Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De motor is een Graupner 720BB Turbo op 12v, die zou af fabriek al ontstoort zijn.
    Je ziet de print ook zitten aan de binnenkant van de motor.
    Ik ga de boel nog testen na het twisten van de servo draad, mocht het dan nog staan te klapperen kan ik altijd nog extra ontstoring aanbrengen.

    DSCN0351.JPG

    Dit is overigens nog een foto voor het twisten van de servo draad.

    Groet,
    Mathieu
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Bij mij was de regelaar de boosdoener van een heel slecht bereik van de zender. De draad tussen regelaar en ontvanger een paar slagen door een ferrietring gehaald. Toen ging het beter. Had ik alleen last van bij de 40 Mhz set. Met de 2,4 Ghz set werkte alles normaal. Het lijkt erop dat de schakelfrequentie van sommige regelaars de boel stoort of ontregelt. Hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk. Loopt jouw servodraad langs de regelaar en/of motor? Nu de boot nog open is kun je een en ander eens uittesten met een andere plek van de ontvanger en regelaar. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    de ontvanger staat helemaal voorin, de servo draad moet dus langs de motor.
    ik heb voorin een module gemaakt met onderop aan de voorzijde een geluidsmodule, daar achter de regelaar en daar bovenop de ontvanger.

    DSCN1479 (Small).JPG

    groet,
    Mathieu
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn opzet was alleen te proberen uit te vinden waar de storing vandaan komt. Snap dat er in het achterschip niet zoveel plek is en dat je de elektronica graag op een plek zet waar je ruimte hebt en er gemakkelijk bij kunt. Of het echt helpt weet ik niet, maar is het een optie om de servo(verleng)draad langs de regelaar en de motor door een aluminium pijpje te leggen. Als je weet wat de bron van de storing is dan kun je gemakkelijker iets bedenken om het te verhelpen. Zit zomaar een beetje mee te denken en te ventileren hoe ik een en ander uit zou proberen te vogelen. Nu kun je overal nog bij. In mijn geval was het vrij gemakkelijk, omdat er een vrij groot luik boven de elektronica zit. Je ziet tegen de BB kant de ontvanger met 50 er op. Daar tegenover zit de regelaar tegen de zij geplakt en de blauwe ferrietring in de kabel van de regelaar. Gr. Klaas.

     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas, meedenken wordt gewaardeerd hoor.
    Ik zal het zeker meenemen.
    De kabel in een pijpje stoppen is ook nog een idee, dan blijft de kabel ook niet overal achter hangen wanneer dingen verplaatst worden.
    Zeker met die accu is het wel handig als dat probleemloos gaat, 12V 7Ah.

    In ieder geval: wordt vervolgt, ik hou jullie op de hoogte.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Chinese servo nemen?
    Ik heb met robbe servo's problemen dat ze storen op de ontsteekvonk van de ketelbrander.
    HK servo's (een vijfde van de prijs van robbe) reageren daar niet op.
    Zelfde schakeling, zelfde bedrading, zelfde posities.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe moeten we dat nu uitleggen, Harm? Laat staan dat we het begrijpen! Gelukkig heb ik het excuus, dat het mijn vakgebied niet is/was en het ook niet hoef uit te kunnen leggen. Had twee identieke MPX servo's. Eentje daarvan stond altijd een beetje te bibberen. Buiten het vervelende geluid vraagt ie ook onnodig stroom. Een van mijn Microprop servo's (op de sleephaak van mijn Bugsier en voorzien van een verlengkabel) staat na het inschakelen van de ontvanger te jutteren. Zodra je één (maakt niet uit welke) van de knuppels even beweegt is het weg en komt, zolang de ontvanger aan blijft staan, ook niet meer terug. Zal wel een oorzaak hebben, maar ik kom er niet achter. Zou de servo eens kunnen wisselen en kijken of een ander Microprop exemplaar het ook doet. Maar dan moet ik daar eerst weer een ander kabeltje aan zetten.
    Dus trek ik de knuppel maar even heen en weer. Succes verder Mathieu! Gr. Klaas.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, dat had ik gelezen Harm en gelukkig wist jij het terug te vinden. Moeten we dus zien als een stoor(zend)puls, opgepikt door de servokabel en die wordt weggevangen door de condensator? Gr. Klaas
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Harm, die is interessant.
    Klopt het dat de condensator 10nF is?
    Heb je hem tussen de min en de signaal draad gezet, was niet goed te zien op het filmpje.
    Maakt het dan nog uit waar de condensator er tussen zit? Moet hij in de buurt van de bron van de storing zitten of willekeurig in de lijn?

