En terug naar de tekentafel geweest en mijn collega weer lief aangekeken of hij zijn printer weer aan wil slingeren.
Dat gaat gebeuren.
De test opstelling gaf mij weer een idee, oorspronkelijk was het de bedoeling om de as tussen de 2 trommels mee te laten printen maar heb daar in versie 2 toch van af gezien.
Het worden nu 2 losse trommels uit 2 delen elk aan 2 kanten ondersteunt. Er zal een messing as tussen de 2 komen.
Zo zouden de onderdelen eruit moeten komen te zien. De diameter van de trommelwangen is 16mm, de trommel zelf 6mm.
Ook de aandrijving wordt anders. In plaats van in lijn wordt het nu haaks met conische tandwielen.
Als de boel is ingebouwd moet ik nog maar eens kijken naar de snelheid, die is nu 120rpm van de motor op 12v.
Ik denk dat ik met een spanningsregelaar eens ga spelen om op het oog de juiste daal en haal snelheid te krijgen. Variant is de servovertrager die ik JaFa heb zien gebruiken op zijn Gry Maritha, dit om verschil te krijgen tussen het dalen en halen. Dat wordt dus puzzelen om achteraf eenvoudig bij de elektronica te kunnen om aan te passen.
Dan een andere puzzel, iets met ca. 50 gaten in de romp die waterdicht moeten worden.
de patrijspoorten dus. De bouwbeschrijving geeft aan heldere lijm te gebruiken bij varende modellen om ze dicht te maken. Dat heb ik geprobeerd en het resultaat was een enorme knoeiboel n de lijm zat overal en nog moest je geluk hebben dat de patrijspoort dicht zou zijn.
Ik weet niet meer hoe en waar maar ergens kwamen holpijpen ter sprake en toen kreeg ik een helder idee.
Als je met een holpijp ergens een gat in maakt hou je zowel een gat in je basis materiaal als het stukje wat je eruit haalt over. Wanneer je dat nu met de juiste diameter in transparant plastic doet heb je een mooi dekseltje voor op de achterkant van de patrijspoorten.
Voor een setje holpijpjes van 3 t/m 8mm moet je dan wel een diepte investering doen van 3,50 euro bij een zeilmaker maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.
Ehm, tot zover de theorie. Het gereedschap is vandaag op de mat gevallen en ben er nog niet aan toe gekomen om er mee aan de slag te gaan maar ik wilde jullie dit idee niet onthouden.
Ik hoop morgen gelegenheid te hebben om een paar proef plaatjes te slaan om te zien welke diameter holpijp ik moet gebruiken om de juiste diameter voor de patrijspoort te krijgen.
Groet,
Mathieu