Zwarte Zee IV BB #592

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rc bouwer, 31 jan 2019.

  1. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Afgelopen jaar heb ik een Zwarte Zee van Billing Boats van iemand over kunnen nemen. Het is de bedoeling om het schip RC te maken. Er staan al heel wat mooie bouwverslagen over dit schip op dit forum en deze wil ik zeker als naslagwerk gebruiken. Als ik daarna nog vragen heb, zal ik die hier stellen.

    De vorige bouwer was al aan de boot begonnen, maar de manier waarop dit was gebeurd stond me niet aan, dus ik heb de romp weer leeggehaald, om vervolgens opnieuw te gaan beginnen. Als eerst een afbeelding van hoe ik hem ontving:

    En een afbeelding van hoe hij nu is:

    Momenteel ben ik met de opbouw bezig. Omdat het model gaat varen, moet het hout behandeld worden. Ik ben van plan dit met parketlak te doen, wat door gebruikers van dit forum al meer toegepast is.

    Ook zaten deze motor en servo erbij, maar ik heb geen idee of deze sterk genoeg zijn, of dat ik beter andere aan kan schaffen.

    In het verleden is het niet altijd gelukt om regelmatig te posten, maar met dit bouwverslag zal dit zeker goed gaan komen.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bij mij zijn de foto’s ook in elkaar gedrukt. Dus weet niet zo goed wat er fout gaat. Wellicht even opnieuw proberen

    Edit: Probeer ze via shrinkpictures anders even te resizen. Meestal gebruik max 1000pixels, anders worden de fotos te groot. Na resizen zie je precies hoe de afbeelding is geworden. Daarna bestand opslaan en weer uploaden om het forum. Probeer dan de foto’s op volledige grootte in de text te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als het met posten net zo goed gaat als met je Geopotes, dan houd ik mijn hart een beetje vast. Is dat schip klaar? Dat was een jaar of 5 geleden.
    Kan je melden dat de foto's een ramp zijn. Klinkt een beetje negatief, maar als je response wilt hebben zul je er zelf ook energie in moeten steken.
    Het Forum geeft je een scala aan bouwverslagen van dit schip en daar is naar mijn idee weinig meer aan toe te voegen. Op z'n minst kun je al deze verslagen eens doorlezen en als je dan nog vragen hebt stel ze gerust hier. Een uitgebreid bouwverslag heeft Watergeus geplaatst. Het klinkt allemaal behoorlijk negatief, maar zoals je het nu brengt verwacht ik weinig advies.
    Op het Forum is er een hoop kennis en wil om een ander te helpen, maar eerst zul je er zelf energie in moeten steken. Succes verder, Klaas.
     
  4. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    @Tazz 19 : Ze waren juist door het resizen uitgerekt, maar dat is verholpen. In ieder geval bedankt voor het advies.

    @k-k : De Geopotes is nog niet klaar. Ik ben van plan om deze binnenkort af te gaan maken. Ik heb een tijdje niet meer gepost en daarna lange tijd niet meer gebouwd. Dat is de reden dat er verder geen berichten meer zijn gekomen over dat model. In dit bouwverslag gaat het zeker beter. Bedankt voor uw verdere advies. Ik ben blij dat u zo duidelijk bent. Ik hoop dat ik het nu beter verwoord heb, zodat het beter overkomt. Het bouwverslag van Watergeus had ik al doorgenomen en daarnaast is er nog een aantal bouwverslagen wat ik doorgenomen heb en welke ik zeker nog door zal gaan nemen.

    Zoals ik de afbeeldingen nu zie, zijn ze in het goede formaat.
     
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik zie overigens geen afbeeldingen meer... Heb je ze prive staan?
     
  6. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Als het goed is staan ze niet prive. Als ik uitlog krijg ik ze nog te zien. Ik heb ze er opnieuw ingezet, misschien dat dat heeft geholpen?
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ja, nu kan ik ze weer zien en zijn niet meer uitgerekt.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    rc bouwer, Ja, ik mopperde een beetje, maar zie dat het wel helpt. Motor en servo prima. Zorg wel dat je de ballast (accu) zo ver mogelijk onder in het schip plaatst. Het model is een beetje tuitelig en als je dat een beetje voor kan zijn. Als er ruimte voor is zet dan een dubbele kruiskoppeling tussen motor en schroefas. Ik weet het, in theorie is het niet nodig, maar er varen een hoop modellen rond met geluiden die niet nodig zijn. Buiten de herrie kost het kracht en heb je meer slijtage. Lees lekker de bouwverslagen door en schrijf voor jezelf op wat nuttig is. Ouderwets, dat geschrijf, maar dan blijft het beter tussen de oren hangen. Succes ermee en hou een bouwverslag bij. Zet je de boel nog eens op een rij en meestal komt er een hoop advies retour. Gr. Klaas.
     
