Zware storm / orkaan komende vrijdag?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bruno van Hoek, 11 dec 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... niet helemaal hoor Niek....

    Op dit moment vervoeren wij een 50% caustic soda oplossing (ook wel Natron loog genoemd) en die begint bij 18 graden te kristalliseren, ofwel niet zozeer te stollen zoals gesmolten boter, maar letterlijk te bevriezen zoals water. Ofwel keiharde substantie, en je kunt het niet met je blote handjes eruit gaan hakken/scheppen, want het spul is afschuwelijk agressief. Zolang het vloeibaar is, heb je door natuurlijke circulatie warmteverdeling door de tank (verwarmen onderin, warme vloeistof stijgt, etc etc) maar is een tank eenmaal volledig gestold, dan is het nagenoeg onmogelijk om de boel weer vloeibar te krijgen, en als het al lukt dan duurt het zeer lang: reken op 1 a 2 weken in deze tijd van het jaar...

    We verwarmen het met thermische olie (gewoon een circulatie systeem), waarbij we in de machinekamer met branders een primair systeem verwarmen wat alle "warmteverbruikers van warmte voorziet, vergelijkbaar met de CV installatie thuis. Alleen dan geen water, maar Olie in het systeem. EDIT: voor dat we van energieverkwisting beschuldigd worden; als de hoofdmotor draait, winnen we ook warmte terug uit de uitlaatgassen. Dit kan afhankelijk van het ingestelde motorvermogen, op dit scheepje tot 750 kW aan "gratis" warmte opleveren.

    Aan dek staat een secundair systeem opgesteld, wat door het primaire systeem verwarmd word. Dit secundaire systeem pompt weer warme olie door buizen die door de tanks lopen, en daarmee verwarmen we de lading.

    Die lading tanks, zijn min of meer gewoon blootgesteld aan weer en wind, en als er stortzeeen over dek lopen dan koelt dat dusdanig hard (het zeewater is momenteel maar 8 graden), dat daar gewoon niet of nauwelijks tegenop te stoken valt. Ondanks dat we ongeveer 4600 kW aan brandervermogen hebben. Dat is overweging 1...

    Overweging 2 is dat inderdaad, door overlopende golven, deze verwarmingsleidingen (de hoofd-distributieleiding loopt aan dek, anders kun je niks regelen) beschadigen. Is het systeem lek, dan ben je verder klaar met verwarmen en dat is ook de bedoeling niet.

    Verder kun je door de enorme krachten op het schip scheuren in de constructie krijgen, of andere vervelende dingen (heb een paar reizen terug een compressor van 800 kilo van de fundering los zien breken en aan de wandel zien gaan... erg niet prettig...). Gebroken kopjes en schoteltjes zijn eigenlijk ons minste probleem, maar om je een idee te geven: we zitten met 13 man aan boord, en meestal hebben we wel 50 stuks serviesgoed van elk op voorraad

    Maar door de storm af te wachten, loopt de maatschappij natuurlijk inkomsten mis (de inkomsten van de reis liggen vast, maar het schip kost al gauw 10.000 Euro per dag en dat gaat gewoon door) en erger, de volgende (meestal reeds van tevoren geboekte) lading heeft maar een bepaalde "window" waarbinnen het schip weer gereed moet zijn om te laden. Ben je te laat, dan kun je die volgende lading "kwijtraken" en moet je dus op eigen kosten en in ballast op zoek naar de volgende mogelijkheid om geld te verdienen. De crisis is voor ons ook keihard merkbaar, dus tijdverlies is niet leuk, maar het schip beschadigen of levens in gevaar brengen is weer het andere uiterste wat we proberen te vermijden.

    Al met al een interessant baantje....;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Erg interessant , bedankt voor de uitleg.

    Cor
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind het ook leuk ....het laat weer zien dat met alle technologie we nog steeds geen week vooruit kunnen kijken!

    En het kan ook geen kwaad als er meer mensen wat van scheepvaart zouden zien.
    Op het journaal komt mooi in beeld dat er uren vertraging is op schiphol, maar dat er tientallen schepen, met vele duizenden tonnen lading en een veelvoud aan euro's economisch verkeer, enkele dagen moeten wachten op zee omdat ze met zoveel wind de haven gewoon niet inkunnen, daar hoor je niemand over!

    Justus
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, ik schrijf vooral wat omdat
    A) mensen het blijkbaar leuk vinden (wist ik ook niet) en
    B) er erg veel onbegrip en misverstanden over de industrie die scheepvaart heet, bestaat.

