Zwarte Zee houten model restauratie/afbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 6 nov 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Van het weekeind heb ik voor weinig een (statisch) model van de Zwarte Zee kunnen overnemen van Nitromethane, omdat hij hem voor de voeten lag. Het model is verre van compleet en de romp vertoonde wat scheurtjes. Waterdichtheidsgarantie tot aan de deur was mij gezegd, dus wat doe je dan? Juist..., je mikt hem in een bak water.:cool:
    De waterdichtheid bleek erg mee te vallen, er kwam geen drupje binnen.

    Deze boot was eigenlijk als langetermijnprojectje binnen gehaald, maar ik kon het toch niet laten om even e.e.a. te bekijken, dus heb ik het voorste dekje er even vanaf gepeuterd. Daarbij werd gelijk de reden van scheuren duidelijk: Plamuur! Degene die hem aan Nitromethane verkocht heeft, heeft rijkelijk van dit goedje gebruik gemaakt als opvulmateriaal... Tsja.

    Afijn, eerst maar eens wat foto's dan maar.
    De scheuren, goed te zien vooraan:
    [​IMG]

    Omdat ik het voorste dekje losgehaald had is er een stuk plamuur aan de voorkant losgeklapt. Een deel heb ik weer vastgelijmd, een deel ben ik kwijt en zal ik dus zelf ook weer aan moeten plamuren...:
    [​IMG]

    De opbouw, volledig hout en zwaar. Dochterlief kon het niet laten om de opbouw alweer op de grond te smijten (gelukkig alleen de opbouw...) en het huisje achterop de opbouw sprong dus direct los:
    [​IMG]

    Gelijk maar van de nood een deugd gemaakt en met een 10mm boor en een guts iets van het binnenwerk van dit massieve blokje hout weggeregeld. De rest van de opbouw gaat ook nog open gemaakt worden van onder, zodat ik er verlichting enzo in kan bouwen:
    [​IMG]
    ...En een gewichtsbesparing bóven het CG is altijd goed, ik had al begrepen van andere topics hier dat de Zwarte Zee een nogal instabiel bootje is als niet al het gewicht wat mogelijk is onderin zit.
    Om te zorgen dat de opbouw straks niet alle kanten op schuift tijdens het varen, van triplex een randje gemaakt in het al aanwezige gat. Plan was eerst om dat randje op de opbouw te lijmen, maar bij nader inzien is het voor het inwateren beter om de rand op de boot te laten en een gat in de opbouw te maken. Food for thought. Het randje zelf zit in ieder geval onderling verlijmd, maar op de boot slechts met een paar kloddertjes bison polymax vast. Daar kan ik straks een stanleymesje doorheen halen en dan is dat ook zo los:
    [​IMG]
    Aangezien ik verder zo'n beetje alles uit de losse pols moet gaan bouwen, gaat dit geen exact model worden. Zo zit ik nu al met het roer: De hennegatskoker loopt door tot in het achterdek en komt dus uit in dat kleine hokje helemaal achterop. Daar ga ik natuurlijk nooit een servo'tje met arm etc. bij in krijgen... De hak is ook afgebroken dus daar moet een nieuwe voor komen.
    Verder zit de schroefas naar mijn mening wat gek: Hij loopt schuin omhoog, als ik daar een motor op zou willen zetten dan valt die bijna helemaal in het gat waar de opbouw op komt te staan. Het is ook nogal een ielig kokertje (M2), maar zit mooi wel muurvast. De as draait gelukkig wel in de koker.
    Hoe halen jullie normaal zo'n as los zonder gelijk alles te slopen? Ik voel er op zich wel wat voor om er een wat degelijkere as met M3 of M4 draad en fatsoenlijke glijlagertjes in te zetten als dat te doen is.

    Tot slot: Als iemand toevallig goede tekeningen heeft liggen van deze boot dan hoor ik dat graag. Het wordt dan weliswaar geen perfect schaalmodel, een beetje geloofwaardig overkomen moet toch nog wel lukken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    As loshalen wil vaak door hem middels een soldeerbout te verwarmen, dan smelt de lijm.

    Jammer van die dikke laag plamuur op de boeg. Ik moet de foto's nog eens bekijken, maar het lijkt alsof hij nu stomper is geworden dan bij het grote
    voorbeeld...



    [​IMG]

    Het lijkt ook alsof de schuine lijn van de boeg naar beneden wat bol loopt, terwijl hij juist iets hol zou moeten lopen.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kijk vanavond even goed er naar en anders ga ik op die plaatsen nog wat harder schuren, de hele romp moet toch op zijn minst opgeschuurd worden en liefst zelfs kaal.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zo te zien is dit nog een hout bouw van BB
    dan zou het kunnen dat de spanten niet zijn afgeschuind geworden en dat daarom niet de juiste romp vorm is bekomen

    gr raf
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat gok ik zomaar, aangezien de gangen gewoon met spijkertjes op de massieve punt zijn vastgezet (en daarnaast waarschijnlijk gelijmd). Maar dus niet afgeschuind inderdaad.
    Ik ga wel eens lekker los met iets van machinaal schuurgerei, nog even bedenken wat ik het beste kan gebruiken zonder meer schade te maken dan dat ik oplos.
    @Indoorvlieger: Is die ZZ van jou ook een houten Billing Boats, en vaart die?
    Zo ja: Hoe loopt jouw schroefas? Eindigt die ook zo achterlijk hoog in de boot?
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Die op het plaatje is helaas niet de mijne. Ik heb er wel eentje, maar dat is niet meer dan een holle romp.

