DLGers.
Ik dacht laat ik eens een draadje starten over een onderwerp dat mij
sinds ik met DLG ben begonnen bezighoudt.
Toen ik mijn Pearl (F3k model) binnen kreeg ben ik, eigenwijs als ik ben,
gelijk begonnen met deze te modificeren.
Vanuit mijn Vrije Vlucht achtergrond vond ik dat het zwaartepunt naar
achteren moest om op deze manier een beter thermiekend gedrag te
krijgen en minder instelhoekveschil. Om dit te bereiken moest ik naar een
groter (en dus zwaarder) stabilo en een langere pook, met als gevolg dat
mijn kist ca. 360 gram zwaar werd :?
Ik ben nu bezig met een nieuwe mini, en zoals ik eerder al schreef ik kom
een beetje terug van een achterlijk zwaartepunt (ca. 60%) en zit nu meer
te denken in de richting van 30 - 38%.
Alleen wat voor instelhoekverschil hoort hierbij ?
Gevoelsmatig en op basis van deze site van Oskar Czepa
(Flugmechanik / Schwerpunktbestimmung) denk ik zo 1 a 2 graden.
Ideaal zou 0 graden zijn maar ik denk niet dat dat kan.
Toch staat mij bij dat een aantal minis 0 graden instelhoekverschil hebben met een
voorlijke zwaartepuntsligging, maar vliegen die dan met 'down' trim ?'
Feedback / Input / Kommentaar is welkom
Cheers
Bart
Ik dacht laat ik eens een draadje starten over een onderwerp dat mij
sinds ik met DLG ben begonnen bezighoudt.
Toen ik mijn Pearl (F3k model) binnen kreeg ben ik, eigenwijs als ik ben,
gelijk begonnen met deze te modificeren.
Vanuit mijn Vrije Vlucht achtergrond vond ik dat het zwaartepunt naar
achteren moest om op deze manier een beter thermiekend gedrag te
krijgen en minder instelhoekveschil. Om dit te bereiken moest ik naar een
groter (en dus zwaarder) stabilo en een langere pook, met als gevolg dat
mijn kist ca. 360 gram zwaar werd :?
Ik ben nu bezig met een nieuwe mini, en zoals ik eerder al schreef ik kom
een beetje terug van een achterlijk zwaartepunt (ca. 60%) en zit nu meer
te denken in de richting van 30 - 38%.
Alleen wat voor instelhoekverschil hoort hierbij ?
Gevoelsmatig en op basis van deze site van Oskar Czepa
(Flugmechanik / Schwerpunktbestimmung) denk ik zo 1 a 2 graden.
Ideaal zou 0 graden zijn maar ik denk niet dat dat kan.
Toch staat mij bij dat een aantal minis 0 graden instelhoekverschil hebben met een
voorlijke zwaartepuntsligging, maar vliegen die dan met 'down' trim ?'
Feedback / Input / Kommentaar is welkom
Cheers
Bart