Zwaartepunt Spirit

• Topicstarter Topicstarter Wouter Voorberg
  • Startdatum Startdatum
W

Wouter Voorberg

Guest
Hallo, ik heb een Spirit van Greatplanes van iemand gekregen die em in de grijze bak wilde mikken omdat bij een crash een vleugel doormidde lag :? .
Dus...zo gemaakt en ff spulletjes erin gegooid,zwevertje erbij 8) .
Maar,ik heb de tekeningen niet en degene weet het zelf niet meer,waar het zwaartepunt moet liggen.Dus...iemand die weet waar hij moet liggen ?

Alvast bedankt
Grr Wouter

Zwaartepunt is bij de Spirit 100 zoals bij bijna iedere andere zwever. Ergens vlak voor de ligger. Maar je zal zelf bij het vliegen moeten uitmaken waar je hem zet. Als het om heel rustig te thermiekvliegen is, zetje hem beter ietwat naar achter. zodat je nieuwe zwaartepunt net achter de Ligger komt te liggen. Wanneer je af en toe eens wilt "aerobatten" met de spirit (wat hij naar mijn mening heel goed kan) zetje hem beter ietwat meer naar voren. Dan is hij vele stabieler wanneer je wat sneller vliegt.

Over de aerobatics van je spirit: Ik heb een Spirit 100 met ailerons. De Flaps heb ik vast gezet. Het lijkt misschien onmogelijk, maar met dat dingetje kan je nog hele mooie rolls maken (voor als je geïnteresseerd bent :wink:). Loops, Wing overs, tailslides, barel rolls gaan zéér goed. Voor de stall turns mooi te maken moetje al vrij goed met de spirit kunnen vliegen. Door de vrij grote Span, vleugelopp. en de relatief kleine rudder zijn de stall turns vrij moeilijk. Maar bij de juiste snelheid is de enertie er, en draait de spirit gewoon mooi om.

Ook raad ik je aan de vleugel wat te versterken. Tijdens hoogstarts gebeurde het bij mij 2 keer dat de veugel aan de wortel brak. Dus vooral die plaats goed verstevigen. En de Aluminium ZEKER niet vergeten :wink: .

Bedank voor de tips ! :D
En ik heb op internet een handleiding gevonden waar in staat dat het op 83mm van de voorkant van de vleugel moet liggen :)
Dus...ik weet het nu en zal zeker wel ens proberen wat stunts te maken :P

De gewone spirit.
Ik ga hem nu trouwens ombouwens naar elektrozwever...iemand ervaring ?

Back