    Dat de schroefas zo hoog binnen eindigt lijkt me een bouwfoutje. Je wil juist meestal de schroefas zo vlak mogelijk houden, omdat anders de neus naar beneden wordt gedrukt bij hogere toeren.
     
  7. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hoi,

    Heb kort geleden de ZW gebouwd, vitrine model, ABS romp en houten opbouw. Voorzien van eigen ontwerp verlichting met 14 led's (schakelbaar).
    Ombouw naar varend is simpel te doen.

    Dekken met slechts twee schroefjes te verwijderen. Heb wel tekeningen en een verlichtingsschema, teveel om hier te plakken.

    [​IMG]

    [​IMG]


    bouwfoto's, er zijn er meer.

    groet : Manus
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vermoed alleen, gezien de laag plamuur, dat het bij die van dit topic om de volledig houten versie gaat, die een stuk minder makkelijk RC te maken is, vanwege de beperkte binnenruimte.
     
  9. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ja, ik vrees dat je gelijk hebt, zou graag wat betere detail foto's zien omdat beter te kunnen beoordelen.

    groet : Manus
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klopt, het is inderdaad de volledig houten versie.
    RC maken gaat nog altijd prima lukken hoor, er blijft nog genoeg ruimte over voor de motor en electronica. Alleen het roertje is in mijn geval een uitdaging aangezien het dek achterop met spijkers van buitenaf door de romp heen vastgezet is en waarschijnlijk ook her en der nog een drupje lijm gebruikt is. Daarnaast ziet het achterschip er erg massief uit... Ik voel er dus ook erg veel voor om vooral achterop het schip nogal wat "dichterlijke vrijheid" te gaan gebruiken om voldoende vrijheid voor de besturing vrij te spelen.
    Zou zo'n servo'tje eigenlijk voldoende zijn voor het roer? (lekker klein dus makkelijker weg te werken)

    @Manus: Als je dat verlichtingsschema over PB kan gooien dan zou ik je erg dankbaar zijn!
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    9g servo zal prima voldoen.
     
  12. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Als je me even de gelegenheid geeft omdat een beetje knap te tekenen dan komt dat goed, in de mijne is teveel bij gekrabbeld om goed leesbaar te zijn.

    geduld dus.

    groet : Manus
     
  13. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Heey, leuk dat je er al gelijk mee aan de gang gaat.

    Ik ga deze volgen, ik ben benieuwd.

    Groet, Mark
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Mark,

    Deze boot gaat wel wat langer duren en langzamer geupdate worden dan de andere boten hoor, ik heb momenteel 4 of 5 projecten tegelijk lopen en dat is echt net een beetje te veel van het goede. Dus eerst de anderen af voordat ik écht hiermee van start ga.
    Ik kon het alleen niet laten om alvast een beetje te gaan kijken, en een topic aan te maken. Best handig hoeveel info je op die manier al krijgt.
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb nog een paar foto's gemaakt van de boeg, ter beoordeling:
    [​IMG]
    [​IMG]
    En uiteraard kon ik het niet laten om toch nog een stukje te prutsen, dankzij andere boten die in de verf stonden (dus "tijd over"): lattenrandje uit de boot gesneden en een passend gat gemaakt in de opbouw:
    [​IMG]
    Het past:
    [​IMG]

    ...Met dank aan de PowerFile:rolleyes: Het gat in de romp is groter dan de binnenruimte van de opbouw, op het smallere deel...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  16. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Je hebt een PB.

    groet : Manus
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    PB terug.
    Bedankt!
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Laat je de opbouw in de dekopening vallen? Nadeel is dat overkomend buiswater naar binnen kan lopen. Een opstaand randje rond de dekopening, waar de opbouw overheen valt, heeft dat niet.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat was ik eerst van plan ja, maar ik had jouw bezwaar ook al bedacht. Het randje heb ik alleen even uit de boot gehaald om goed in de opbouw te kunnen laten passen, zo kon ik veel beter zien waar ik nog wat moest verwijderen. Ik lijm dat randje later weer in het dek vast :)
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    ThereIFixedIt:D:
    [​IMG]
    Verder niet zo heel veel gedaan gisteravond, de kinderen en de vriendin gingen even voor. Wel voorzichtig even de opbouw verder gedemonteerd.
    Eenmaal raden wáárom die zo zwaar is:
    [​IMG]
    Ah.... als elk dek uit dubbele lagen triplex bestaat gaat het wel hard, ja:rolleyes:. Oh well, niets wat een goed scherp zaagje niet kan oplossen:
    [​IMG]
    Heb ik gelijk mooi de ruimte om de raampjes vanaf de binnenkant dicht te plakken met polycarbonaat, zodat het daar niet meer door kan "inwateren". En ik heb nu ruimschoots de mogelijkheid om de verlichting goed aan te kunnen leggen, ook erg fijn :)

    Ik moet trouwens opmerken dat Manus echt enorm behulpzaam is, we hebben gisteren een stuk of 15x heen en weer gemaild en hij heeft me al veel informatie kunnen geven. Super!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina