Zwarte Zee IV - Bouwverslag [REVIVED]

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door EraYaN, 26 okt 2007.

?

Heb ik een te moeilijke keuze gemaakt als model?

  1. Ja

    46,4%
  2. Nee

    42,0%
  3. Geen Mening

    11,6%
  1. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    Hallo,
    Ik heb afgelopen maandag en model gekocht van Billing Boats De Zwarte Zee met plastic romp. Dit is mijn eerste boot en niet iedreen in huis was het eens met de aankoop omdat het eigenlijk een model is voor de ervaren bouwer en ik ben niet bepaalt wat je noemt ervaren. Maar ja ik wou door zetten dus doos opgehaalt bij een modelbouw zaak en meteen lijmen erbij gekocht. en de volgende adg meteen begonnen met het uitsnijden van de romp. Dit heeft zo wat de hele dag geduurt omdat ik het erg netje wou doen maar toch zitten er nog steeds schoonheids foutjes in. Die dag ook het dek hout en de spanten er in gelijmt met epoxy lijm (wat stinkt dat zeg :roll: :roll: ). Dus het van al woensdag toen ik aan de acherdek begon om het uit te snijden (alles is lasercut) weer na lange tijd er op gelijmt en daarna ging het allemaal wat sneller...
    Tot nu toe ben ik zo ver gevorderd:
    hier een link:
    dead-link
    Als de link niet werkt zeg het even. Dan probeer ik het wel op een andere marnier...
    Tips zijn altijd welkom :lol:
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  2. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Mr. Haan,

    Ziet er goed uit! Die link werkt niet. Ik ben met een beetje knippen en plakken op je site gekomen.

    Groetjes Josse ( gebruikersnaam: Lifeboatcaptain)
     
  3. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    tjsa het lukte niet on hem (de link) goed te krijgen...
    maar er zitten twweschroeven bij een plastice en een messing er moet er namelijk ook nog een op het dek en ze lijken iets anders gevormd de messing heeft recht bladen en de plastic heeft mee gebogenblagen welke zal ik er onder doen?
    en ik heb een vraageje over de motor wat voor motor zal ik er in leggen?(l=90cm,b=15,5,h=37,scale=1:90)
    link: Billing Boats Official Website
    er staat op de site van billing boats wel advies maar daar heb ik mijn twijfels over...
    bedankt voor de moeite :D
    en de link nog een keer:
    dead-link
    of
    Zwarte zee
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  4. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Mr. Haan,

    De messing schroef is hoogst waarschijnlijk het sterkst en het zwaarst en alleen al voor de stabieliteit, en ook omdat die mider snel kapot gaat zou ik de messing schroef voor de aandrijving gebruiken.

    Groetjes Josse
     
  5. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    hier nog wat foto's van de Zwarte Zee IV
    dead-link
    gr erwin
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  6. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  7. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    okeej dankje wel
    net nog aan de voorkant gewerkt en de steunen van de voordek erop gezet en voor de rest niet veel bijzonders gedaan :arrow: alleen een heleboel latjes gezaagt... :?
    mijn schroeven zijn trouwens 50 mm 8)
    Hij is inderdaad wel smal maar ik ga en waarschijnlijk geen lood accu in stoppen meer een lion accu [marq=left:0f3119ab9b][(of hoe dat ook heet)(als iemand vindt dat dat geen goed idee is zeg het dan als je blieft)] [/marq:0f3119ab9b]en er is genoeg ruimte voor accu's en moters onder de waterlijn.
    en nogmaals de vraag wat voor motor ik er in zal doen en wat voor servo want ik had gezien dat ze er in verschillende sterktes zijn mijn roer is ong (l=6 b=3 dikte 0,5 cm)

    gr Erwin
     
  8. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    der is zat plek voor een loodaccu 12 volt 7AH !!
    ze ligt als je de waterlijn goed heb afgetekent netjes op der lijn. en kan er zelf nog wat lood achterin. en ik mijn Zwarte Zee heb ik een Speed 500. en ze heb nog een flinke trekkracht. en leuke snelheid


    Armando
     
  9. Wilco Wagner

    Wilco Wagner

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Meppel
    Naar wat ik weet is het op zicch geen moeilijk model.
    Maar ik heb er al een paar af zien haken omdat ze door de bomen het bos niet meer zagen.
    ik hoop dat ik je niet gedemotiveerd hebt. Het is een leuk model en ik wens je er veel plezier mee.

    Mvg wilco
     
  10. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    nee hoor maak je daar maar geen zorgen over :lol:
    ik heb hem niet voor niets aangeschaft :?
    @ armando: bedankt voor de tip dat weet ik dan ook weer

    gr erwin
     
  11. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Op deze site staan veel bruikbare foto's:

    http://www.zeeslepers.nl

    Je kan eventueel een kijkje in mijn bouwverslag nemen, ik heb het zusterschip de Witte Zee gemaakt. Als "organen" :wink: heb ik een accu 12V 7Ah genomen en een Wedico Bühler motor, deze motor heeft een laag toerental maar trekt als een paard. De Zwarte en Witte Zee hebben trouwens een 4-blads schroef waarom Billing boats dit er standaard bij doet is mijn ook niet duidelijk.

    Groeten Justin
     
  12. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    bedankt had ik al gezien :)
    hebben ze egt een 4 blads schoef :eek: :eek: slodig van billing boats :( waarom niet gewoon een 4 blads schoef :?:
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2008
  13. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    De Bouw ligt ff stil dus niet snel een update
    :offtopic: :pc: Veel te Veel huiswerk :evil:
    Leraren denken ook altijd dat we tijd te veel hebben (en dat we die tijd graag besteden aan school :? )

    :eek:ntopic:
    Dus even gekeken voor een vier-blads-schoef. Maar ze hadden alleen nog maar 80 mm en ik heb 50 mm nodig :( :(
    Dus ga zaterdag weer want dan zouden ze het binnen hebben als ze het dan niet binnen hebben........dan.... :evil: :evil: :evil:
    Maar ja daar kun je niks aan veranderen. dus maar verder gegaan met de steunen voor de borstwering vast gelijmt met sabillt secondelijm en de achterste met UHU hard lijm (omdet die bleven staan en de voorste paar niet :? )
    Nog geen foto's erbij op m'n space ( dead-link ) omdat de camera deed raar :?
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
  14. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    weer verder gegaan

    Het is een drukke tijd zo rond sinterklaas met al die surprises enzo. maar ik heb toch even tijd gevonden om wat aan mijn Zwarte zee 4 te doen:D:D:D zo ik hoop dat er deze week de verven binnen komen zodat ik als klijne dingen kan gaan verven. omdat ik denk dat dat later lastig kan worden maar we gaan verhuizen en zo dus het is hier één grote rommel maar ja ik heb het tweede dek er op gelijmt en ben begonnen aan de rest van de achter opbouw. foto's komen later.
     
  15. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Erwin,

    Toeval wil nu dat dit model jaren geleden ook m'n eerste rc-boot was.
    Ik was er toen ook met een klein hartje aan begonnen maar eenmaal bezig valt dit reuze mee hoor. Persoonlijk vond ik het niet echt een moeilijk model.

    Zoals men hierboven ook reeds zei, mag je die plastic schroef als ornament gebruiken. Daar kan je echt niks mee aanvangen. Het messing exemplaar monteer je maar gerust onder d'r kont. Geen probleem! Vergeet niet de schroef te borgen, anders kan het gebeuren dat je boot in het midden van de plas mooi stil blijft liggen terwijl je messing prop op de bodem van het vaarwater ligt te blinken.
    Ik zeg het maar omdat ik dit ook al heb meegemaakt en dit gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
    Ik had er indertijd een 6volt loodaccu inliggen en dat voldeed prima.

    Het is idd een smal vaartuig, dus daar zal je ook rekening moeten mee houden tijdens het varen.


    Alvast veel succes!!


    Droop
     
  16. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    boot op het water

    mmmm das niet fijn als je schoef onder water ligt en hoe je dan je boot terug krijgt.....:):):)

    maar waarschijnlijk koop ik een nieuw exemplaar met 4 bladen
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Wat ik zo op het plaatje gezien heb, is de messing schroef van het type 'rechttoe, rechtan'. Oftewel: soldeer drie 5-eurocent stukken op één as en je bent klaar. Niet echt een schroef die optimaal is voor dit schip. Maar goed, er komt toch een 4-blads onder, dus...
    Kies als motor een 'langzaamloper' die je rechtstreeks op de schroefas kan aansluiten. Bijvoorbeeld de Robbe 755/40. Géén speedmotor, want dan heb je heel veel toeren, en dus veel schuim, het verbruik als een Leopard-tank, maar dan in ampere's en geen kracht.

    Qua gewicht: weeg alle onderdelen die op en aan het model komen en schrijf op hoeveel dat samen weegt. (voorbeeld: 1,469 kilo)
    Leg dan je romp in het water, en giet dan 1,469 liter water in je romp.
    Kijk hoe je model ligt ten opzicht van de waterlijn, en giet er zoveel water bij tot het model mooi op de waterlijn ligt. (dat moet je wel bijhouden, dus steeds in stapjes van 50cc of zo)
    Nu weet je hoeveel gewicht er nog bij kan voor je ontvanger, regelaar, servo's, verlichting, draad en je accu. Op grond van die gegevens, én je motorgegevens, moet je dus je accu uitzoeken.
    En een loodaccu is voor een sleper prima! Liever een loodaccu en weinig ballast toevoegen dan NiMH-cellen en vervolgens nog een kilo lood erbij... Scheelt niet alleen in sjouwen, maar ook in je financien...:D
     
  18. EraYaN

    EraYaN

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Rijswijk
    Twijfel...

    Bedankt voor de snelle reactie (al is die van mij niet zo snel :p)
    Maar ja ik zit te twijfelen over een zender en een motor..
    Voor de zender dacht ik zo als ik nu een goeie koop die uitbreidbaar is en wat duurder. Dan hoef ik geen extra zender te kopen bij een eventuelen volgende boot..
    Dan ben ik waarschuinlijk goedkoper uit dan met twee goedkopere zender wat zou ik doen???

    En wat motor betreft er werd volgens mij gezegt dat ik er een zogenaamde langzaamloper in moest doen maar wat is dat?:confused: Gewoon een motor met minder toeren??? Oke en wat voor langzaamloper zou ik dan kunnen kiezen?? Moet dat een 12 v of 6 v zijn??? Ik heb egt geen idee.
    Ik probeer ook regelmatig de zoek functie maar wat ik vind in naar mijn mening net niet wat ik zoek:(.

    En kan een messing schoef tegen wat kroos en dat soort dingen???
    Waar ik ga wonen ligt een sloot naast (A-Watergang --- Een breede stromendesloot van minstens 50 cm diep.) En het zou leuk zijn als ik daar kon varen dan ik het een kwestie van enkelen meters lopen totdat je kunt varen (desnoods met een verleng snoer als de accu leeg is:D:D:D)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zender: Ja, een zender die je later kan uitbreiden is altijd handiger dan een simpele 2-kanaals. Bijv een Robbe F14 (wel op 40 mHz natuurlijk!!) is tegenwoordig niet zo duur. Dan heb je een 7-kanaals zender met 4 kanalen er op. Later kan je hem nog uitbreiden naar 7 kanalen.

    Motor: Ja, een langzaamloper, zoals de 755/40. Dat zijn motoren die een rustig toerental hebben, maar veel kracht. Een seedmotor heeft veel toeren, maar als je daar een grote schroef achter zet, zakt het toerental onmiddellijk in. Bovendien zijn het stroomvreters als ze zwaar belast worden.

    Vaarwater: Een messing schroef kan best tegen (een beetje!!!) wier en kroos. Maar zorg wel voor een zekering tussen accu en regelaar. Stel dat je schroef toch helemaal vast komt te zitten knalt je regelaar er tenminste niet uit. Dan klapt alleen de zekering, en dat is met 10 eurocent opgelost.
    Stomend water hoeft geen probleem te zijn. Mits het geen bergbeek is...
     
  20. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo Mr. Haan,

    even over die langzaamlopende motoren. Er zijn inderdaad motoren die langzaam lopen en motoren die veel sneller lopen. Voor een modelboot wordt meestal een langzaamlopende motor gebruikt, die veel kracht per omwenteling geeft. Gewoon omdat schroeven van boten ook niet zo snel draaien, en als je een sneldraaiende motor langzamer moet laten draaien met behulp van een vertraging, introduceer je alleen maar extra dingen die verlies opleveren van rendement. Die rc-racemonstertjes voor op de weg bijvoorbeeld gebruiken vaak een sneller draaiende motor. Is goedkoper, en het gierende geluid van de plastic tandwieltjes neemt men voor lief. Zet zoiets in een holle romp van een boot (klankkast!) en ze kunnen je in het volgende vaarwater toch nog horen zelfs al ben je daar niet heen gelopen :)
    Als je kunt kiezen tussen 6V en 12V dan is mijn keuze gemakkelijk: 12V. Dat geeft bij hetzelfde vermogen minder elektrische verliezen. Het elektrische vermogen is immers het kwadraat van de stroom gedeeld door de weerstand...

    En ik denk niet dat het de vraag is of de schroef tegen kroos kan, het kroos heeft geen schijn van kans. Alleen raakt het gewas misschien verstrengeld om je as, en loopt het hele spul daardoor misschien wel vast. Of je schroef eraf, omdat de rotzooi tussen de schroef en de as terechtkomt. Dat is denk ik eerder een probleem. Hoe groter alles is, hoe kleiner de kans, gewoon vanwege de kracht waarmee het gewas dan stukgemalen kan worden. En hoe dieper het vaak steekt.
    Ik zou persoonlijk niet zo snel gaan varen in een sloot vol met kroos. Maar je zou het kunnen proberen voor een korte tijd, en dan kijken hoeveel er om je as zit. Regelmatig even controleren en schoonmaken, tijdens het varen. En een zekering voor je motor als het toch misgaat. Beter een zekering dan de motor of de regelaar, toch?

    Voor wat betreft zenders onthoud ik mij van commentaar. Daarin heb ik persoonlijk niet echt voorkeur.

    Maar goed, zoals de engelsen zeggen: that's my two cents. Al las ik ergens dat het er drie waren :)

    Groeten,


    Theo
     

Deel Deze Pagina