Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Botter,

    Een schip op zee vaart vooruit, waardoor de roest ook schuin naar achteren loopt.
    Ik heb de verwering zoveel mogelijk laten lijken op foto's van de Zwarte Zee III in 1943, en de hoeveelheid roest op mijn model is gering in verhouding tot wat ik daar zag.
    De roest is misschien wel wat overdreven, en de kleur ga ik aan werken.

    Voor wat betreft mijn werk: ik werk al langer bij IHC-Merwede dan bij Mc-Donalds, dus die blokfluit heb ik niet nodig (misschien als korte overbrugging voor de toekomstige bemanning:D:D;);))

    Groetjes Josse
     
  2. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    werkschepen varen niet zo hard dat het water van het dek af naar achter geblazen wordt, zeker niet met een beetje zeegang wanneer dat water er op komt. de zwaartekracht trekt het gewoon naar beneden.
     
  3. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Susho,

    De Zwarte Zee III haalde 17,5 knopen, en dit model is een fictieve verbeterde (dus ook snellere) versie van de Zwarte Zee III.
    De snelheid zal dus neer komen op ong. 20 knopen, en dan tegen windkracht 8 in, zorgt dat de roest echt wel schuin naar achteren gaat.
    Wellicht gaat het bij mij iets te steil naar achteren, maar helemaal recht naar beneden klopt ook niet.

    Groetjes Josse
     
  4. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    wanneer denk je dat een sleper 20 knopen vaart?
    zodra er golven komen haalt ze dat niet, zodra er een sleep achterhangt ook niet. en in de haven ook niet. onze schepen halen 15 a 16 knopen, op vlak water. er zit veel roest op, maar die gaat altijd naar beneden.
    op een auto met wat regenwater zou het mogelijk zijn. op een schip met tonnen zeewater zie ik het niet schuin naar achter wegvliegen, tenzij ze een golf op klimt.
    heb je misschien foto's waarop je dit gezien hebt? ik ben wel benieuwd eigenlijk.

    en wat bedoel je met fictief verbeterd? 2,5 knoop er bij lukt niet zo snel, hoe krijg je dat voor elkaar?
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2008
  5. Ik haak af, ik heb zelden zoveel bul^$% bijelkaar gehoord. Josse, heel veel mensen proberen je te helpen. Je doet echter heel erg je best om ALLES te weerleggen. Ik geef je nog 2 tips:

    1: Kijk eens op foto's en dergelijke hoe alles in de praktijk zit.
    2: Neem eens iets aan van anderen. Ik heb dit topic nog eens doorgenomen en er zijn heel veel goede bouwers afgehaakt.

    Suc6

    Danny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2008
  6. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Susho,

    Het model wat ik bouw bestaat niet echt, dus daarom fictief.

    Dit model is zeer gestroomlijnd gebouwd, en daardoor haalt ze met aardig wat motorvermogen die topsnelheid makkelijk, kijk maar naar de Zwarte Zee IV, die overtrof de 20 knopen.

    Ik kan nu even niet bij de foto's, maar zodra ik daar wel bijkom zal ik die plaatsen.

    Het grootste deel van de roest op mijn model zit vooraan dichtbij de boeg, waar dus het water over komt vliegen, en een schip met deze rompvorm duikt zelfs door de golven heen, waardoor de roest waarschijnlijk alleen maar harder naar achteren gaat.
    Zoals ik al zei gaat de roest bij mij misschien net iets te veel naar achteren, maar ik heb op de vele foto's van verroestte schepen nog nooit roest recht naar beneden zien lopen.

    Hoi Danny,

    Ik ben zo eigenwijs omdat ik op een scheeps- en jachtbouw opleiding zit, en mij de dingen daar anders geleerd worden.

    Ik zou ook graag willen weten waar je een kromming gezien hebt, want dan kan ik er misschien nog wat aan doen.

    Groetjes Josse
     
  7. Botter

    Botter Guest

    Josse.. Je bent 18.. De meesten die je proberen te helpen zijn minstens 2x zo oud! Dat je die opleiding doet betekend niet gelijk dat je verstand hebt v an schepen? Kap toch eens man en luister er naar.. Je vraagt dingen.. mensen antwoorden en je gaat er tegen in.. Laat dan een slotje op dit topic zetten en post hier gewoon niet langer.. Zo schiet je er toch niks mee op.. En die arme Josse 1 ook niet.
     
  8. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ben benieuwd wat het gaat worden in ieder geval ;)
     
  9. Josse,

    Ik zit al vrij lang in de modelbouw, er worden zelfs grapjes gemaakt dat ik een hobbymesje in de wieg had. De laatste 8 jaar bouw ik duikboten. Ze functioneren goed, maar als iemand een goed idee heeft waar ik nog niet aan had gedacht, probeer ik het uit. Zo leer ik steeds weer nieuwe dingen. Of het nu werkt of niet, je krijgt ervaring ermee en je kunt het meenemen in de toekomst of verder ontwikkelen tot het wel werkt. Wordt nooit te arrogant om te leren. Wat voor opleiding je ook hebt. Ik ben nu 34 jaar, ik neem tips aan van mensen die veel ouder zijn dan ik, maar ook van mensen die veel jonger zijn. Leeftijd zegt niets over kunde, hetgene wat ze presteren wel. Ik hoop dat ik nooit stop met leren.

