Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Heb je de bedrading al in/aan de masten gezet? Reageer wat laat, maar ik zou de bedrading voor de leds maken van draad uit de primaire spoel van een trafootje. Is superdun, maar voldoende voor de leds. Je kunt het netjes tegen de mast plakken en dan meeverven. Ook zou je een gemeenschappelijke draad + of - draad kunnen maken. Is wel even een gepiel met dat dunne spul, maar beter weg te werken. Op mijn Smit Finland heb ik het vanaf de voet van de mast via een isolatiekous naar binnen geleid en dat vast gezet op een printje. Daarna de draadjes naar de bijbehorende weerstanden. Voor in de mast heb ik een kabelboompje gemaakt en dat in een sleuf gelegd. Sleuf dicht gesmeerd met epoxylijm. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    Voor de verlichting heb ik gebruik gemaakt van bedrade SMD LED's. Met de isolatie zijn die net iets dikker dan de draad van een trafo.
    Ik heb een sleufje in de mast overwogen maar het mastje is niet zo dik, de draden gaan wel aan de binnenzijde van het onderste deel van de mast lopen.
    Uiteindelijk wordt de + wel gemeenschappelijk, dat is de opzet van het verlichtingsschema in ieder geval.
    Ik heb gekozen voor iedere LED zijn eigen weerstand, had ook anders gekund door bijvoorbeeld een aantal LED's in serie te zetten.

    Binnenkort toch maar weer de moed verzamelen om de achtermast in orde te maken.
    De volgende uitdaging op het brugdek worden dan de Davits, 1 van de 2 wordt beweegbaar.

    De uitdaging zit op dit moment in de bediening.
    Ik weet dat er 2 drums met draad zijn, 1 per kant. Maar het moet ook mogelijk zijn om met maar 1 drum beide Davit armen te kunnen verzorgen.
    Op mijn stage schip (Stellaprima, '96-'97) stonden er 2 sets van Schatt-Davit waar dus 1 drum kon blokkeren maar de draad was dus zodanig ingeschoren dat bij dat probleem de sloep toch rechtstandig gelanceerd kon worden. Alleen kan ik dus niet meer terug vinden hoe de draad dan ingeschoren zou moeten zitten, volgens mij was het zelfs maar 1 draad.
    Als iemand nog ergens een schets heeft hou ik me aanbevolen.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleine update.

    De afgelopen periode heeft mijn 1:1 boot aardig wat tijd van me opgeëist, bleek even meer werk in te zitten dan verwacht.
    De halve achterkant moest vervangen worden vanwege houtrot in de sandwich constructie, ramen zaten er slecht in.

    Ergens in dat reparatie proces kwam G3 te voorschijn en ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kimkielen in de G3 te zetten. Ging gewoon in het werk mee en nu kan ik de romp in de primer zetten.

    Andere update wat betreft de 3D onderdeeltjes voor de sleepwinch. Mijn collega wilde ze wel printen maar is er uiteindelijk niet aan toe gekomen.
    Dus....die printer staat nu hier thuis. Mag ik er zelf mee aan de slag.
    Eens kijken of ik er nog wat uit krijg voor de vakantie.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Na een verdiend zomerreces (Al zeg ik het zelf) weer eens voorzichtig aan de slag gegaan met de 3D printer.
    Het is voor mijn gevoel nog niet zo eenvoudig om er een fatsoenlijk printje uit te toveren die ook nog eens lijkt op wat je getekend hebt.

    20180829_000803.jpg
    Hier leek alles nog prima in orde. Tot dat.......

    20180829_071354.jpg
    Ik vanochtend ging kijken naar het eindresultaat.
    Terug naar de tekentafel en verder spelen met de instellingen.

    Het zal toch een keer goed moeten gaan komen.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikRo vindt dit leuk.
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een beetje spelen met diverse instellingen en uiteindelijk resultaat behaald.
    Ik stond bijna op het punt om het op te geven en onderdelen te vervangen totdat ik een ingeving kreeg en het toch nog een keer ging proberen.
    Ik kreeg het idee dat de boel te snel afkoelde en vervolgens hecht het filament niet meer aan de vorige laag, nu de snelheid van de koelfan over het werkstuk gehalveerd en het resultaat is daar.

    20180901_111500.jpg
    De 2 losse delen van de sleepwinch, het ziet er zo niet uit maar alle support randjes zitten er nog op. Er moet nog wat afgewerkt worden.

    20180901_112112.jpg
    Hier zoals de delen tegen elkaar aan moeten komen. Het deel links boven is het deel waar de aandrijving in komt. De overbrenging wordt gedaan d.m.v. een wormwiel. Rechter deel komt de drum tussen te hangen.

