Zware storm / orkaan komende vrijdag?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bruno van Hoek, 11 dec 2011.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niets is zeker -de deskundigen hebben nog voldoende twijfels-, maar de voortekenen zijn niet goed:

    VWK forum
     
  2. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    Eerst maar weer eens afwachten, op 5 december dachten ze ook een zeldzame storm van windkracht 12 te verwachten.
    Nu heeft er wel een lekker briesje gestaan afgelopen week, maar het was niet spectaculair.

    Zie Storm kansen december
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Iedere keer als we gemist worden neemt de kans dat het de volgende keer wel raak is toe.
    Ik ben er dus niet helemaal gerust op, zo'n Kanaalrat kan voor akelige verrassingen zorgen....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou is windfinder ook niet een heel erg betrouwbaar systeem (zeg maar gewoon niet betrouwbaar verwachtingen van hun kun je beter delen door 2).
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dit geval is het ECMWF model het met ze eens, dus ik neig er toch naar e.e.a. serieus te nemen.

    [​IMG]
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    We zullen zien, mijn ervaring is dat ze het een dag van te voren (zelfs op de dag zelf) nog niet goed kunnen voorspellen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik denk niet dat je dan de boel verkeerd inschat: ik ben net aan boord gestapt van een schip wat van Donderdag op Vrijdag onderweg was van de Elbe naar Rotterdam, en buiten bijna 20 uur vertraging op dat kippe-eindje, is de schade aan dek ook iets meer dan alleen maar denkbeeldig: er is 15 meter loopbrug weggeslagen....

    De storm zat alleen net boven zee in plaats van boven land, maar de windmeters hier aan boord hebben 12 Bft zien komen en gaan, en de bemanning heeft toch 36 uur niet geslapen....

    Groet, Bert
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    passageweather.com gaf ook erg mooi aan wat voor een beestenweer het geweest is op de noordzee. Dik 60 knopen wind en meer dan 10 meter golfhoogte is niet voor mietjes, een paar coasters hebben het woensdag geprobeerd en zijn na een paar uur met hangende pootjes weer terug naar binnen (maasmond) gekomen.

    Ik gebruik hun appje sinds afgelopen week, die klopte echt heel erg goed en die geeft voor komende vrijdag ook weer flink wat wind

    Ben benieuwd

    Justus
     
  9. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    Als echte landrot heb ik het over wat er aan windkracht heeft gestaan aan wal.
    Als ik de kaartjes op het genoemde forum bekeek kregen we in de de regio Rotterdam ook de volle laag, maar dat viel dus wel mee. Noorden heeft wel wat meer gehad als ik de berichten mag geloven. Afwachten dus wat het aanstaande vrijdag wordt. Ik heb er zijdelings wel wat ermee te maken op het water, al is het alleen maar in de (veilige) haven.

    Trouwens, aluminium Loopbrug?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, stukken stalen grating (open stalen roosters) die per stuk (plm 70 cm bij 1 meter) met 6 of 8 bouten M8 vast zaten tussen stevige hoekprofielen.... Die hoekprofielen stonden er nog wel, de roosters waren allemaal weg en in een hoekje opgefrommeld.

    Groet, Bert
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En joepie.... we zijn onderweg richting Nantes, dus richting golf van Biscaje, waar voor overmorgen (als wij er zo ongeveer doorheen moeten) gemiddelde golfhoogtes van 11~12 meter verwacht worden....:(

    Nou ja, 'k word er voor betaald....

    Groet, Bert
     
  12. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    Jij liever als ik, vind het al spannend als ik rond ga met een kraanponton bij het lagerlicht in de maasmond bij windkracht 6. :D
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nou Bert: Sterkte er maar weer mee.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Roel, thanks!