  9. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Afgelopen tijd heb ik veel bouwverslagen doorgelezen en daar heb ik erg veel van opgestoken. Ik heb me daarnaast nog extra verdiept in het RC maken van een model. Daaruit zijn de volgende onderdelen gekomen welke ik wil gaan bestellen:

    Regelaar:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11729&lang=nl

    Accu:
    https://www.batterijenhuis.nl/ultra...LhDKVR0cXfVgUUAIFuM6PBfGC51jd6OhoCW8AQAvD_BwE

    Nu heb ik ook deze accu gevonden, maar er zit een groot verschil in de prijs. Is deze beter, of maakt het niet uit? Zover ik kan zien, zijn de specificaties hetzelfde.
    https://www.verspaget.nl/graupner-2591

    Als zender heb ik deze gekocht:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000260&aid=72061&lang=nl

    Deze zender is zeker te groot voor dit model, maar omdat ik in de toekomst meer modellen wil gaan bouwen, heb ik meteen gekozen voor een uitgebreide zender, zodat ik niet nog eens een nieuwe hoef aan te schaffen.
    Nu heb ik alleen ontdekt dat de aansluiting van de servo niet op de ontvanger past. Ik heb daarvoor deze stekkers gevonden, maar ik weet niet welke de goede is. Is er iemand die mij hierover wijzer kan maken?

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000118&aid=10144&lang=nl
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000117&aid=10047&lang=nl

    Hier een plaatje van de ontvanger en de stekker van de servo:
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Van de kabeltjes is de onderste de goede. Je hebt een oudere Simprop servo. Vroeger had elk merk zijn eigen model stekkers. Gelukkig is het nieuwere spul uniform. Gr. Klaas.
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo nog een, dat wordt ondertussen een hele vloot ZZ IV boten.
    Je actie om de romp leeg te halen heb ik gelaten, achteraf heb ik daar wel spijt van gehad want nu loop ik tegen dingen aan waar ik omheen moet zien te werken.
    Leer momentje dus.
    Ik had graag meer gedaan afgelopen winter maar er kwam een ander projectje tussendoor, verhuizen. Zoals het er nu naar uitziet verwacht ik in de loop van volgende maand weer een soort van werkende werf te hebben.

    Over de behandeling van de houten delen.
    De kimkielen zijn tijdens de vaart constant in contact met het water dus daar zou ik veel aandacht aan besteden voor wat betreft de bescherming.
    In mijn ogen kan je voor de rest af met de verf welke je normaal gebruikt. Gemiddeld vaar je hooguit een paar uurtjes per week en vaak ook nog met mooi weer dus het contact van het hout met water is relatief kort en krijgt ruim de tijd om te drogen.
    Zelfs als je veel water over het dek krijgt is er niet echt wat aan de hand maar meestal is daar het weer dan ook naar en wil je snel naar huis omdat het dan ook niet echt lekker is om te varen, het blijft wel een hobby.
    Ik zou wel genoeg aandacht besteden aan het waterwerend maken van de dekopeningen, wel prettig als het water aan de goede kant van de romp blijft ;).

    Leuk leesvoer: http://www.scheepspraat.nl/zwartezee1963.htm
    Dit gaat over de eerste reis vanaf de oplevering van de werf totdat ze weer terug was in Rotterdam.

    Succes met de verdere bouw.
    Groet,
    Mathieu
     
  12. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Mooie site van de ZZ!
    Ik volgde je bouwverslag van de ZZ al, dat heeft me misschien wel geholpen in mijn keuze om de romp leeg te halen.
    Ik zat er al over te denken om de kimkielen van styreen te maken, gewoon om problemen te voorkomen. Als er tijdens het varen iets gebeurt met de kimkielen, dan heb je zo een probleem als ze van hout zijn. En de dekopeningen zal ik zeker rekening mee houden.
     
  13. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Hierbij weer een nieuwe update.

    Met de opbouw van het schip ben ik ondertussen een eindje op weg. Als eerste twee plaatjes van de accommodatie.



    Ik heb de bovenzijde van de schoorsteen verwijderd. Deze wordt iets lager geplaatst, omdat deze in werkelijkheid ook iets lager zat. Ook het achterdek is voor een deel gereed. Alles staat nog los, dus als de onderdelen nog niet helemaal recht staan, komt dit nog goed.


    In een aantal verslagen kom ik tegen dat de schroefas van BB niet goed is, maar ik kan niet vinden wat hier de reden van is. Is er iemand die dit weet, of voldoet de as van BB ook? Ik ben wel van plan om de schroef te vervangen.
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er netjes uit en het meeste al in de grondverf.
    Daar trap ik iedere keer weer in door eerst te bouwen en daarna pas te verven.

