De afgelopen periode ben ik veel bezig geweest met de masten en het afwerken van het topdek (dek boven stuurhuis met de voormast en flybridge).
Als je dan weer diverse foto's bekijkt van het origineel kom je steeds weer meer details tegen, zo moet er op de flybridge nog een railing rond de trap opgang komen en aan de voorzijde iets van een kast, stuurkompas, etc. Kijk zelf maar.
(bron:
http://members.chello.nl/rverburg/pagina_zwartezee4_foto.html)
Het is alleen de vraag of deze zaken er ook al waren toen ze van de werf af kwam, deze foto is van vele jaren later.
Misschien dat hier iemand een licht op kan laten schijnen, het is niet mijn doel om de boot volledig tot in detail te bouwen maar dit deel springt wel in het zicht.
Een lege flybridge vind ik dan niet echt een fraai gezicht.
Het verlijmen van de messing onderdelen aan hout of kunststof brengt regelmatig de nodige frustraties met zich mee.
Ik gebruik daar nu UHU Extra voor, dat gaat op zich prima maar erg langzaam. Per dag 1 lamphouder aan de mast lijmen en vervolgens minstens 24uur op zijn plaats houden om uit te harden, liefst langer.
Dan kan de lijm goed uitharden. Maar toch regelmatig dat de boel weer los komt wanneer je weer met de mast aan het rommelen gaat.
Laatste frustratie was het afbreken van een draad van een SMD -LED los kwam. Op zich niet zo'n probleem maar deze was van het onderste heklicht en alles zat uiteraard al op zijn plek vast.
Even voor het beeld: De draden van de SMD-LED vouw ik in de lengte richting achter de LED langs, daarna wordt ze in de lamphouder gestoken en dan krijgt het geheel een drupje UHU Hart om op zijn plek te blijven zodat de LED ook werkelijk voor de opening van de lamphouder blijft zitten.
En eindelijk wat kleur aangebracht, nou ja kleur. De beplanking van de flybridge en het brugdek hebben 2 laagjes Rambo Jachtlak gekregen, niets meer aan doen.
Deze lak gebruik ik ook voor de mast van mijn 1:1 boot, staat het hele seizoen door in weer en wind en om het jaar licht opschuren en een nieuw laagje.
Met dat track record zou ik er normaal gesproken met de ZZ niets meer aan hoeven te doen.
Nog een paar details op het topdek en dan kan dat deel cosmetisch afgewerkt worden.
Ik vind het altijd een lastige keuze wat je wanneer doet, ga je tijdens het bouwen al verven of doe je dat pas als alles klaar is of iets daar tussenin?
Ik denk dat die keuze persoonlijk is.
Groet,
Mathieu