    20180901_123241.jpg
    De 2 helften van de drum tijdens het printen, alles blijft bewegen vandaar de bewogen foto.

    20180901_111440.jpg
    En bij elk succes zit een hele wereld aan falen, de afvalberg voorafgaand aan het succes.

    Het geprinte resultaat geeft in ieder geval weer goede hoop voor vervolg projectjes zoals de winch voor een reddingsloep.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Vol goede moed aan de slag gegaan met het geprinte resultaat.......helaas, ergens in het samenvoegen van de verschillende onderdelen in de tekening zijn er foutjes in geslopen die op het eerste oog niet opvielen.

    De eerste die naar boven kwam was het gaten patroon van de boutjes voor het bevestigen van de motor. Die zitten niet recht naast elkaar op het hart van de motor maar diagonaal, de diagonaal zat verkeerd.
    Ergens moet ik het plaatje een keer gespiegeld hebben zonder dat ik me bewust was van de consequenties.
    Nieuwe gaatjes geboord en dat probleem dus opgelost.
    Echter het volgende probleem bleek wat ingewikkelder: Een uitlijnfout tussen de motor en de as waar ze aan gekoppeld moet worden, 0,5mm.

    Terug naar de tekentafel en de boel opnieuw ontworpen en geprint.
    Nu de hele constructie als 1 geheel geprint en ben best wel blij met het resultaat.
    Het printresultaat een beetje bijwerken en dan de boel maar eens samenstellen, nog maar hopen dat ik goed gemeten heb met de te gebruiken tand- en wormwiel. Als ik ze weer kan vinden.

    Opruimen van de werf staat ook nog op het lijstje, gaat tussen de bouwperiodes nog wel eens mis door andere huis projectjes.

    Binnenkort foto's van het resultaat.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En in de haast heb ik een koppeling verknald.:(
    Ik had een starre koppeling liggen voor 2 2mm assen, de motor heeft echter een 3mm as.
    In mijn wijsheid dus 1 kant op geboord naar 3mm. De koppeling in een machineklem op de draaibank gezet om met de boorkolom het gat te boren.
    En hier zat hem dus de haast in, het geheel stond (naar nu blijkt) niet geheel gecentered en ging het gat het dus scheef in. :frustie:
    Het is niet veel maar genoeg om de gekoppelde as te laten slingeren waardoor de hele winch in beweging komt, net een wriemelende regenworm.
    Nieuwe koppeling besteld en nu maar wachten.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    En met een stukje slang kun je geen koppeling maken Mathieu? Gr. Klaas.
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    Dat moet dan een stevig stukje slang zijn volgens mij.
    De overbrenging is dan wel met een wormwiel maar het is wel de sleeplier.

    Nu is het de niet de bedoeling om de sleeptros onder last binnen te halen maar ik ben bang dat een slang koppeling gaat slippen.

    Laten we zeggen dat recente ervaring op het werk me geleerd hebben dat krachten op voorwerpen rare uitwerkingen op onderdelen kunnen hebben als je er niet voldoende rekening mee houdt.
    En daarvoor had ik al de neiging om alles zwaarder te maken dan nodig, beroeps deformatie :hammer:.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Snap het Mathieu. Ken verder de ophanging en lagering van de assen niet. D.m.v. een starre koppeling kun je één langere as maken met op het eind de lagers. Maar op de aandrijving van een worm komen meestal niet zulke grote krachten. Wel om het aangedreven tandwiel te fixeren. Zie link wat ik in gedachte had. Was niet sterk genoeg tussen buitenloper en schroefas in mijn tankertje. Te veel ruimte (2 cm) tussen beide assen, waardoor er gewoon een slag ik kwam en de koppeling van de 2 mm schroefas getrokken werd. Motoras was 3 mm. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71445&lang=nl
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De puzzel van de sleeplier is compleet.
    Volgens de officiële telling is het versie 4 maar met alle kleine en grote wijzigingen zit ik op versie 8.xxxx of zo.