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    tussen de puls en de min.
    Dat alufolie was uiteindelijk niet nodig, dat werkte niet.

    De storing die ik ondervond kwam niet vanuit de ontvanger, maar drong de servo in (via de bekabeling), waarop die een eigen leven ging leiden.
    Ik heb daarom de 10nF heel dicht bij de servo elektronica geplaatst.

    Klaas: makkelijk hoor de inhoudsopgave op blz 1.
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Klaas, zet altijd je zender pas aan nadat de ontvanger is aangezet. Helpt dat niet een hoop wat betreft de eerste bibbers in je model?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zeiler, Ik snap je advies niet! Als ik mijn zender niet eerst aanzet snapt mijn motorregelaar het niet. Die ziet bij het aanzetten het signaal op de pulskabel als neutraal-stand. Ook begint de regelaar te muiten d.m.v. een geluidssignaal dat hij niets ziet. En in elke gebruiksaanwijzing staat om eerst de zender aan te zetten en dan pas de ontvanger. Dus daar houd ik me dan maar aan. Gr. Klaas.
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren, hou het graag 'schoon' hier en on-topic.

    Allereerst allemaal bedankt voor de adviezen.
    Zoals gezegd moest ik de servo aansturing met de getwiste draad nog testen en dat heb ik gisteravond gedaan.

    En zowaar, in mijn geval heeft het gewerkt.
    Misschien dat er nog een heel klein tikje in zit wanneer ik de draairichting van voor naar achter verander en omgekeerd maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest, was nauwelijks iets te zien.
    Ik zal eens kijken of het van het weekend lukt om er een filmpje van te maken, de 1:1 boot heeft wat aandacht nodig voor de winterberging.

    Om de tijd vol te maken ben ik maar weer wat verder gegaan met het beplanken van het brugdek.
    Ik vindt het redelijk suf werk en lijkt niet op te schieten, tot je alles weer op zijn plek hebt gelegd.
    Als je het dan ziet liggen geeft het toch een voldoening.

    Tot de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
    Dennist vindt dit leuk.
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Tussen allerlei hap-snap klusjes door ben ik nog bezig geweest met het winchje onderdeks voor de davit van 1 van de sloepen.
    In eerste instantie heb ik een winch verzonnen waar de motor in lijn staat met de drums voor de draden.

    Een collega van mij heeft een 3D printer en die was zo aardig om wat voor mij te printen, even aan de slag met Sketchup en hup in het printer programma.
    Waarschijnlijk is er iets misgegaan in het converteren van het bestand naar het bestand formaat en kwamen een paar details te vervallen, eigenlijk toch wel cruciale gaten zoals het gat waar de aandrijfmotor in gaat. Niet geheel rond maar met een afgeplat kantje.

    Op zich kwamen de onderdeeltjes best aardig uit de bus maar ik heb zelf in het proces wat foutjes gemaakt en daar kom je dan achter als je het in elkaar gaat zetten.
    Zo is het ontwerp dus ook in-lijn van de constructie opgebouwd en de onderdeeltjes getekend.
    Daar is op zich nog wel over heen te komen, gewoon door boren en de delen over de as tegen elkaar aan schuiven.
    Dus alles in de draaibank en doorgeboord.........en daar gaat het dus mis. Daar had ik dus 2 stappen overgeslagen.
    1. De vlakken waar in geboord moest worden waren niet echt vlak, daar had dus eerst de beitel (van de draaibank) of een vijltje langs gemoeten.
    2. Eerst een centreer punt aanbrengen.

    Nu versprong het boortje dus net uit het midden en loopt het as gat nu iets schuin waardoor de drum nu dus een wiebel heeft.
    Uiteindelijk zie je niets meer van de winch, het gaat om de functie, maar ik heb het idee dat als het nu niet goed is dat later problemen gaat geven.
    Terug naar de tekentafel en even opnieuw tekenen. Ik denk dat de drum nu horizontaal gedeeld gaat worden in de tekening en na het printen de helften aan elkaar lijmen.

    Van het geheel zoals het nu voor het testen in elkaar staat zal ik nog een filmpje maken en plaatsen.
    Voor de schakeling heb ik voor nu gebruik gemaakt van het schema welke Tinus gebruikt heeft voor zijn ankerlier van zijn supplier op basis van de SL109 in aanbouw, werkt perfect.
    Het is een 12V motortje, misschien draait ze nu nog te snel en zal ik er een lagere spanning op gaan zetten. Zal de praktijk gaan uitwijzen.
    Ik heb nog een paar 2 kanaals schakel modules van C****d liggen, daar ga ik er 1 van gebruiken voor deze davit winch met eindschakelaar in de thuis positie.

