??
    Oeps, Rekenfoutje 4,25 inch is inderdaad 10,795

    De kist is dus gebouwd voor een OS, de Super-Tiger is zwaarder en er moet dan inderdaad wel wat lood bij achter maar zoveel??
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dat had ik ook begrepen, dus wat dat aangaat is het probleem niet zo heel groot.

    Je rekenmachine klopt wel, maar het CG moet op 4 1/4 (= 4,25 inch) :D en dat is op jouw rekenmachine ook 10,795 cm ?

    Foutje ? maar goed ik zal ook even met de billen bloot gaan ... :oops:
    [​IMG]

    Ik gebruikte dit plaklood en dacht gezien te hebben dat er 70 gram op stond. Toen ik nog eens goed keek stond er 7G in geslagen.

    Als ik dan het toe te voegen gewicht optel, is het niet zo schokkend meer ... :)

    Grtz,
    Menno
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    LOL!
    Overigens, 8mm kan wel een groot verschil maken als je kist al "kritisch" is uitgebalanceerd. 8mm verder naar voren dan op de bouwtekening zal hooguit wat extra trim vergen. 8mm naar achter zou ik voor een eerste vlucht niet riskeren.
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Arjan,

    Stom he ? Ik dacht dit moet ik op het forum zetten, is goed voor m'n reputatie :D

    jij bedoelt dat een staartlastige kist lastig is en nerveus op roeren regaeert neem ik aan. Ik had me een beetje verdiept en dat inderdaad ook gelezen.

    Ik heb de kist ook een beetje neuslastig gelaten om daar geen last van te hebben, maar voor de zekerheid toch nog even navraag hier gedaan.

    Grtz,
    Menno
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Nee hoor, gewoon op de vingertippen, da`s vaak goed genoeg.

    Die 100 gram zwaardere motor zou om de kist goed te balanceren iets van 50 gram achter op de staart zijn (de arm is namenlijk +/-2x zo lang).

    Dus met die 70 gram kom je goed in de buurt.

    En wat ze hier al zeggen, de neus mag best wel wat naar beneden wijzen hoor.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Haha....maar als je het verschil niet voelt tussen 75 en 750 gram moet je vaker boodschappen gaan doen en voorverpakte schaaltjes gehakt vastpakken hoor :)

    Zwaartepunt verder naar voor geeft extra stabiliteit en vliegt iets minder efficiënt (hoogteroer moet de neus voortdurend omhoog houden, dat kost energie). Als je te langzaam vliegt zal de neus gaan zakken en de snelheid oplopen, als je hard vliegt gaat de neus omhoog en zakt de snelheid waarop de neus weer zakt (dit alles dus zonder dat jij iets doet met het hoogteroer). De kist zal dus altijd min of meer zijn vliegstand aanhouden.
    Zwaartepunt té ver naar achter geeft instabiliteit. Als je te langzaam vliegt zal de neus omhoog gaan, daardoor loopt de snelheid nog verder terug en kom je in een stall. Als je duikt loopt de snelheid op en zal de kist vanzelf nóg steiler gaan duiken. Heel vervelend en erg moeilijk te vliegen.

    Nu is het wel zo dat het zwaartepunt op bouwtekeningen van trainers "veilig" zijn. Als je dat aanhoudt zal het vrijwel altijd iets te ver naar voren liggen. Als de kist is ingevlogen en jij hem goed kent zul je het waarschijnlijk zelf wat verder naar achter willen leggen omdat je vliegtuig daat levendiger van wordt. Maar ik zou het in eerste instantie dus niet nóg verder naar voren leggen dan op de tekening staat. Die 75 gram als extra gewicht voel je niet hoor.
     
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Lood,

    Hoi,

    Als er 70 gram lood bij moet achter, dan is de put gelukkig nog veel groter dan het kalf. Mijn wiskunde is sinds jaren niet meer wat het was, maar als je er voorin 60 gram meer gewicht heb dan heb je achter al snel 20 gram nodig om te compenseren. De Super-Tiger motor weegt 113 gram meer. Dat er achter dan al minstens 40 gram bij zou moeten is al heel aannemelijk.
    Daarbij genomen dat hij maar enkele graden voorover hangt bij pakweg 75 gram lood achterin dan zou ik zeggen, laat het voorlopig bij een 10 a 15 graden domping en hou de rest van het lood achter de hand. Een geroutineerde vlieger kan wel overweg met een staartlastige kist en die heeft hij ook zo weer aan de grond en dan lood erbij.

