zwaartepunt hotspot

om een heel verhaal kort te maken
waar hoort het zwaarte punt te liggen bij een hotspot?
er is al mee gevlogen, alleen bij langzaam vliegen valt hij echt op zijn kont.
nu lijkt het me dat hij te achterlijk is.
alleen het vreemde is, dat het zwaarte punt volgen opgave van de fabikant is.
wie kan er licht brengen in de duisternis.

groeten bert

Het zwaartepunt van de fabrikant is een uitgangspunt, geen ijzeren wet. Als een kist zwaarder of lichter is dan waarmee de ontwerper heeft getest moet het sowieso verder naar voor of achter. Dat is bij jou misschien het geval?
Als hij volgens opgave niet lekker vliegt gewoon wat verschuiven. Meestal staat het wat te voorlijk aangegeven - lekker veilig. En als hij dan goed vliegt ga je schuiven tot waar jíj het prettig vindt.
Als het nu wat ver naar achter ligt doe je het toch een halve centimeter naar voren en probeer je het gewoon?

oke volgens mij is het zwaartepunt niet gewicht afhankelijk het blijft een balans kwestie(de hotspot is niet van mijn, een club genoot vroeg of ik dat hier wilde vragen)
alleen is hij met de eerste vlucht in de landing daardoor gecrashd.
aangezien dat er meer hotspots vliegen, is ervast wel iemand die het zwaartepunt weet

Duidt waarschijnlijk op een achterlijk CG, er zijn echter ook toestellen die bij overtrekken eerst de staart overtrekken en daarna pas de vleugel (is meestal andersom) Dit bleek namelijk bij de Velox ook in extreme mate het geval te zijn.Grt.

Laatst bewerkt:
Heb je de roeren omhoog staan in de neutraal positie??

Bij de Hotspot horen de roeren in de neutraalstand een paar mm omhoog te staan !

En uitbalaneren met een lege tank !!!

mvg Fred

@ jetman

dat zal ik eens na vragen.

@alexzzz

ik begrijp je even niet.
de hotspot heeft een delta vleugel.
wat bedoel je nu met staart overtrekken?

Hmz. never mind, was vergeten dat de hotspot een delta was, dan gaat dat verhaal niet op:D

Grt.

nou om die hele topic door te gaan lezen...
Maar een toestel waarvan de staart overtrekt vóór de vleugel, dat kan niet vliegen. Dat zou betekenen dat de staart met een grotere invalshoek vliegt dan de vleugel...
Bart

uit die post (die ik wel helemaal gelezen heb...:D ):
het gaat over een vliegtuig met staart en een dragend profiel in het stabilo. Het idee is dat dat stabilo bij hoge invalshoek van de hoofdvleugel in de turbulentie komt, zijn lift verliest en daardoor achterover gaat.

Volgens mij kun je dan niet spreken van "overtrekken van het stabilo" maar meer van een slecht geplaatst stabilo.
Maar de deskundigen zijn het er in het draadje niet over eens hoor.

Laatst bewerkt:
Zelfs van een dragend stabilo mag je verwachten dat het ten allen tijde NA de vleugel overtrekt... dat is zo ongeveer de functie van een stabilo! (let wel, ik zeg niet dat het de enige functie is)
Ik heb inmiddels dat hele Velox draadje ook maar gelezen... de meest zinvolle theorie lijkt me nog die van verplaatsing van het zwaartepunt doordat de brandstof één kant op klotst.
Hoe dan ook, dit doet allemaal niet zo erg terzake bij een topic over een delta...
Bart

Alexzzz, als je het zelf gelezen hebt kan je zien dat ik daar ook gereageerd heb met dezelfde argumentatie. Als gediplomeerd vliegtuigtechnicus kan ik zeggen dat voor de meeste vliegtuigen (lees bijna alle) de staart het toestel naar beneden trekt, negatieve lift dus. Hierdoor valt de hele Velox-theorie al in het water.

Op de linkerkant conventionele setup, de staart trekt naar beneden om de hoofdvleugel op de juiste aanvalshoek te houden.

Laatst bewerkt:
Back