    Die misverstanden leiden er ondertussen al letterlijk toe dat als er ongelukken gebeuren (en die gebeuren nu eenmaal) dan draait een zeeman gewoon domweg de cel in, want men gaat er ergens in de publieke opinie wel van uit dat een zeeman dom, lomp, dronken en roekeloos is.....
    Eerst gevangen zetten, en dan zoeken we het later wel uit. Kijk naar Nieuw Zeeland, waar de kapitein en eerste officier van de "Rena" al een tijdje vast zitten, zonder dat nu precies duidelijk is waarom.
    De kapitein van de "Erika" heeft als ik me niet vergis zeven jaar in Portugal vastgezeten, voordat hij eindelijk vrijgesproken is. En waarom? De man wilde met zijn schip schuilen voor slecht weer, en de toestemming daarvoor werd hem door Spanje ontzegd. Met toestemming was het schip niet vergaan, maar ondertussen is 's mans leven en carrière verwoest.

    Geen persoonlijke aanval, Niek, maar misverstanden zoals "olietankers waarbij de lading met branders onder de tanks verwarmd word" leiden tot een beeld bij het publiek dat de zeevaart een onverantwoordelijke tak van sport is, terwijl de werkelijkheid toch wel wat anders ligt: Ten eerste word bij olietankers de lading niet verwarmd, ruwe aardolie is ongeveer even vloeibaar en klonterig als bedorven koffiemelk. Echter ik vaar niet op een olietanker, maar op een chemiecaliën tanker, en da's een héél ander beestje....
    Als ik één gasaansteker mee van huis neem, is dat reden van onmiddelijk ontslag, en mijn maatschappij verliest minstens een half jaar het recht bepaalde ladingen te vervoeren....
    Als ik een "zomaar een zaklampje" gebruik in plaats van een explosiebeveiligde, idem dito.
    Als ik de arbeids-en rusttijden ook maar één uur per maand overschrijd, krijgt de maatschappij (en ik ook) héél serieuze problemen.

    Maar men gaat er wel aan voorbij, dat je aan boord van een schip soms meerdere dagen achter elkaar niet KUNT slapen.
    Afgelopen nacht was zo'n nacht: Gisteren zijn we 's middags anker op gegaan, en de eerste paar uur gingen prima, tot we de beschutting van de Engelse kust moesten laten schieten. Vanaf dat moment tot nu, hebben we sterk door elkaar lopende zeeën gehad, waarin het schip halen maakte tot 50 graden naar elke zijde.
    Gelukkig weinig water aan dek (meeste golven van schuin achterin) dus geen schade aan leidingen en ladingpompen.
    Maar niemand (letterlijk niemand) heeft een oog dicht gedaan....
    Door al dat geslinger woelt er helaas wel veel vuil los in de brandstoftanks, waardoor we nu al een keer of twee de brandstoffilters hebben moeten schoonmaken. Normaal houd zo'n filter het één à twee maanden uit, en vervangen we ze preventief om de twee weken, liefst bij gestopte motor.
    Nu sta je bij draaiende machine en terwijl het schip voor je gevoel op z'n kop staat, zo'n filter te vervangen: De brandstoftemperatuur, en dus ook het filter is 120 graden, de werkdruk 8 bar.... één foutje en je word ondergesproeid met hete plakkerige olie, en neem van mij aan dat dat helemaal geen leuk (en ook niet geheel ongevaarlijk) karweitje is onder deze omstandigheden.
    Met een beetje mazzel komen we vannacht aan, en dan kunnen we hopelijk op een rustig plekje ten anker, maar op zijn best na drie of vier uurtjes slaap, moeten we weer anker op om naar binnen te gaan. We zijn nu eenmaal in die haven afhankelijk van het hoogwater....
    Voor de kant liggend, kunnen we ook niet direkt gaan pitten, want de lading moet er uit, en uiteraard kun je sommige onderhoudssklusjes niet met draaiende machine doen, dus die moeten ook gebeuren.
    Op papier voldoe ik prima aan de arbeids en rusttijden, maar in werkelijkheid zijn we hier tegen die tijd allemaal 48 uur wakker....

    Maar, we overleven het wel, en ondanks alle geklaag, op de dagen dat het allemaal van een leien dakje gaat is het werkelijk 's werelds mooiste beroep. I love my Job!:D

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi verhaal Bert !

    Erg interessant om te lezen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Thanx!

