Zwaartepunt klopt niet bij nieuwe Calmato Alpha

Discussie in 'Beginners' gestart door Benno Zwanenburg, 11 sep 2013.

  1. Een paar jaar geleden heb ik twee Calmato's gehad, een hoog- en een laagdekker. Met deze twee kisten lag het zwaartepunt precies op de juiste plaats en hoefde ik niets te verschuiven of extra gewicht toe te voegen.
    Nu heb ik een nieuwe Calmato Alpha laagdekker gekocht en daar moet ik ineens 160 gram lood voor in de neus plaatsen om het zwaartepunt goed te krijgen. Erg vreemd toch? Terwijl er nu een 7,5cc motor in ligt en in de vorige modellen de standaard GX40 6,5cc motor. Zie ik iets over het hoofd??? Of hoef ik niet zo nauw te kijken omdat dit met een lege tank wordt gemeten? Die vlieg je namelijk toch nooit helemaal leeg.
    De batterij ligt overigens zo ver mogelijk naar voren, vlak achter de tank dus die kan ik niet nóg meer naar voren plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2013
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan zijn dat je huidige motor een stuk lichter is dan de oude motoren.
    Of deze staat een stuk dichter bij het motorschot gemonteerd

    Misschien is je servoplaatsing te ver aan de achterkant, of het toestel is nog op zware nimh cellen ontworpen. Dan komt het ook wel eens voor dat het niet goed te krijgen is
    Of ben je misschien tijdens de bouw wat scheutig geweest in de staart? 1 gram daar teveel, is 5 in de neus (dacht ik, het was 3 of 5 ;-))

    een crash zou ook een hoop verklaren.. noodreparaties word een toestel ook niet lichter van, en als deze in de staart heeft plaatsgevonden..

    In het geval van een ARF weet je het natuurlijk nooit zeker

    Kan zoveel zijn.. Maar ik raad je wel aan om het zwaartepunt daar te leggen waar het hoort: Lege tank, en zo balanceren.
    Neuslastig is een toestel nog te vliegen, te staartlastig en je hebt een uitdaging om hem heel terug te krijgen.
     
  3. Hallo Student,

    Dank voor je reactie.
    Deze motor is ietsjes zwaarder dan de vorige, en wordt met dezelfde motorsteun gemonteerd dus dat is het niet.

    Servoplaatsing en bouw is identiek als de "oude Calmato's", dus dat kan hget ook niet zijn.

    De bouw stelt weinig voor, dit toestel is zo goed als volledig voorgemonteerd, dus zware staart is uitgesloten.

    Crash is niet van toepassing, toestel is immers nieuw.

    Kortom, het blijft raadselachtig. Nu moet ik zeggen dat ik mijn twee vorige Calmato's nooit zelf heb uitgemeten qua zwaartepunt, maar dit op de club laten doen, dus misschien was dit bij deze toestellen achteraf ook zo.

    Afijn, afgelopen woensdag het zwaartepunt door een zeer ervaren vlieger laten beoordelen en zijn mening was: vol tanken en gaan, komt wel goed :) Hij heeft hem toen ingevlogen en geconstateerd dat het zwaartepunt prima is om mee te vliegen. Daarna heb ik zelf gevlogen, geland en opgestegen en alles verliep vlekkeloos. Vliegt identiek als het vorige model Calmato. Zwaartepunt ligt op 10 cm ipv 8-9 cm zoals in de handleiding staat vermeld.
    Vreemd toch?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    niet zo erg...
    bewijst maar weer dat RTF of ARF niet bestaat, en dat er altijd even zelf gecontroleerd moet worden.

    Daarnaast is een arf geen garantie voor een correcte bouw
    een zelfbouw is vaak sterker en beter uitgebalanceerd. een arf is dan wel weer wat lichter in de regel
    Kan makkelijk dat in de arf de staart een haartje aan de zware kant is. Of dat men proefondervindelijk heeft bepaald dat het zwaartepunt anders moet, en dat de handleiding nog niet bijgewerkt is.

    Ik denk dat die chinezen er achter zijn dat wij hollanders meestal toch eigenwijs zijn, en niet eens in de handleiding kijken :D
     

Deel Deze Pagina