zwaartepunt Puma

Ik ben op het moment bezig met de restauratie van een Puma. Nadat ik er lange tijd mee heb gevlogen is het toestel gecrasht. Het was mijn eigen schuld. Omdat het hoogteroer naar mijn zin te veel getrimd stond besloot ik dat mechanisch te veranderen. Daarbij heb ik een veel te grote verandering ineens aangebracht. Meteen daarna de lucht in met als gevolg een onbestuurbaar toestel en een crash.

Nu ik bijna klaar ben met de restauratie wil ik ook het zwaartepunt op de juiste plaats krijgen.

Is er iemand die mij kan zeggen waar het zwaartepunt moet liggen?

Je kan bij een NACA24xx profiel het zwaartepunt op 27 - 28 % van de koorde leggen. Aangezien de 'spar' (balk in vleugel) recht overgaat van de ene in de andere vleugelhelft (geen pijlstelling) hoef je geen programma te gebruiken om dat 27% punt te bepalen, maar kan je dat gewoon bij de 'wortel' bepalen.

Welke PUMA is het ?

Deze?

puma.jpg

Er zijn verschillende soorten van. Als het om de allereerste gaat, de zgn oer- PUMA, dan kan ik u wel helpen. Daar heb ik nog een tekening van.
Het zwp ligt hier op 105 mm vanaf de voorlijst van de vleugel, oftewel 35 %.

Veel succes, JH

Dat is inderdaad de Puma waar ik het over heb. Volgens mij is de Puma nu ook weer te koop bij Hobby-in, maar deze zal wel gemoderniseerd zijn. Dank voor de informatie. Het gaat zeker lukken.

Ik was even te snel met mijn reactie. Het gaat om de Puma laagdekker!
Op de foto staat een Puma hoogdekker.

Dat is inderdaad de Puma waar ik het over heb. Volgens mij is de Puma nu ook weer te koop bij Hobby-in, maar deze zal wel gemoderniseerd zijn. Dank voor de informatie. Het gaat zeker lukken.

deze is NIET meer te koop bij de hobbyin evanals de xtra 40 60 en 2000

gr,

Zwaartepunt Puma.

De Puma II en de Puma II - T (van Tiefdecker) heeft als wortelprofiel NACA 2315. Aan de tip is dat NACA 0018.
Leg het zwaartepunt op de hoofdligger en je hebt eindeloos plezier met je Puma.

Back