    20180921_170117 (Medium).jpg
    Overzicht van de losse onderdelen:
    1. Wormwiel met 2mm as eraan gesoldeerd
    2. Koppeling 2mm - 3mm
    3. Inbusboutjes M2x4
    4. Vertragingsmotor TYP 20G 50 (50:1 -> 200rpm), 12V
    5. Bevestigingsplaat; wordt tegen het spant op de bodemplaat gelijmd, aan de achterzijde haakt de fundatie van de lier erachter. De voorzijde van de lier wordt met schroefjes vast gezet.
    De lier moet er uit kunnen voor onderhoud aan de schroefas, die wordt naar binnen uitgenomen.
    6. Lierframe
    7. Schilden voor de trommel
    8. Hoofdas van de trommel
    9. Aandrijfas voor de trommel met tandwiel. Het tandwiel zit op een 2mm as gesoldeerd, *geeft een 3mm uitw. messingbuisje aan wat als lagerbus fungeert. Dan de 3mm buis welke door de trommel gaat met bij *' een gat waar een 2mm pen doorgaat om de trommel mee te nemen. Aan de rechterzijde wederom een 2mm as wat ook weer in een 3mm messingbuisje (als lagerbus) draait, is op de foto al geplaatst in het rechter schild van het frame.
    10. 2mm pen welke door de trommel en de hoofdas gestoken wordt als meenemer, nog niet op lengte.

    20180921_202637 (Medium).jpg
    Motor, koppeling en wormwiel met as gemonteerd en de trommel samengesteld. De schilden zijn aan de trommel gesmolten.

    20180921_211739 (Medium).jpg
    De lier volledig samengesteld en klaar voor functietest.



    Zoals te zien is zit er nog een lichte wobbel in, ik kan niet helemaal achterhalen waar die vandaan komt maar omdat het toch geen continue bedrijf is neem ik het maar voor lief.

    Waar ik nog wel een vraagje over heb is het tandwiel wat door de worm aangedreven wordt.
    Deze heeft een ronding in de vertanding, het wormwiel lijkt er mooi in te vallen.
    Hierdoor kreeg ik het idee dat alles mooi op zijn plek zou blijven zitten tijdens het draaien.
    Maar wat ik zie gebeuren is dat het tandwiel zich toch in axiale richting wil verplaatsen tijdens het draaien, afhankelijk van de draairichting. Het is best een sterke beweging want je houdt het ook niet zomaar tegen.

    Heeft iemand een idee hoe de verplaatsing kan ondanks de "holte" in de vertanding?

    Al met al vind ik toch dat deze lier geslaagd is. Door naar de volgende, de lier voor de Davit.
    Eerst maar eens een geschikte aandrijving daarvoor vinden, mogelijk wordt daar een servo voor opgeofferd.

    Tot de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Het actie - reactie verhaal is duidelijk.
    Ik had alleen verwacht dat reactie minder zou zijn met de uitgeholde vertanding van het gedreven tandwiel.

    Oh, mocht iemand interesse hebben in de winch dan kan ik de files wel doorsturen.

    Nu de boel maar eens gaan inbouwen zodat ik het sluiten van het dek kan gaan voorbereiden.
    En de ankerlier moet ook nog wat mee gebeuren, kans bestaat dat ik van het zeilservo idee afstap en wat anders maak.
    Dat betekend dan wel weer dat het rek met ontvanger, regelaar en geluidsmodule een andere vorm gaat krijgen.
    En zo val je van het een in het ander.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even van het mooie weer gebruik gemaakt om de eerste laag primer op de romp te spuiten.
    Dan is ook meteen te zien waar nog wat bijgewerkt moet worden.

    Na het bijwerken nog een keer in de primer en dan de eindkleuren er op.
    20181006_171920 (Small).jpg 20181006_171947 (Small).jpg
    In den beginne had ik al aangegeven haar in de kleuren uit te voeren zoals ze van de werf gekomen is.
    Gezien de oppervlakte wil ik de romp wel spuiten, de rest zal met de hand gedaan gaan worden.

    1962 tijdens de bouw.jpg

    Heeft iemand nog tips over de volgorde welke kleur eerst te spuiten? Zwart of rood?
    De biezen wordt handwerk.

    Ik geloof dat ik binnenkort het bad maar eens gedeeltelijk vol moet laten lopen om eens te zien hoe ze in het water ligt met alles wat ik tot nu toe heb.
    Voor mijn gevoel wil ik van alles maar gaan de beschikbare ruimte en stabiliteit een rol spelen hier.
    Voornamelijk de beschikbare ruimte. De werkende ankerlier zal waarschijnlijk als eerste geslachtofferd worden.

    Eerst maar eens alles goed uit zien te meten om te zien hoe ik uit kom.

    Groet,
    Mathieu
     
    sjouke vindt dit leuk.
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De afgelopen paar avonden maar weer eens wat tijd gestoken in de dame, mede door het feit dat er een volgend project al om aandacht staat te schreeuwen.
    Ik heb mezelf tot doel gesteld om haar komend voorjaar in de vaart te brengen.

    Wat is er uitgespookt:
    - Sleeplier gemonteerd
    - doorvoer voor de sleeptros naar de lier gemaakt en glad afgewerkt
    - Verlichting en bedrading in de achtermast gemaakt
    - Het halve achterdek grotendeels beplankt
    En toch maar besloten om het dek te sluiten. Het idee voor een functionele ankerlier heb ik laten varen, de beschikbare ruimte laat me in de steek om een naar tevredenheid werkende lier te krijgen.