    Op het moment dat ik dit schrijf, zijn we 2 uur op zee (dus al wel plm 20 mijl van de maasmond), en we draaien al vanaf vertrek gereduceerd (nu zo'n 65~70%) en het gaat aardig tekeer. Ik kan nog in mijn luie TV-stoel blijven zitten, maar ook nog maar nét....
    Ik blijf toch maar zo veel mogelijk zitten/liggen, want lopen is niet echt makkelijk nu: je klapt continue met je giechel tegen het schot of de deurpost op, en trappen op en af is een beetje een gokje geworden....
    Douchen na je werk is echt een X-factor-achtig avontuur geworden.
    Zo nu en dan heftige klappen door het schip, voldoende om alle losse spullen van mijn bureautje te vegen (alles ligt dan ook al aan dek :D)
    Golfhoogte nu 4 of 5 meter, vanuit mjn poortenbak geschat. Dus dat belooft wat over 2 dagen. Zal vannacht wel niet veel slapen....


    Groeten vanaf een nogal chagrijnige Noordzee,

    Bert
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De noordzee, ik kan er over mee praten. Eens met een heel harde storm (ruim 11) vanuit het zuiden van Engeland richting Den Helder. Was een mooi avontuur. Storm op de Atlantische oceaan is minder hefig vanwege de lange golfslag. De noordzee is woelig en onvoorspelbaar.

    Sterkte Bert, even zeevast sjorren in je bedje en genoeg eten ;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De nacht zijn we zonder schade doorgekomen:D
    Zijn rond 11:00 Dover gepasseerd, en het is nu erg goed te doen, al sinds vanochtend geen gestamp meer (vannacht toch nog een paar keer fors met mijn kop tegen het voorschot geknald, niet zo geweldig geslapen dus....:rolleyes:).
    Maar we doen kalm aan, het heeft geen zin om hard te varen zodat we er in Biscaje weer middenin gaan zitten. Beter het slechte weer de tijd gunnen om op te lossen....
    Vannochtend was het in elk geval rustig genoeg om de turbo te kunnen wassen.

    Groet, Bert
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Volgt het weer ook een beetje de voorspelling? "ze" zitten er nogal eens naast namelijk.

    Uit proffessionele interesse(ik ben loods in rotterdam): wat voor schip zit je op? Lengte/diepgang e.d.?
    Ik heb zelf 7 jaar op 6000 en 9000 tonners rondgevaren en dus ook erg veel water van noordzee, golf van biscaje en noord/zuid atlantic over dek zien spoelen.
    Mooie herinneringen maar echt missen doe ik dat takke weer niet hoor haha!

    Groeten

    Justus
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, helaas worden de weersverwachtingen steeds beter (kwalitatief gezien dan, het verwachtte weer blijft kl***).
    Met name golfhoogtes kunnen ze al een tijdje met satelieten meten, en dat valt dus steeds beter uit te kienen wanneer er welke golfhoogte ongeveer zal staan.... :(

    Ik zit op een plm 5000 ton chemietanker. L x B x d: 100 x 16 x 7.7 (max)
    3500 kW,
    14 Kts
    Details per PB.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2011
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Een kort "schade" berichtje uit de binnen landen waar de stormen al een heel stuk zwakker zijn.

    Tijdens mijn vele wandelingen in bos en veld is heel duidelijk te zien dat de bomen het zwaar hebben. Op diverse plekken liggen al bomen om, sommigen waren oud en al rot, maar ook jonge aanplant is omgegaan. Er is totaal geen verband te zien in het hoe en waar. Sommigen staan midden in het bos en liggen om terwijl anderen aan de rand staan of op een openplek. Wel kun je zien dat de omgevallen bomen meer blad bevatten dan de rest. De grote "oerbomen" blijven gelukkig goed staan, als die omgaan nemen ze heel wat andere bomen mee.

    Morgen als de echte storm verwacht wordt maar eens kijken waar ik ga wandelen. De meeste bossen hier staan vol met oude bomen en de houtwallen staan vol met populieren en oude knotwilgen die ook snel omgaan. Die populieren zwiepen al snel enkele meters heen en weer in de top bij erg harde wind.
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op passageweather is de voorspelling al een heel eind bijgesteld. Niet dat het een rustig winterweertje wordt hoor....maar de voorspelde windkracht 9 of 10 blijft uit
     

Deel Deze Pagina