    Overigens zijn Super-Tigers best goede motoren hoor. Zeker gezien de prijs kwaliteits verhouding. Wel even voldoende tijd besteden aan het afstellen en ze lopen probleemloos. Ze zijn wat vaag in het middengbied maar daar merkt een gemiddelde vlieger nauwelijks iets van. Althans, daar is goed mee te leven. Ik heb een G.61 ring op mijn HB-1 zitten. Loopt prima.

    Suc6 ermee. Gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2008
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ha Berto, Arjan en Arnold,

    dank voor alle reacties :)

    Hee Berto ! maar 4 kilo op m'n vingertoppen ? Ik denk niet dat ik zulke dikke vingers heb als jij hoor :D Ik had al gelezen dat je vakantie goed was, leuk hoor ! PB je binnenkort ff voor die fotosessie van die MOth OK ?

    Dat van de kracht van de arm was inmiddels ook komen bovendrijven (wiskunde, heel vroeger, heel vaag ... :) ), dus ik had ook al even zitten rekenen.

    Arjan / Arnold: duidelijk verhaal, ik wist het wel ongeveer maar nu is m'n kennis weer een beetje opgevijzeld.

    Zoals het er nu uitziet denk ik zo'n 50 gram in de start te plakken, dan blijft de kist licht neuslastig maar er wordt ook nog getankt. Reserve lood neem ik mee naar het veld, voor het geval dat.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2008
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Menno,

    4 kilo ja hoor da`s niks, ik heb zelfs de Hercules zo uitgewogen (dan niet helemaal op m`n toppen maar wel op de uiteindes).

    Ik hoor het wel, de kist is weer terug van onderhoud dus hij staad weer op de vertrouwde plek, dus ik hoor het wel.

    (ps. Joey (nu 2 jaar min 1 week) heeft vanavond voor het eerst meegevlogen met een Cessna 172, hoop dat ie het bij modellen houdt anders moet ie alvast maar een krantewijk gaan zoeken ;-) )
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vlieg en keur regelmatig leskisten van leerlingen.
    Ik hou altijd aan , zwaartepunt op de hoofdligger of op 1/3 vanaf de neuslijst. (als ik het zwaartepunt niet weet)
    En dat met een halfvolle tank.

    Waarom?
    Een voorlijke kist vind ik vreselijk vliegen.
    Reageert niet lekker op de roeren en vliegt slecht in rugvlucht.
    En een kist die iets achterlijker is (bij een bijna lege tank) is lekkerder om het overtrekken te laten zien (alhoewel de Calmato achtigen dat al helemaal niet meer doen).

    Maar probeer maar eens, als je een beetje kan vliegen, het verschil tussen een voorlijke en een achterlijke kist.
    Is erg leerzaam.
    En kijk dan ook eens hoe hij zich gedraagd bij aanduiken en rugvlucht.
    De enige manier om te zien of het zwaartepunt OK is door hem te vliegen en bepaalde banen te vliegen (aanduiken en kijken hoe hij hersteld, rugvlucht en de hoeveelheid "up" bepalen).

    Wat de fabrikant aangeeft is erg veilig, dus veeeeel te voorlijk.


    Gert-Jan
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Berto en Gert Jan,

    zit jij op vingerfitness of zo :D Zonder gekheid, ik had natuurlijk geen idee of dat zou lukken. Houdt het maar op onervarenheid :)

    Gert Jan, wat jij voorstelt was ik ook van plan. Ik ga eerst uit van het veilige en daarmee leren vliegen (ik vlieg wel met foamies, maar dat is toch wat anders he :rolleyes:) Als ik dat een beetje onder de knie heb wil ik een beetje schuiven met gewicht om het effect te voelen.

    Zo hoop ik de theorie die ik probeer op te doen, beter te vertalen naar het eggie zeg maar :)

    Berto: krantenwijk ? Man, dat is kinderarbeid.hoor :schrik: Papa neet toch gewoon een tweede hypotheek :rolling:

    Wat betreft die Moth, ik laat tijdig wat weten. Zorg jij voor de koffie doe ik er wat lekkers bij :D

    Grtz,
    Menno
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Geen gewicht dus ...

