Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je meteen de juiste kleur spuit en je krijgt onderlopers heb je evenveel problemen
    maar voor elke laag voldoende uithardt tijd in acht nemen komt je werk wel ten goede.
    ik spuit maar 1 kleur per week, je verf is wel na enkel uren droog, maar het uitharden duurt veel langer.
    ook ontvetten van je werkstuk is onontbeerlijk voor een goede hechting.
    Je kunststof romp kan je gewoon afwassen met een sopje ( dreft) en afspoelen met lauw water. dagje laten drogen en niet meer met je pollen aankomen is de boodschap.
    Waarom verkopen ze wegwerp handschoenen ( in het bouwen zijn we allemaal goed maar in schilderen moeten velen nog veel bij leren )
    Wees niet ongerust zelfs ik denk soms , zoveel werk voor een laagje verf, en dan achter af vloeken omdat ik een stap heb overgeslagen doordat ik dacht dat het niet nodig was.
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Marc, duidelijk. Hoe zeggen ze dat ook alweer? "Verven kan iedereen maar schilderen is een kunst".
    Ik ga zeker mijn best doen niet te overhaasten, zou zonde zijn zo tegen het eind.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    We komen nu op een punt waarbij alles wat je toevoegt meteen resultaat geeft.

    Geeft wel een lekker gevoel en extra motivatie om verder te gaan.
    20181023_004744.jpg
    20181023_004759.jpg
    20181023_004818.jpg

    Ik maak maar nog even geen to-do lijstje, die is nog wat erg lang op het moment.

    De grootste dingen die binnenkort op de planning staan zijn de elektra, werkende Davit (stb of bb), schilderwerk.
    En daarnaast nog een heleboel kleine dingetjes die ook de nodige tijd vragen.

    Al met al ben ik best blij met het huidige resultaat.

    Groet,
    Mathieu
     
    Broeckx Ronny en Bert V vinden dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    persoonlijk zou ik ook blij zijn met het resultaat, ziet er netjes uit.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Strak gemaakt Mathieu. Heb je alles nog dry fit staan ivm. schilderen/spuiten? Anders wacht je nog heel veel afplakwerk;)
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjoerd,
    Ik heb me voorgenomen alleen de romp te spuiten en de rest met het handje te doen.
    De grootste uitdaging worden de biezen er goed op krijgen.
    Ik krijg het mezelf maar moeilijk afgeleerd om eerst alles te bouwen en op het eind pas te schilderen, voornamelijk omdat op verf geen lijm houd.

    Langzaam vooruit maar.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Weet wat je bedoeld. Maar ieder zijn eigen werkwijze toch? Wordt evengoed wel netjes als ik zo de resultaten zie. Voor het spuiten/schilderen van de bies heb je al duidelijke informatie gehad, dus veel geduld en plezier gewenst.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteren toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de waterlijn afgetekend om vervolgens de groen bies er op te gaan zetten.
    Boot even goed uitlijnen en met potlood de waterlijn erop, die ging goed.
    Daarna met masking tape de bovenste rand van de bies afgeplakt.

    Waarom alleen de bovenste rand? om een goed marker te hebben voor het opzetten van de bies met de airbrush.

    En toen maar aan de slag.
    En dat werd een drama. Omwille van de huisgenoten dacht ik slim te zijn en de airbrush met een bus lucht te gebruiken in plaats van de compressor.
    En die bus levert dus te weinig druk en flow voor een goed resultaat, van ergernis heb ik nog geen foto's gemaakt.
    Dat zal ik vanavond maar doen.

    Morgen een nieuwe poging maar dan met de compressor.
    Het was al weer een tijdje geleden dat ik die gebruikt had en dacht dat hij nogal wat herrie zou maken. Echter hij is best stil maar trilt wel enorm, dat merk je dus wel heel goed.

    Daarvoor heb ik nog een paar kleine dingetjes gedaan waaronder de aansturing van de sleeplier via een ompool switch.
    De grootste uitdaging is de verleiding van mijn volgend project weerstaan :rolleyes:.

    Groet,
    Mathieu
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Matthieu,
    Mag ik je vragen waarom je besloten hebt om de bovenkant van de bies af te plakken?
    Nu moet je straks weer de bies zelf plakken ...
    Mijn werkwijze zou zijn om de bies ruim te spuiten , die dan precies af tekenen en af plakken en dan onder en boven spuiten..
    Jan.
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,
    Waarom ik de bovenkant heb afgeplakt is om een lijn te hebben die ik kan volgen bij het spuiten.
    De potlood lijn heb ik vervolgens verwijderd om te voorkomen dat die het werk zou beïnvloeden.

    Mezelf kennende komt de bies niet daar waar hij zou moeten komen als ik dat zonder geleiding zou gaan doen, door de overloop van de ene ronding in de andere gaat het scheef.
    Afplakken van de bies moet hoe dan ook en waarschijnlijk zal het nu een keer extra moeten gebeuren.
    De hoogte van de bies ben ik ook nog niet zeker van, ik had eerst 6mm in gedachte maar overweeg naar 4mm te gaan.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Als beloofd de foto's van het spuit resultaat.

    20181101_193530 (Small).jpg 20181101_193538 (Small).jpg 20181101_193549 (Small).jpg

    Ik schat het probleem 2-ledig in.
    - de luchtstroom was onvoldoende en niet constant
    - de verf was nog te dik

    De volgende keer dus gewoon de compressor gebruiken en de verf verder verdunnen voor het spuiten.

    Het was ook al weer een tijd geleden dat ik de airbrush gebruikt heb, zou ik toch vaker moeten gaan doen.
    Gewoon een kwestie van doen en vertrouwen krijgen, met de verschillende spuitnozzletjes moet het gewoon lukken.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Matthieu,
    Ik heb ooit een airbrush gekocht waar drie (waarschijnlijk goedkope..) spuiten bij zaten. Maar ik gebruik alleen een dubbel action 0,35 met een klein reservoir bovenop. De andere liggen al jaren ongebruikt in de kast...
    Met die zelfde spuit doe ik modelbouw verf, maar ook gewoon verf uit de schilderswinkel. En ook blanke half matte acryl lak die ik als laatste afdekkende laag opzet.
    Wel allemaal watergedragen/ waterverdunbaar. Maar voor het verdunnen gebruik ik wel altijd een airbrush thinner en geen water. Ik heb de indruk dat ik daardoor sneller laagjes kan opbouwen.

    Het geheim zit volgens mij eigenlijk alleen in de dikte van de verf en de drukuit de spuit. Gewoon blijven proberen.
    De verf moet zo dun zijn als (magere) melk, maar ik maak het graag nog dunner. Als je dun spuit droogt het vrijwel direct en kun je laagje voor laagje opbouwen. Totdat het goed dekt.
    De druk is een beetje afhankelijk van de soort verf. Verf van de schilder heeft iets meer druk nodig ( tot 2 bar). Voor modelbouwer van Valejo gebruik ik 1 tot 1,5 bar. Voor grotere oppervlakken gaat de druk iets omhoog, waarbij de spuit wat verder van het vlak kan blijven.
    Ik probeer net zoveel op te bouwen totdat het begint te glimmen. Dat is nl. het moment waarop het dichtvloeit. Ga je dan verder dan krijg je zakkers. Blijf je eronder dan wordt de oppervlakte ruw.

    Zoals het nu bij je is zou ik het afplakbandweghalen en de groene lijn lichtjes opschuren. Dan gewoon opnieuw over spuiten met dunnere verf op lagere druk. Misschien dat je er dan wel 4 of 5 laagjes op moet zetten, maar dan moet het goed komen.
    Succes. Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Matthieu, je bent goed bezig maar ik zou nu Jan zijn raad ter harte nemen.
    je hebt nu een lijn die je kan volgen bij het spuiten dus gaat het zeker inorde komen.
    succes, Marc
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,
    Bedankt voor de informatie.
    Jaren geleden heb ik een Aztek setje gekocht, die is ook double action en heeft 1,4 tot 1,8bar nodig om goed te werken.
    Er zaten 3 verschillende nozzletjes bij maar wat je zegt, in het begin probeer je ze allemaal en uiteindelijk gebruik je er maar 1.

    De verf was echt te dik, in het begin kwam het er nog wel uit maar al snel raakte de boel verstopt en moest je met de bediening spelen om er nog wat uit te krijgen.
    Vervolgens ben je dan weer een uur bezig met schoonmaken :hammer:.

    Ik zal het tape weghalen en de boel lichtjes schuren, ik heb nu in ieder geval een houvast waar de bies moet komen.
    En de kans op een rand in de overgang wordt minder.

    Nu nog even de moed oppakken om er verder mee te gaan, ik ben nu nog ontwijkende dingen aan het doen :rolleyes:.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klinkt heel bekend, maar neem van mij aan dat je niet kan blijven uitstellen.
    Een ander doet het niet voor je. :D
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Helemaal waar, Harm.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier gaat de huidige werflocatie permanent sluiten om in het voorjaar op een andere, grotere locatie weer opnieuw te starten.
    Nu maar de boel inpakken en heel over zien te krijgen.

    Iedereen alvast een goede jaarwisseling gewenst!

    Groet,
    Mathieu
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Bedankt zover voor het verslag en succes met het verhuizen. We zien je terug in het nieuwe jaar op een nieuwe plek! Een goede jaarwisseling gewenst. Over 6 uur snoepen we alweer van 2019. Dat het een goed jaar mag worden! Gr. Klaas.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha Klaas, bedankt.
    De woonplaats blijft hetzelfde (2 straten verderop :D) dus Maasdam zal niet veranderen.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ooh, kan je alles met de bolderkar verhuizen :) dat is leuk.
    Mathieu, veel inpakplezier en dat alles zonder scherven mag uitgepakt worden op de nieuwe woonst.
     

Deel Deze Pagina