zwaartepunt van een modelvliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door steffe, 20 dec 2004.

  1. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Beste kollega's

    Na 20 jaar ben ik terug begonnen met mijn vroegere modelvlieghobby
    Waar is de tijd dat ik zelf een zender/ontvanger DIGIT 1 in elkaar stak aan de hand van een bouwschema.....
    Ik heb mij nu een elektro gedreven toestel gekocht (Robbe ranger).

    Hierbij heb ik een vraag mbt het zwaartepunt:
    via een meetopstelling (vlg de katrolmethode: katrol en touwtjes rond de vleugels) heb ik het zwaartepunt kunnen bepalen.
    De batterij was eveneens geplaatst doch....het vliegtuig vertoont een neerwaartse neusdaling.
    Is het de bedoeling dat het vliegtuig ongeveer horizontaal blijft bij het ophangen volgens de "katrolmethode"?
    wie kan mij verder adviseren ?

    vriendelijke groeten
    steffe


    Alvast bedankt voor de reactie.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Het is meestal aan te raden om de neus een klein beetje naar beneden te laten gaan. Wanneer je tijdens het vliegen met een lege tank komt te zitten heb je toch nog een neergaand moment zodat het vliegtuig voorwaartse snelheid blijft houden en het blijft vliegen. Als het vliegtuig netjes horizontaal blijf hangen krijg je problemen met het besturen ervan als de motor stopt. De snelheid loopt er uit en je moet snel down geven om er nog snelheid in te houden. Lukt dat niet dan kan het vliegtuig onbestuurbaar naar beneden dwarrelen. Nu gebeurt dit gelukkig maar zelden maar je kunt beter voorkomen dan repareren.
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Maar met de brandstoftank-regel hoef je geen rekening te houden bij je Ranger.

    Bovendien welkom op dit forum.

    Ah, ik zie iemand die, net als ik, na 20 jaar ook terug de besmet geraakt is... :zon: met de vliegvirussen.
     
  4. MeLeeNL

    MeLeeNL Guest

    is geen probleem dat ie een beetje naar voren leunt, is juist beter.
    dan is je vliegtuig ook zuiniger, want zo gebruikt het ook veel wind om zich in de lucht te houden.
    als hij helemaal horizontaal staat, heeft ie veel meer moeite met het in de lucht blijven, en moet je 'em steeds blijven corrigeren.
    Dus lekker houden zo,
    en als ie neerstort niet mij de schuld geven he :wink:
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bestond er ook een Digit 1? Ik ken alleen de Digit 4 en Digit 5, de laatste heb ik gebouwd. Toen hij af was, mocht zelfbouw niet meer :(
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    20 jaar geleden?
    Toen was "zelfs" de Digit5 al oud.
    Ik heb hem gebouwd (met hulp toen) zo rond 1975, dus 30 jaar terug.
    Nog wel goedgekeurd. 8)
     
  7. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    ron, erwin,

    dank voor het berichtje
    tzal waarschijnlijk wel een digit 5 geweest zijn......
    (drukfoutje van mijnentwege....)
    ik kan mij nog herinneren dat ik het zelfbouwboek gevonden had in de schoolbib..... en daar heb ik ook mijn eindwerk in de technische school op gemaakt....(draadloos gestuurde zend/ontvanger)
    enfin, de elektronica "virus" is er bij nog nog altijd gebleven

    wat ik niet wist...
    dat het niet meer toegelaten om zelf je zender te bouwen ???
    het was toch een technische uitdaging om zelf het resultaat te zien wat je zelf gebouwd had....

    ron, wat je zei over dat neerstorten...
    wees maar gerust
    ik ben zelf verantwoordelijk voor wat ik de lucht instuurt


    dank voor de reactie
    steffe
     

Deel Deze Pagina