    Goedenmorgen,

    gisteren voor het eerst naar de vliegclub geweest :)

    Ik had natuurlijk jullie tips onthouden en mezelf nog even verdiept. Een tijdje geleden heb ik via ebay een (ex bibliotheek) boekje gekocht (voor weinig :) ) over modelvliegen & -bouwen. Hierin heb ik me de afgelopen tijd een beetje verdiept.

    Het boekje heet: Bouwen aan R/C bestuurde modelvliegtuigen en is geschreven door J.J. Melchior. (ISBN 90 6082 392 3 voor geinteresseerden)

    Daarin kwam ik een aardige schematische weergave van het bepalen van het CG / zwaartepunt tegen:
    [​IMG]

    Bijbehorende rekentabel:
    [​IMG]

    Ik dacht dat dit ook wel handig zou zijn voor andere (onwetende of beginnende) modelbouwers :)

    Goed, gisteren de trainer gevlogen. Huib, jouw vermoeden wordt bevestigd. Ik had het lood afgewogen en LOS meegenomen. De instructeurs (nog bedankt Dennis & Henk :) ) vonden de neuslastigheid wel meevallen en wilde de kist eerst zo proberen te vliegen. Tanken dus en omhoog, paar klikjes trimmen en de kist vloog mooi level hands off !

    Arnold, de SuperTigre had ik thuis een tankje in laten lopen, ik had de procedure in de handleiding gevolgd en de afstelling nog een beetje rijk staan. Op het veld heeft Henk 'm even fijn afgesteld, daarna liep ie als een zonnetje. Na de eerste vlucht liep ie nog mooier :)

    Arjan, dit is precies wat ik meemaak met een Foamie, de Radix3D. bij dit toestel kreeg ik het zwaartepunt niet echt lekker uitgevogeld. Nu ik deze beschrijving van jou zie, weet ik dat m'n accu een stukje naar achter moet, ik had het zwaartepunt van de fabrikant gevolgd, maar toen bleek ie enorm staartlastig ... Ja, ja, hij is nog heel :) Bedankt voor de tip !

    Lood maar weer in de box gegooid :D Veel geleerd, zeer geslaagde middag en droog gebleven tot ik om 18.00 uur naar huis ging. Wat wil je nou nog meer.

    Bedankt voor alle tips.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Kom nou papa gaat niet de hobby van zijn zoon betalen ;-)

    Ik zorg zeler wel voor de koffie ;-)
     
  18. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Proficiat

    Hoi Menno,

    Proficiat met de maiden.
    Al met al is dit weer een geslaagd draadje geworden waar menig modelvlieger weer wat van kan leren.
    En jij ging als gelukkig man weer naar huis.

    Wel fijn om te zien, dat de kist mooi omhoog ging en maar ietsje bijgetrimd hoefde te worden.

    Dat is misschien een van de voordelen van een tot in de puntjes uitgekauwd ARF model. In elkaar kuntselen, besturing erin, de aanbevolen motor erin, even uitbalanceren (is dus in 90 % van de gevallen goed ) en vliegen met die kist.
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Berto & Arnold,

    Berto, komt goed :) Ik laat je snel wat weten !

    Arnold, ik vond het ook een nuttig draadje. M'n trainer is idd ARF, heb ik via dit forum gekocht van iemand die heel enthousiast was begonnen, maar er mee stopte (zonder dat ie een meter met deze kist had gevlogen !).

    De Hangar9 Alpha 60trainer, de SuperTigre G61, en de Futaba Servo's waren nieuw, de Webra ontvanger en de Graupner RX accu waren licht gebruikt. Ik heb uiteraard wel een 2e hands prijs betaald :D Ik vind het wel een leuke trainer, want span - 182 cm en het is weer eens wat anders dan al die Calmato's, Robbe Charters en Graupner Taxi's ...

    Omdat ik inmiddels dusdanig verslaafd ben dat ik ook zelf kits bouw, wilde ik dit even goed uitkauwen. Nutige informatie voor de toekomstige projecten nietwaar :)

    Allen bedankt voor hun bijdrage !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2008
  20. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    Hé Menno,

    Goed te lezen dat (mijn ex) Alpha60 dan eindelijk het luchtruim heeft gekozen!
    Maarrr ik zie um niet meer in je hangar vermeld ??

    Groet, Ron (ik kom zeer binnenkort eens kijken ; beloofd is beloofd)
    Zevenaar
     

Deel Deze Pagina