Zwaartepunt Jepe F-16 model 2001

Discussie in 'EDF forum' gestart door Marc Bolier, 17 apr 2008.

  1. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Ik heb een ongevlogen Jepe F16 maar zonden beschrijving. Onder de vleugel staat "2001" dus ik neem aan dat het een modelletje "2001" is.

    Op de Jepe website staat een bouwbeschrijving "2005" maar ik weet niet zeker of deze hetzelfde is voor model "2001".

    De bouwbeschrijving zegt:

    "Model Balance:
    Centre of gravity is exact 200mm from trailing edge (marked in fuselage opening). Model lifted only with 2 fingers (one on each side) at gravity markings should level out in exact horizontal position (not hanging with nose or tail down). Receiver battery should be in nose of model to get correct balance. CG point is marked on inside of main hatch"

    Op zich is dit duidelijk maar ik zie geen markering in de romp. Als iemand kan bevestigen dat het 200mm van de achterkant is dan kan ik weer verder.

    Groeten,
    Marc
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Marc, als je goed kijkt zie je kleine v-tjes in de opening van de fan. Ben net bezig om de F-16 van Roel af te maken en daar staat precies hetzelfde in de beschrijving.

    Hieronder een foto van die van Roel. Als je goed kijkt bij de rode lipo, dan zie je dat er een heel klein v-tje is uitgesneden in de rand van het grote gat. Aan de bovenzijde bij de gele accu is dat ook heel slecht te zien.
    [​IMG]

    Verder heb ik voor jou ook nog de roeruitslagen die Jepe ervoor opgeeft.
    Taileron 9-10 mm naar boven en naar beneden.
    Elevator 7 mm naar beneden en naar boven, beslist niet meer.
     
  3. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Bedankt Theo.

    Ik heb nog eens dubbel gecontroleerd maar die v-tjes heb ik er niet in zitten. Misschien iets van latere modellen? Staan die v-tjes op 200mm van de achterlijst?

    Groeten,
    Marc
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    jep, die zitten op 200mm vanaf de achterzijde van de vleugel, Dit staat ook hier in de bijbehorende beschrijving.
     
  5. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het getal 2001 heeft niets te maken dat het model uit 2001 is. Het kan ook goed een model van 2005 zijn.

    De mallen van jouw F-16 zijn gemaakt in 2001. Als er dan een nieuwe update kwam op de F-16 (of ander model), dan werd het getal weer gewijzigd.
    Het jaartal is dus het jaar waarin de mal is gemaakt, niet het jaar waarin het vliegtuig zelf gemaakt is. Anders zou hij ieder jaar nieuwe mallen moeten maken
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Als je je F-16 nog niet helemaal in elkaar hebt zitten, zou ik de volgende extra toepassen. (zie foto)

    Daar zie je net voor de servo's nog een extra spantje zitten, wat niet standaard is op en jepe F-16. Ik heb zelf ook een jepe F-16 op 5S. En had dit spantje eerst ook niet, maar heb hem later toch ingebouwt. De romp is vrij dun, en bij mij begon bij het aanduiken, het kielvlak op en neer te bewegen, wat resulteerde in een schuddend kontje. Dit werd veroorzaakt, door het flexen van de romp. Door het inbouwen van dit spantje, kan de romp niet meer flexen, en ben je ook van het schuddende kontje af bij het aanduiken

    [​IMG]
     
  7. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Hoi,

    De F16 zit al in elkaar. Ik zal eerst eens zonder spantje proberen. Er zit overigens een 3W-800 motor in en ik ga deze stoken met 7S liFePo (A123) cellen en hoop daarmee een lekkere setup te hebben.

    Groeten,
    Marc
     

Deel Deze Pagina