    Volgende update weer met foto's.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals belooft het filmpje van het prototype.



    Zoals gezegd: Terug naar de tekentafel.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En terug naar de tekentafel geweest en mijn collega weer lief aangekeken of hij zijn printer weer aan wil slingeren.
    Dat gaat gebeuren.
    De test opstelling gaf mij weer een idee, oorspronkelijk was het de bedoeling om de as tussen de 2 trommels mee te laten printen maar heb daar in versie 2 toch van af gezien.
    Het worden nu 2 losse trommels uit 2 delen elk aan 2 kanten ondersteunt. Er zal een messing as tussen de 2 komen.

    upload_2017-10-18_22-27-45.png
    Zo zouden de onderdelen eruit moeten komen te zien. De diameter van de trommelwangen is 16mm, de trommel zelf 6mm.

    Ook de aandrijving wordt anders. In plaats van in lijn wordt het nu haaks met conische tandwielen.
    Als de boel is ingebouwd moet ik nog maar eens kijken naar de snelheid, die is nu 120rpm van de motor op 12v.
    Ik denk dat ik met een spanningsregelaar eens ga spelen om op het oog de juiste daal en haal snelheid te krijgen. Variant is de servovertrager die ik JaFa heb zien gebruiken op zijn Gry Maritha, dit om verschil te krijgen tussen het dalen en halen. Dat wordt dus puzzelen om achteraf eenvoudig bij de elektronica te kunnen om aan te passen.

    Dan een andere puzzel, iets met ca. 50 gaten in de romp die waterdicht moeten worden.
    de patrijspoorten dus. De bouwbeschrijving geeft aan heldere lijm te gebruiken bij varende modellen om ze dicht te maken. Dat heb ik geprobeerd en het resultaat was een enorme knoeiboel n de lijm zat overal en nog moest je geluk hebben dat de patrijspoort dicht zou zijn.
    Ik weet niet meer hoe en waar maar ergens kwamen holpijpen ter sprake en toen kreeg ik een helder idee.
    Als je met een holpijp ergens een gat in maakt hou je zowel een gat in je basis materiaal als het stukje wat je eruit haalt over. Wanneer je dat nu met de juiste diameter in transparant plastic doet heb je een mooi dekseltje voor op de achterkant van de patrijspoorten.
    Voor een setje holpijpjes van 3 t/m 8mm moet je dan wel een diepte investering doen van 3,50 euro bij een zeilmaker maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

    Ehm, tot zover de theorie. Het gereedschap is vandaag op de mat gevallen en ben er nog niet aan toe gekomen om er mee aan de slag te gaan maar ik wilde jullie dit idee niet onthouden.
    Ik hoop morgen gelegenheid te hebben om een paar proef plaatjes te slaan om te zien welke diameter holpijp ik moet gebruiken om de juiste diameter voor de patrijspoort te krijgen.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mathieu,
    Voor je lier zou je ook kunnen overwegen om een ESC ( vaartregelaar) te gebruiken. Je slaat twee vliegen in één klap. Je lier kan voor en achteruit en je motor van 120RPM kun je regelen.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou Klaas, als het niets wordt met de schijfjes kan ik dat ook nog proberen.
    Handige site trouwens, ik heb hier in de eetkamer tafel ook nog een N-spoor baan om af te bouwen.
    Probleem is dat er altijd genoeg zooi op de tafel ligt om het blad op te tillen en bij de baan te komen.

    Macrabbit, een ESC kan wel maar dan moet ik de winch op een proportioneel kanaal zetten.
    Die heb ik wel over maar ik gebruik de rechter knuppel van mijn F14 voor de ESC van de voortstuwing en de linker knuppel voor het roer.
    Bij gebruik van deze opstelling komt het toch regelmatig voor dat je de andere richting toch ook ongewild wel eens een zetje geeft waardoor de reddingsboot weer op half 7 hangt als je er geen erg in hebt.
    Nu kan ik de vaarfuncties natuurlijk op 1 stick zetten maar dan heb ik het gevoel dat de andere hand er wat doelloos bij hangt.
    Ik denk dat de setup van een zender heel persoonlijk is en het is maar net wat je gewend bent.

    Andere verslagen lezend kan je met elektronica een hoop leuke trucjes uithalen en die kunst wil ik me langzaam eigen gaan maken, er staat hier nog een maagdelijke Seabex One op de plank bij me bijna smeekt om te gaan bouwen met alle "standaard" functies (dat zijn er al wat) werkend en nog meer. Sterk blijven, sterk blijven......eerst deze afmaken.

    Groet,
    Mathieu
     
    EricD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina