Gisteren was het dan zover, geheel tegen mijn principes de ZZ (IV) water onder de kiel laten voelen en gelijk maar de gelegenheid waar genomen om wat draai uurtjes op de klok te zetten.
Hoezo tegen mijn principes?
Ze is nog niet af en zeker niet getrimd.
Uiteindelijk viel het me niet tegen, ze lag wat voorover en met een beetje slagzij over BB maar dat was nauwelijks merkbaar.
De vaareigenschappen vielen me niet tegen al was de achteruit niet zo geweldig om af te stoppen, een beetje overmoedig hierdoor te kant wat hard geraakt.
Ik schat in dat het achteruit slaan nog wat verbeterd kan worden door achterin ballast te plaatsen maar daar begin ik pas aan als ze echt af is.
Een kleine impressie.
In deze post van Het Schipperscafe komt ze een paar keer in de filmpjes voorbij, met dank aan Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-wel-te-verstaan.147806/page-134#post-3981066
De sleeplier werkt overigens prima, ik had alleen geen sleepobject om hem echt te testen.
Tijdens het opspoelen van de sleepdraad heb ik die met de hand begeleid om hem netjes op de spoel te krijgen. Ik durfde het niet aan om de draad zichzelf te laten verdelen om te voorkomen dat er in het midden van de trommel een dikke bult zou ontstaan en de boel zou klem lopen.
Naast hard varen, vaart ze ook langzaam prima.
Het enige nadeel van een onbehandeld dek is het contact met water. Moest ik maar niet meer doen zo want het hout was wat dorstig waardoor het achterdek best wel klemt en de nodige nabewerking vereist, lees schuren en vijlen. En uiteraard de conservering.
Ik schat zo in dat wanneer ze achterin geballast is er vaker water over het dek zal gaan komen.
Een uitdaging van de andere orde is de roerservo, tussen de 20% en 80% van het motor vermogen staat ze te klapperen als iemand met hoge koorts.
Misschien toch eens een andere servo proberen en kijken wat het doet.
Op zich merk je er tijdens het varen niet van maar het hoort niet.
Tussen alle thuisverbouw perikelen door zal ik proberen wat meer progressie te gaan maken, na een jaar of 7 en andere tussendoor projectjes mag ze toch ook wel de nodige aandacht krijgen.
Groet,
Mathieu