    Ik ken ook de verhalen over de BB schroefassen, maar volgens mij is het grootste ding dat die assen meer onderhoud nodig hebben.
    Ik heb mijn installatie wel zo ingericht dat de as redelijk eenvoudig uit te nemen is.
    Vooralsnog heb ik ook de originele er nog in zitten en wou het maar zo laten.

    Mijn schoorsteen heb ik ook 'verdiept' en uitlaatpijpjes in gezet.
    Inmiddels de schoorsteen geverfd en de voormast, zal binnenkort weer eens een kleine update doen. Ik ben weer langzaam aan het opstarten na de verhuizing.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Weer eens een nieuwe update.
    Hierbij een plaatje van de huidige stand van zaken. Het meeste staat nog los, dus als er dingen scheef staan wordt dit nog opgelost. Het is altijd leuk om alle onderdelen weer eens op het schip te zetten. Dan lijkt het gelijk weer heel wat.


    Momenteel ben ik bezig de elektronische onderdelen in te bouwen. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een model rc maak, kost het nogal wat tijd om alles goed aan te sluiten. Probeer het ook steeds voor me uit te schuiven, maar het moet er toch een keer van komen.
     
    Prutsertje en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy,
    Leuk verslag maar voor de lezer ook leuk om foto's te kunnen bekijken

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  17. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Na de afgelopen update ben ik weer wat opgeschoten. Omdat het een model is wat ik van een ander overgenomen heb, moet ik hier en daar nog wel eens wat dingen nieuw maken. Een voorbeeld:


    Boven de oude en onder de nieuwe. Het is niet echt het moeilijkste werk, maar het moet toch gebeuren (vind ik).

    Ik ben ondertussen ook begonnen met het aansluiten van de motor en de servo. De motor werkt, maar de servo krijg ik nog niet aan de gang. Hierbij een video van de motor. Eerst zonder vertraging, daarna met. De vertragingskast maakt nogal veel herrie. Is dit normaal, of loopt er ergens iets niet goed?

    https://vimeo.com/user108616111/review/392934414/839a2bd692

    https://vimeo.com/user108616111/review/392934456/a8ec334496

    Ook zit de eerste laag witte lak op de opbouw. Verder is er qua bouwen nog niet veel gebeurd.

    Het plan is om het dek zo te bouwen dat er geen naad meer te zien is in het dek. Daarom wil ik de opbouw op het achterdek (van de machinekamer?) los houden, zodat ik daarmee bij de motor kan. Ook het laatste kleine onderdeel achteraan op het achterdek wordt afneembaar, zodat ik nog enigszins bij de roerkoning kan. Een plaatje voor de duidelijkheid:


    Normaal hoort heel dit onderdeel uitneembaar te zijn, maar dan zie je dus een naad in het dek en dat wil ik proberen te voorkomen.
    Ik wil deze opbouwen dan met magneten vastzetten, maar verstoort dit de motor? Ik heb al wel gelezen dat dit geen invloed heeft op de ontvanger, maar informatie over het effect op de motor heb ik niet kunnen vinden.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat is het probleem met de servo? Zou niet zo heel ingewikkeld moeten zijn.
    Als je motor werkt is mijn eerste gedachte dat je servo overleden is, of heel toevallig het betreffende kanaal van de zender of de ontvanger.

    Wat betreft die magneten, zo sterk hoeven ze niet te zijn dat ze hele invloed op je besturing gaan hebben en dan nog kan je dan een scherm gebruiken rond je bedrading.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Servostekker goed in de ontvanger? Zo ja probeer eens een ander kanaal. Magneetjes zijn zelden een probleem voor de elektronica. Gr. Klaas.
     
  20. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Mathieu en Klaas, bedankt voor jullie reacties.
    Wat betreft de servo: ik heb de servo al op een ander kanaal geprobeerd, maar dat werkte jammer genoeg ook niet. Wat nog een ander probleem zou kunnen zijn is de verloopstekker die ik heb gebruikt, omdat de stekker van de servo zelf niet past. Misschien dat er daar nog ergens wat fout gaat. Ik zal er nog wel wat mee stoeien. En anders zal het gewoon een nieuwe worden vrees ik.
    Wat betreft de magneten: Ik ben blij dat ik die kan gebruiken. Ik zag dat ze ook door anderen worden toegepast, maar het is toch wel fijn om zekerheid te hebben (het is ook wat als je erachter komt dat het niet werkt op het moment dat hij in het water ligt).

    Groet, Rien
     

Deel Deze Pagina