    20181017_221104 (Small).jpg
    Zicht op het achterdek, de oranje halve cirkel is de geleiding van de sleeptros doorvoer naar het onderdeks.

    20181017_221122 (Small).jpg
    Het hoofddek op zijn plaats, lijm aan het drogen.

    20181017_221205 (Small).jpg
    De sleeplier op zijn plek. Aan de achterzijde "haakt" de lier, aan de voorzijde zit hij vast met 2 schroefjes. Voor onderhoud aan de schroefas moet hij er uit kunnen.

    20181018_001441 (Small).jpg 20181018_001502 (Small).jpg
    En nog 2 overzicht plaatjes. Het begint nu echt ergens op te lijken.
    Het is dat er her en der plamuur nodig is anders zou het bijna zonde zijn om haar te schilderen, het heeft wel wat die verschillende tinten door gebruik van verschillende soorten hout in combinatie met messing.

    En verder naar het eind blijkt dat er toch nog wat materialen ontbreken dus nog even inventariseren en een bestellijstje maken en door oude voorraden heen spitten.

    Groet,
    Mathieu
     
    Bert V en sjouke vinden dit leuk.
  16. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Mooi stukje werk hoor
     
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Mathieu, even terug komend op je vraag over de volgorde van het spuiten van de romp.

    Als je de bies ook wilt doen dan zou ik daar eigenlijk mee beginnen, want het is voor ons hobbyisten niet te doen om een gelijkmatige bies dubbel (boven en onder) af te plakken .
    Overigens bestaat wel speciaal bies plakband wat door autospuiterijen wordt gebruikt, maar die gebruiken wel andere verf en ik zou dit niet willen zetten over onze hobby verf..

    Dus ik zou eerst deze groene bies ruim breed met de spuit opzetten, dan daarover de bies afplakken met goed afplakband . Gebruik dan plakband met de gewenste breedte die de bies uiteindelijk moet hebben.
    Daarna kun je zowel boven als onder de afgeplakte bies afdekken en spuiten. Volgorde is niet zo belangrijk, maar gebruikelijk is het om de donkerste kleur als laatste te doen. Het afplakband over de bies is dan de laatste die je weer weghaalt. Mijn volgorde zou zijn, eerst groen, dan onderwater rood en dan zwart. ( ps. voor het zwart op de romp zou ik ook het witte randje op de boeg nog even eerst opzetten...)

    Het moeilijkste blijft toch om de bies strak recht te krijgen. maar dat heb je anders ook.
    Maar op deze manier, met groen eerst, heb je sowieso minder afplakwerk en krijg je in ieder geval een bies met overal een gelijke breedte.

    Maar als je toch achteraf een bies wilt zetten dan beter het onderste deel eerst doen en naar boven uitwaaieren. Dus niet op de waterlijn afplakken. Want als je gaat afplakken krijg je altijd een randje en deze valt het meest op als je er op kijkt. Dat valt daarom minder op als je de bovenkant over de onderkant zet.

    We zien het resultaat wel op het forum.
    Succes.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan, bedankt voor je reactie.
    De biezen eerst had ik nog niet aan gedacht maar is wel logisch.
    Misschien is het wel verstandig om de bies op de tape af te stemmen in plaats van de bies opzetten en dan zoeken naar de juiste breedte tape.

    Verder is er vandaag de masttop op de achtermast gezet en het voordek geplaatst, het dek is nu echt dicht.
    Nog niet waterdicht, er zitten net onder het voordek nog wat openingen door het niet recht afgesneden zijn van de romp. Is een van de erfenisjes van een overgenomen model.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bijkomende tip, als je de bies hebt afgeplakt , spuit er dan even een transparante lak overheen, mocht die onder de afplak tape kruipen zie je het toch niet en voorkom je dat je onderkruipers krijgt van de andere kleuren met meestal veel ergernis achteraf.
    dit geld natuurlijk voor alle afplakwerken en meerdere kleuren naast elkaar.

    wat je overige werk betreft, prachtig en het word nog beter als het geschilderd is.
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjouke, Marc, bedankt voor de complimenten.
    Wanneer je met alle losse stukjes bezig bent zakt je de moed nog wel eens in de schoenen, als je ze dan samenvoegt zie je pas waar je het voor doet.

    Marc, wanneer je transparante lak over de tape heen spuit, geeft dat geen problemen met het verwijderen van de tape?
    Loop je dan niet de kans dat de transparante lak de kleur die eronder zit meeneemt?

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina