zwaartepunt Rafale

Hallo,

Sinds enige tijd ben ik bezig met het ombouwen van een Avonds Rafale naar EDF, nu ben ik op het punt gekomen dat het zwaartepunt moet bepaald worden. Volgens de originele plannen ligt dit net voor een spant, echter ze schrijven het toestel te balanceren met lege tanks. Aangezien deze kist elektro is, is er steeds het gewicht van de lipo’s dus geen lege fuel tank.

Nu de vraag, neem ik hetzelfde zwaartepunt als de brandstofuitvoering of verschuif ik dit naar voor of naar achter. Dienen de wielen ingetrokken te zijn of eruit? Is er misschien iemand die mij het zwaartepunt kan geven van een Rafale startklaar, dus vol getankt.
Dit is misschien niet de juiste plaats om het te posten, maar aangezien er hier een paar Rafale’s opstaan.

Met vriendelijke groeten,

Ben

Hoi Ben,

bij modellen met intrekbaar landingsgestel wordt het zwaartepunt bepaald met de wielen ingetrokken daar dit de "normale" vliegtoestand is.

Bij mijn PA F15 verschuift het zwp iets naar achteren als ik de wielen uit doe.

Waarschijnlijk verschuift het zwaartepunt wat naar voren als de tanks van de Rafale gevuld worden.
Ik zou het aangeheven zwaartepunt gewoon aanhouden.

De PA modellen hebben over het algemeen een redelijk brede zwp range.

Je kan ook Philip zelf altijd even mailen, die is altijd zeer behulpzam en kan je zeker het juiste punt aangeven.

Grt,
Berto.

Dag Berto,

Volgens de plannen liggen de taks achter de motor en zou het punt dan naar achter verschuiven als ik mij niet vergis. Heb ondertussen Phillip gecontacteerd met dezelfde vraag, even afwachten nu.

Stel, ik balanceer het toestel met de wielen uit zodat het stabiel is voor het landen en opstijgen. Wanneer de wielen ingaan klappen ze naar voor en wordt het toestel iets neuslastiger. Dit kan ik dan eventueel compenseren met een mixer op de hoogte.

Het zou dus kunnen dat wanneer de tanks vol zijn het toestel zijn ideale zwaartepunt heeft om te vliegen en wanneer ze leeg geraken het toestel neus lastiger wordt om stabiliteit te verhogen of ben ik hierin fout.

Ben

Ik denk dat die laatste zin helemaal correct is.
Het toestel moet stabieler worden bij een leger tank (zwaartepunt naar voren dus).

Ikzelf zou het toestel uit balanceren met het gear in, dan moet de kist het optimaalste vliegen.

Grt,
Berto.

Dus nu nog de hamvraag, laat ik het zwaartepunt zo of verander ik het. Ga proberen deze week nog even te checken wat het verschil is met de wiellen uit en in.

Ben

Vandaag eerste 2 vluchten gedaan, man was da even stressen. Maar ze vloog als een trein, lekker stabiel, goede snelheid en het zwaartepunt ligt iets achter het opgegeven punt. Dus missie geslaagd met deze conversie. Bedankt voor de tips.

Ben

De aandrijving die ik gebruik is een DS 94 met Neu 1527 1,5Y of 3D ben niet zeker. Een CC 110HV met 12S 5000 40C Turnigy lipo’s. Ik denk dat het startgewicht nu rond de 6,5 kg ligt, denk ik, maar ik moet hem nog verder afwerken daar de kist enkel nog maar in de rondverf staat dus er zal nog wel iets bijkomen. Hopelijk niet teveel want hij vliegt echt goed.

Ga proberen dit wekend wat foto's op te zetten, fotos van de vluchten die moet ik aan vrienden vragen.

Ben

Mooi die EDF techniek, in een wat grotere kist.
Al gaat er niets boven the jetpower, maar das een persoonlijke keuze of smaak.

ik moet hem nog verder afwerken daar de kist enkel nog maar in de rondverf staat
In welke kleuren komt ie?
Dat doet me eraan denken, ik moet nog ergens een decalset liggen hebben van de avonds Raf.

Mr Tucano,

kleuren ben ik nog niet helemaal uit, ik denk niets speciaal angezien ik het gewicht ongeveer wil houden zoals het nu is. Heeft u mss een foto van de decalset? Is het de decalset voor de witte uitvoering?

Ben

Ben,
Kijk eens op de site van Philip Avonds voor foto´s,
Ik neem aan dat je die wel kent?

Als jou kist al in het wit staat, zijn een paar lijntjes rood en blauw in motip zo gedaan.
En qwa gewicht Motip zal dat verschilt niet maken.
Ik moet nog eens zoeken,
De set bestond uit één en een half A4tje.

Laatst bewerkt:
En anders zijn van de demonstrator versie ook nog de decals bij Philip Avonds te verkrijgen.

Foto's

Hier enkele fotos van vorig wekend

Uploaded with ImageShack.us

Foto's van de opbouw binnenin volgen in de loop van de week, een filmpje is er normaal gezien ook.

Iemand een idee voor een leuk kleurschema?

Ben

Mooie foto`s.

Tja, kleuren zijn altijd wel een persoonlijk.

Ik zou gewoon google gebruiken en veel foto`s bekijken.
Daar dan een keuze uitmaken.

Back