    Danny
     
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Josse,

    Het project wat je aan het bouwen bent lijkt mij een hopeloos verloren zaak... Volgens mij ben jij de enige die er over te spreken bent, de rest op dit forum lacht zich het apezuur en de andere rest willen je nog helpen met goede tips, tervergeefs...

    Persoonlijk zou ik mij doodschamen om te vertellen dat je op een scheeps- jachtbouw opleiding zit met het resultaat wat je aan het bouwen bent.

    Maar ja, zelf ben ik toch ook wel benieuwd naar het eindresultaat.;)

    Ga zo door... groeten Paul
     
  11. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    How about a nice cup of... nee, die zin maak je maar zelf af.

    Helaas voor jou, ben ik het geheel mt de anderen hier eens - je slaat alle raad af, doet eigenwijs, en om heel eerlijk te zijn, het resultaat is er ook naar..

    Ik vraag me serieus af wat je doet op die scheeps- en jachtbouw opleiding, en wat ze je daar leren - roest loopt vrijwel recht naar beneden. Daarnaast is het ook ONMOGELIJK om een glimmend zwarte romp te hebben, waar opeens random een gigantische roestvlek zit, die nog omhoog kruipt ook. In tegenstelling tot jouw "opleiding", heb ik praktijkervaring met schepen die goed roesten - en dan nog ben ik niet te belazerd om alles in de wind te slaan.
    Als ik ietsh eb gedaan, plaats ik het op het forum, en krijg net als jij commentaar, tips en trucs - welke ik niet afsla, maar indien mogelijk ook daadwerkelijk uitprobeer, alles voor een realistisch eindresultaat!

    Eigenlijk wilde ik allang afhaken, maar de manier waarop je jezelf in feite lichtelijk belachelijk zet (eigenwijsheid enzo) vond ik te grappig voor woorden, en tegelijkertijd om te huilen.

    Josse, het is al zo vaak gezegt - probeer niet de betweter uit te hangen, maar neem eens tips aan. Ervaren mensen namen de moeite om je te helpen, maar je steekt een denkbeeldige middelvinger naar ze op. VInd je het raar dat er dan mensen afhaken?

    Gewoon mijn 2 eurocenten.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals Confusius al zei: "Zelfkennis is het begin van de ware wijsheid..."

    Zoals Johan C. managementorakel te A. terecht opmerkte:
    "Elluk foordeel hep s'n nadeel." (of was het nou andersom? Ik weet het niet meer... Maar dat maakt niet:

    Wat is het voordeel dan?
    Er valt hier véél, erg veel te leren.

    En het nadeel?
    Het gebeurt niet.

    Inderdaad om te huilen.:(
     
  13. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    DOORGAAN JOSSE!!!!!!!!!!!!!!!! ;)
    Ik dacht dat ik als ras-Gronninger stug was, maar de uitzondering bevestigt de regel.
    Ik wacht alleen nog maar op het eindresultaat, en dan kan ik verder met mijn leven.

    Succes met Josse 1!

    Greetings,
    Luit (die op de een of andere manier steeds weer dit draadje opzoekt ;))
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2008
  14. - laat ook maar...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2008
  15. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    ik ben ook van deze topic afgehaakt , het werd hopeloos ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Jongens, hou vol het eindresultaat is in zicht, even door de zure appel heen bijten!

    groeten Paul
     
  17. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo allemaal,

    Ik heb de verwering nog eens goed bekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat, behalve de kleur, weinig mis is met de verwering.
    Op de plaatsen waar de roet schuin naar achteren loopt stroomt het overkomende water ook ongeveer in die richting langs.
    Ik ga er vanuit dat de positie van de verwering niet duidelijk is en zal daarom binnenkort een paar foto's maken waar dat wel op te zien is.
    Wat ik wel ontdekte is dat ter hoogte van de opbouw de roest ineens heel erg snel van schuin naar achteren naar bijna recht naar beneden gaat, en dat ga ik bij het opnieuw verweren (ik wil Revell-kleur 85 gaan proberen) verbeteren.
    Misschien is de verwering nu ook wel iets te indringent geworden, maar dat zal ik dan ook gelijk opnieuw bekijken.

    Groetjes Josse
     
  18. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Misschien beter eerst nog eens een paar keer deftig schuren en plamuren?
    Nadien terug een beetje deskundiger schilderen,en dan pas verweren.
    Die boot is nu veel minder mooi gebouwd dan dat jij waarschijnlijk kan.
    Niet vergeten;de aanhouder wint.

    Groetjes

    Marc
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb ooit ook een abonnement op dit draadje gehad, maar op een gegeven moment kwam het geheel op dus danig bedenkelijk laag pijl dat ik m'n abonnement maar beeindigd heb.

    Nu kom ik hier alleen nog kijken om te zien wat je nu weer voor belachelijk eigenwijze stunts uit gehaald heb.
    Ieder bouwt naar zijn eigen kunnen, maar op jouw manier zit er weinig progressie in.
    Zolang je niks van iemand aanneemt, zal het heel lang duren voor je enig toonbaar resultaat zult halen.
    Heel veel mensen hier hebben je met de beste raad en daad terzijde gestaan en jij legt het allemaal naast je neer, beetje jammer.
     
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Adam,

    Vind je het niet een beetje jammer dat je je abonnement opgezegd hebt.
    Er staan best leuke dingen in hoor!

    groeten Paul
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina