zwaartepunt

heb lekker zitten klooien met wat depron , na meerdere langzaam tot redelijk snel vliegende modellen gemaakt en ook kapot gemaakt te hebben wou ik een ander model , dus ff de fantasie los gelaten en gewoon wat getekent en gesneden en geplakt uiteraard , maar nu weet ik niet waar t zwaartepunt van zo iets zou moeten liggen ?? normaal nam ik altijd bij de gewone vleugelmodellen een centimeter of 6 vanaf de voorlijst en dat giing altijd goed , is dat bij dit type ook ??
thumb_100_0809%20%28Small%29.JPG

Maak van een stukje depron een klein werp modelletje en kijk met paperclips waar het zwaartepunt moet komen.

Zo te zien moet je dit model met een dergelijk korte staart eigenlijk als vliegende vleugel beschouwen.
Zwaartepunt voor 25% van gemiddelde aerodynamische koorde.
Rechte achterlijst, tapse vleugel, dus die gemiddelde aerodynamische koorde is halverwege de spanwijdte.
Als de tip half zo breed is als de wortel, dan dan komt het zwaartepunt net voor de helt van de wortel.

Nog een opmerking: Ik denk dat het stabilo waarschijnlijk hoger moet komen als het niet goed werkt. Kan dat het nu "in de schaduw" (turbulentie) ligt van de grote vleugel.

hmmmm leuke en ook bruikbare tips !! alleen moet ik jullie teleurstellen dat dit dus absoluut niet bij een depron model werkt !! netjes alles berekent en gaan vliegen ermee ! hahah alleen maar prophangen dus , ik kom toch weer op die plusminus 6 cm vanaf de voorlijst uit wil dit een beetje vliegen , maar desondanks toch alles nog heel en zwaartepunt flink verlegt , t vliegt leuk maar niet wat ik ervan verwacht had , eerst deze maar kapot vliegen en dan weer wat anders proberen , bedankt voor de tips , al zijn deze helaas niet bruikbaar voor depron !! waarom niet >?? geen idee.

Sorry Niek dat is me net even te makkelijk , wat is een gewoon/ongewoon vliegtuig? , waar heeft het mee te maken , vleugelprofiel? Zo ja hoeveel bij welke vleugelprofiel.
Voor mij is de vraag van de CG actueel .Heb een 3D http://www.aero-nuts.com/images/E3D_500.jpg gebouwd echter nergens is te achterhalen wat CG moet zijn , Heb begrepen dat de ailerons ook mee tellen bij de breedte maat?.
Gr Lex

Rolroeren meetellen in de vleugelkoorde (ik wist ook niet goed wat aan te vangen met zo'n 3D-kistje met schuurdeuren, maar blijkt dat de rolroeren meegeteld moeten worden).Op 1/3 van deze koorde totale lijkt me een goed uitgangspunt voor je 3D

@ Eddy, een vraagje: dus gelijk welk vliegtuig, groot of klein-vleugelvorm, ballanceer jij uit op 6cm van de voorlijst?

MAC, mean aerodynamic chord. Zegmaar de gemiddelde koorde...maar niet helemaal. ;)
Locatie is afhankelijk van de geometrie van de vleugel.

meanaerodynamicchord.gif

De percentages die Niek noemt, zijn op de MAC van toepassing. Het verschil in percentage heeft vervolgens weer te maken met de aan/afwezigheid en grootte van een stabilo.

Igwe:

Je hebt hu het absolute mddelpunt.
Als je deze door trekt naar de root chord.
En 25% aanhoud voor het zwaartepunt.
Dan komt het echte zwaartepunt precies in het midden teliggen van de voorlijst en het absolute middelpunt.

Groeten Han

kurt zei:
Rolroeren meetellen in de vleugelkoorde (ik wist ook niet goed wat aan te vangen met zo'n 3D-kistje met schuurdeuren, maar blijkt dat de rolroeren meegeteld moeten worden).Op 1/3 van deze koorde totale lijkt me een goed uitgangspunt voor je 3D

@ Eddy, een vraagje: dus gelijk welk vliegtuig, groot of klein-vleugelvorm, ballanceer jij uit op 6cm van de voorlijst?
tot nu toe heb ik al een aantal depron vliegtuigjes gebouwd en gevlogen , wat ik ook deed iedere keer zat ik zo rond die 6 tot 8 cm vanaf de voorlijst af voor t zwaartepunt , mijn vleugels waren zo`n 16 cm , de rolroeren waren 7 a 8 cm groot , (stuurt lekker) en ik rekende de rolroeren daar dus NIET bij dus gewoon 6 cm vanaf de voorlijst , en t vliegt iedere keer weer , een klein beetje aanpassen soms maar nooit veel hoor , t is raar maar waar . t rompje was zo`n 60 cm lang , de span was dan tussen de 60 en 80 cm .motor een typhoon 6-15 met 3 cellen lipo . halfgas recht de lucht in !!! :D

Back