    Ik hoop zelf, dat het na vandaag een beetje "ophoud met interessant te zijn": Toen ik vanochtend een manmoedige poging deed mijn sokken aan te trekken, schoof ik bij de ergste slingers (bijna 50 graden hellingshoek) op mijn poezelige blote voetjes van schot tot schot over de vloerbedekking heen en weer, en dat word op een gegeven moment een beetje heet onder de voeten, de heupen zijn blauw van iedere keer tegen de rand van het bureau afremmen, en ook de neus is al een keer of twee gevoelig frontaal tegen een tussenschot op geklapt... Ben dit weer nu wel wat beu....
    Maar helaas is het pas over, als moeder natuur besluit dat het genoeg is:murder:

    Groet, Bert
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ook ik vind het "leuk" om te lezen. En vind het ook goed om te lezen ivm werk-en rusttijden regeling , veiligheid e.d.

    weltrusten zeg ik maar :)

    Cor
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat slapen zal ik ook wel gaan doen vanmiddag, denk ik:D

    Zojuist de machine opgeschroefd naar 85% vermogen, want de zeegang is ietsjes lager geworden, maar meer nog, door dat we koers konden wijzigen onder Bretagne om de kust wat meer te volgen, komt het zeetje ook wat meer van achteren in.
    We surfen nu (bijna letterlijk) lekker voor weer en wind uit en we lopen weer een mooie 14 knopen.
    Zo nog even een laatste rondje door de machinekamer om te kijken of alles goed draait, en dan gaat deze jongen een paar uurtjes op zijn oren staan....

    Groet, en dank voor het meeleven :D

    Bert
     
  9. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    allereerste moet ik het totaal eens zijn met brutus
    heb 2 jaar lang zee lieden vervoerd naar schepen in europa
    mensen die vandaag horen dat ze een contract krijgen van 9 maanden (tegenwoordig 6 meestal) di pakken hun spullen op reizen 24 uur en kunnen meteen aan het werk
    stond en sta er nog steeds versteld van dat het een ruig hard beroep is
    lange shifts hard werken.

    ik was vorige woensdag naar engeland voor de eerste keer
    dus ik hoogmoedig alleen naar england
    heeft die drijvende badkuip 8 uur vertraging
    ik sprak met de pilot (die niet meer van boord kon)
    die vertelde mij dat er golven van 5 meter waren en we maar 6 knopen vaarde ivm tegen wind van windkracht 9
    funnnnnn de hele boot schommelde en heb genoten van de mensen die door de gangen heen en weer geslingerd werden

    ik had geen weer stationetje bij me ofzo maar heb wel wat korte videos
    vond het zo leuk die storm :p
    bij aan komst in newcastle kwamen er ook slepers overal vandaan die de zijkant van het schip gingen duwen en zo ons de haven in begeleid heeft

    _QwmnWCW5tc[/media] weather on the princess seaways-2011-12-08-12-54-46.mp4 - YouTube
    hier zat ik te etenmet een geweldige zeeview gheghe

    AIddbiEdw5o[/media] 2011 12 08 15 33 54 - YouTube
    hier begon de sleper ons te duwen
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    tOZKhulHPqI[/media] wind huh - YouTube
    hier probeerde ik de deur te openen dit was in de monding van de haven van ijmuiden



    zo winderig hahahaahhaha geweldig enkelt jammer dat ik niet ken vliegen nu :(:(:(


    edit: ps in related staan nog 1 of 2 videos op zee
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    het is al vrijdag geweest,
    of komt de storm aankomende vrijdag of de vrijdag weer een week later:D:D:D
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    hij komt niet, wel vanavond een beetje opbriezen maar die hele vette storm laat op zich wachten
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... hij was er wel hoor, maar een paar honderd kilometer zuidelijker....
    Bretagne heeft het vol over zich heen gehad, er is minstens een (maltees) vrachtschip op de Franse kust gelopen, en het plekkie waar wij gisteren beschutting zochten, daar waren wij niet de enigen die er overnachtten....

    Groet, Bert
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij de laatste post in dit topic, gewoon om het af te ronden:

    vanochtend vroeg (plm 00:45) ten anker gekomen bij de riviermonding, en een paar uur later (rond 05:30) weer anker op. Op de rede was het nog een klein beetje knobbelig, maar 3 uurtjes later (dus zo'n 45~50 km stroomopwaarts voor de kant liggend, werden wij aangenaam verrast met een strakke stralende dag met nagenoeg windstil weer en fris maar niet echt koud.

    Deze reis is weer goed afgerond. Vannacht vertrekken we voor de volgende, maar dat is weer "a completely different story"....

    Voor hier en nu: Thanks voor het lezen en de waardering
    Groet, Bert
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hey Brutus...het was een leuk verslag!
    Goede vaart...ik hoop dat jullie de feestdagen een beetje gunstig doorkomen en wie weet komen we elkaar eens tegen als jullie weer in rotjeknor komen

    Justus
     

Deel Deze Pagina