zwaartepunt heli

voor de geleerde
hoe moet het zwaartepunt van de heli nu liggen
en hoe tes je dat het beste
ik heb met mijn nt wat problemen
als ik hem trim in hoever
dan blijft ie duiken in de vlucht
als ik hem trim in de vlucht
komt ie in de hoever behoorlijk snel achterover na mij toe
ik vlieg de nt met nhp bladderen
vertellen jullie me nou eens hoe ik dit het beste kan aanpakken

m.v.g. hub :confused:
 
Als je de bladen uitklapt en richting de staart richt... til je de heli bij de padle stang op.. nu kijk je of je heli horizontaal hangt.. hangt hij precies horizontaal dan zit je zwaartepunt precies onder de maingear. dit is het punt waar hij het gunstigst werkt.. hangt hij naar achteren dan zal je iets moeten verplaatsen qua electronica of lipo's om dit te compenseren
 
Vergeet trouwens niet dat een heli bij sommige bewegingen uit zichzelf naar voren wil duiken.
Als ik een rondje vlieg met een van mijn heli`s moet ik ze allemaal "tegenhouden" bij het uit de bocht komen.

Aangezien het bij al mijn heli`s hetzelfde gebeurd, ga ik er van uit dat het normaal is.
 
Ik test het iets anders.
- Ik pak de heli vast bij de bladegrips
- Dan hou ik de heli voor me vast dat de bladen vertikaal staan.
- Ik roep er iemand bij die de heli-romp horizontaal zet
- Loslaten en kijken welke kan wil vallen, de neus of staart.

Met een brandstof heli doe ik dit met een halfvolle tank voor het gemiddelde vlieggewicht.

Maar er zijn meer factoren.
BV je paddles. Ik had dit instabiele effect ook bij K&S paddles (dunne plastic paddles)
 
En bij een E-heli is het soms handig om het een keer met de neus naar
links en de neus naar rechts te proberen omdat de heli soms niet kan
draaien tegen de magneeten van de motor in.
 
oeps foutje gevonden
met de trim verschil met hoveren en in de vlucht lag niet aan mijn zwaartepunt
maar er was een peddel verdraait
bijde pedels stonden niet meer op de gelijke graden
 
Back
Top