De puzzel van de sleeplier is compleet.
Volgens de officiële telling is het versie 4 maar met alle kleine en grote wijzigingen zit ik op versie 8.xxxx of zo.
Overzicht van de losse onderdelen:
1. Wormwiel met 2mm as eraan gesoldeerd
2. Koppeling 2mm - 3mm
3. Inbusboutjes M2x4
4. Vertragingsmotor TYP 20G 50 (50:1 -> 200rpm), 12V
5. Bevestigingsplaat; wordt tegen het spant op de bodemplaat gelijmd, aan de achterzijde haakt de fundatie van de lier erachter. De voorzijde van de lier wordt met schroefjes vast gezet.
De lier moet er uit kunnen voor onderhoud aan de schroefas, die wordt naar binnen uitgenomen.
6. Lierframe
7. Schilden voor de trommel
8. Hoofdas van de trommel
9. Aandrijfas voor de trommel met tandwiel. Het tandwiel zit op een 2mm as gesoldeerd, *geeft een 3mm uitw. messingbuisje aan wat als lagerbus fungeert. Dan de 3mm buis welke door de trommel gaat met bij *' een gat waar een 2mm pen doorgaat om de trommel mee te nemen. Aan de rechterzijde wederom een 2mm as wat ook weer in een 3mm messingbuisje (als lagerbus) draait, is op de foto al geplaatst in het rechter schild van het frame.
10. 2mm pen welke door de trommel en de hoofdas gestoken wordt als meenemer, nog niet op lengte.
Motor, koppeling en wormwiel met as gemonteerd en de trommel samengesteld. De schilden zijn aan de trommel gesmolten.
De lier volledig samengesteld en klaar voor functietest.
Zoals te zien is zit er nog een lichte wobbel in, ik kan niet helemaal achterhalen waar die vandaan komt maar omdat het toch geen continue bedrijf is neem ik het maar voor lief.
Waar ik nog wel een vraagje over heb is het tandwiel wat door de worm aangedreven wordt.
Deze heeft een ronding in de vertanding, het wormwiel lijkt er mooi in te vallen.
Hierdoor kreeg ik het idee dat alles mooi op zijn plek zou blijven zitten tijdens het draaien.
Maar wat ik zie gebeuren is dat het tandwiel zich toch in axiale richting wil verplaatsen tijdens het draaien, afhankelijk van de draairichting. Het is best een sterke beweging want je houdt het ook niet zomaar tegen.
Heeft iemand een idee hoe de verplaatsing kan ondanks de "holte" in de vertanding?
Al met al vind ik toch dat deze lier geslaagd is. Door naar de volgende, de lier voor de Davit.
Eerst maar eens een geschikte aandrijving daarvoor vinden, mogelijk wordt daar een servo voor opgeofferd.
Tot de volgende.
Groet,
Mathieu