Watergeus
Vriend van modelbouwforum.nl
De schijfjes gaan een succes worden, in ieder geval de eerste.
het was even puzzelen welke diameter het moest gaan worden, 6, 5 of 4mm. Ik was er niet zeker van hoeveel invloed de snijrand van de holpijp zelf zou hebben.
Uit eindelijk is het toch 4 mm geworden.
De achterzijde van de patrijspoort voorzien van en schijfje van 4mm, eronder ligger er 2 van 5mm. Die zouden misschien nog wel kunnen voor de patrijspoorten aan BB zijde want die zitten al in de romp. Aan sb zijde moeten ze nog in de romp gezet worden.
1 gedaan, nog 49 te gaan
.
Toen kwam ineens het dilemma op over het moment van het spuiten van de romp, in combinatie met het plaatsen van de patrijspoorten. De patrijspoorten moeten wel in de kleur van de romp komen maar moeten de schijfjes dat dan wel? Maar het is eigenlijk wel een verschrikkelijk gepruts om de schijfjes er achter te plakken nadat de patrijspoorten in de romp zijn gezet.
In een brainwave had ik zoiets van "wat valt er eigenlijk te zien dat je de schijfjes helder wil houden?" die worden dus gewoon mee gespoten en later van een andere kleur voorzien.
En vervolgens kom je er achter dat je nog niet kan spuiten want de verschansing moet ook in dezelfde kleur en die staat er nog niet op
.
Dat is nu dus de volgende stap.
De gaten voor de verstijvingen zijn nu uit het achterdek gesneden, Aan sb zijde had ik ze al eerder uitgesneden maar een aantal lijken niet goed te zijn. Dat moet ik eerst nog eens nakijken en met oude foto's vergelijken wat daar waarom gebeurt is voordat ik daar weer mee verder kan. Voor je het weet zit er een lelijke golf in de verschansing, nu hoeft hij niet strak te zijn maar het moet er ook niet uit zien alsof iemand geprobeerd heeft om de boot door midden te varen.
De gaatjes in het achterdek met aan BB van ieder type 1 versteviging los geplaatst. Het is even uitzoeken hoe de verstevigingen geplaatst moeten worden maar volgens mij moeten de 'A' verstevigingen met de schuine kant naar binnen geplaatst worden en de 'B', 'C' en 'D' met de schuine kant naar buiten.
Ik denk dat daar de foute gaten bij 'A' aan SB vandaan komen daar ik eerst vermoed heb dat alle schuine kanten naar buiten moesten.
Als jullie daar nog ideeën over hebben hoor ik het graag, de tekeningen en boekje waren daar niet heel duidelijk over maar als ik naar foto's kijk staat 'A' er anders op dan de rest.
Dan nog even de mal die ik gemaakt had voor het plaatsen van de patrijspoorten in de romp en de ankerkluis, hij is dubbelzijdig dus.
Ondertussen ook de werf weer opgeruimd, de omschakeling tussen nieuwbouw - reparatie - nieuwbouw was niet helemaal vlekkeloos gelopen. Er lag overal van alles en niets was meer te vinden, was een halfuurtje werk maar geeft wel een hele verademing om alles weer te kunnen vinden.
We gaan gestaag verder.
Groet,
Mathieu
het was even puzzelen welke diameter het moest gaan worden, 6, 5 of 4mm. Ik was er niet zeker van hoeveel invloed de snijrand van de holpijp zelf zou hebben.
Uit eindelijk is het toch 4 mm geworden.
De achterzijde van de patrijspoort voorzien van en schijfje van 4mm, eronder ligger er 2 van 5mm. Die zouden misschien nog wel kunnen voor de patrijspoorten aan BB zijde want die zitten al in de romp. Aan sb zijde moeten ze nog in de romp gezet worden.
1 gedaan, nog 49 te gaan

Toen kwam ineens het dilemma op over het moment van het spuiten van de romp, in combinatie met het plaatsen van de patrijspoorten. De patrijspoorten moeten wel in de kleur van de romp komen maar moeten de schijfjes dat dan wel? Maar het is eigenlijk wel een verschrikkelijk gepruts om de schijfjes er achter te plakken nadat de patrijspoorten in de romp zijn gezet.
In een brainwave had ik zoiets van "wat valt er eigenlijk te zien dat je de schijfjes helder wil houden?" die worden dus gewoon mee gespoten en later van een andere kleur voorzien.
En vervolgens kom je er achter dat je nog niet kan spuiten want de verschansing moet ook in dezelfde kleur en die staat er nog niet op

Dat is nu dus de volgende stap.
De gaten voor de verstijvingen zijn nu uit het achterdek gesneden, Aan sb zijde had ik ze al eerder uitgesneden maar een aantal lijken niet goed te zijn. Dat moet ik eerst nog eens nakijken en met oude foto's vergelijken wat daar waarom gebeurt is voordat ik daar weer mee verder kan. Voor je het weet zit er een lelijke golf in de verschansing, nu hoeft hij niet strak te zijn maar het moet er ook niet uit zien alsof iemand geprobeerd heeft om de boot door midden te varen.
De gaatjes in het achterdek met aan BB van ieder type 1 versteviging los geplaatst. Het is even uitzoeken hoe de verstevigingen geplaatst moeten worden maar volgens mij moeten de 'A' verstevigingen met de schuine kant naar binnen geplaatst worden en de 'B', 'C' en 'D' met de schuine kant naar buiten.
Ik denk dat daar de foute gaten bij 'A' aan SB vandaan komen daar ik eerst vermoed heb dat alle schuine kanten naar buiten moesten.
Als jullie daar nog ideeën over hebben hoor ik het graag, de tekeningen en boekje waren daar niet heel duidelijk over maar als ik naar foto's kijk staat 'A' er anders op dan de rest.
Dan nog even de mal die ik gemaakt had voor het plaatsen van de patrijspoorten in de romp en de ankerkluis, hij is dubbelzijdig dus.
Ondertussen ook de werf weer opgeruimd, de omschakeling tussen nieuwbouw - reparatie - nieuwbouw was niet helemaal vlekkeloos gelopen. Er lag overal van alles en niets was meer te vinden, was een halfuurtje werk maar geeft wel een hele verademing om alles weer te kunnen vinden.
We gaan gestaag verder.
Groet,
Mathieu