zwarte zee vragen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Michel1968, 12 dec 2022.

  1. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Ik zat nog even mijn tekening te bekijken van de spanten en de romp en zag dat ik de twee latjes nummer 1 vergeten was maar hoe krijg ik de mooi gebogen en mooi op dezelfde hoogte naar voren toe zodat het mooi recht loopt als ik het dek erop plaats.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer op een plankje met wat blokjes of spijkertjes een mal te maken met de kromming die de balkjes moeten hebben. Dan de balkjes een tijdje weken in warm water en daarna 24 uur op de mal laten drogen. Opgedroogd zou de vorm erin moeten blijven. Lees ook de aawijzingen in de link. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/hout-buigen.255781/
     
  3. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Daar ben ik weer. Even een vraag over de voorkant. Het houten punt stuk komt deze nu op de houten latjes of moeten de houten latjes weg? Heb nu het dek over die voorkant liggen. Wat dat aangaat is de tekening niet duidelijk. Heeft iemand een voorbeeld of hoe dit moet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, De dekdelen zo aanschuren dat ze zo goed mogelijk tegen elkaar en tegen de romp passen. De kier tussen romp en dek kun je opvullen met een mengsel van schuurstof met 2 komp. lijm of plamuur. De dekdelen op de latjes laten dragen. Gr. Klaas
     
  5. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Het dek overlapt nu het stuk van de rom maar ik begrijp dus dat ze tegen elkaar aan moeten komen. Dan zal ik er een 3 cm af moeten denk ik zover overlapt hij zie foto.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      159,8 KB
      Weergaven:
      53
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Controleer dan eens of het dek niet te diep in de romp ligt. Kan me voorstellen dat het een paar mm is, maar 3 cm klopt niet. Heb je geen tekening, waarop dit na te meten is? Gr. Klaas.
     
  7. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Ik denk dat ik die latjes voor een deel weg moet halen in de romp en dan die nummer 8 tegen die latjes aan moet maken.

    dan kan het bovendeks daarop rusten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      187,7 KB
      Weergaven:
      58
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      151,9 KB
      Weergaven:
      56
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou deel 8 wat spitser aanschuren opdat de plaat overal de romp raakt. Scheelt een hoop plamuurwerk. En wat je niet in de tekst vindt moet je in de tekening lezen. Kost een hoop tijd, maar op den duur valt het kwartje wel. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Heb net het achterdek de eerste opbouw gemaakt maar wanneer ga je dit nu schilderen want straks kun je niet overal meer bij en moet het eerst in de primer of grondverf

    Klaas dank voor je vele antwoorden echt fijn.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Sommige delen van de opbouw moeten demontabel blijven en gaan min of meer klem over de balkjes op het dek. Die openingen heb je nodig om bij de techniek te kunnen. Kleine dingen als bolders schilder je voor je ze plaatst en vastlijmt. Daarvoor schilder je de verschansing en het dek. Om de lokaties van de kleine onderdelen te merken heb ik er paspennetjes onder gemaakt. Dan hoef je niet meer uit te meten waar ze komen. Je moet zelf bepalen of je grondverf of primer gebruikt. BB houtwerk heeft een vrij grove structuur en er moeten nogal wat lagen op om de poriën te vullen. Zelf heb ik daat een restant watergedragen vloerlak voor gebruikt en afgelakt met Revell Aquacolor. Heb eerst de verschansing gedaan en daarna het dek. Daar niets afgeplakt. Bij de buitenkant van de verschansing wel en dat gedaan met Revell Enamel. Ontvet met wasbenzine en daarna 2 lagen satijnlak, rood en zwart, op de romp. Geel en blauw op de verschansing en schoorstenen is glanslak. Mijn Smit Finland is in schaal 1:33. Raad je aan om de techniek in het schip zo ver mogelijk klaar te maken eer het dek erop gaat. Het is een vrij ranke boot, dus zorg dat de zware dingen zoals de accu('s) zo diep mogelijk in de romp komen te liggen. Gr. Klaas.

    IMG-20220706-WA0001.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2022
    Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Ik denk dat ik eerst maar even ga schilderen. Eerst in primer en dan in kleur.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k vindt dit leuk.
  12. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Hoe kan ik deze het beste in deze vorm krijgen houden zodat ik hem kan vastlijmen?

    hij zit nu nog los als voorbeeld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      190,6 KB
      Weergaven:
      54
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    indien je watervast hout hebt ( fineer, vol hout of watervaste multiplex) ( even testen dus )
    Het hout eerst nat maken ( enige tijd onderdompelen in kokend water) daarna in vorm brengen zoals je nu gedaan hebt.
    Laten drogen ( 1 nacht meestal) Hierna is de spanning van het hout en heeft het de vorm aangenomen van de klemming.
    Daarna kan je het met houtlijm vastlijmen.

    Als je geen watervast hout heb kan je de binnenkant enkel malen inzagen in de bochten waardoor de spanning afneemt en je het makkelijker kan lijmen.

    Als je het lijmt onder spanning, komt het steeds opnieuw los na verloop van tijd en dat wil je zeker niet.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Zo te zien is het triplex en het staat al aardig in model. Vaak zie je dat bij het lijmen de bovenkant naar buiten wil wijken en je geen recht zijkant krijgt. Je kunt dit proberen te voorkomen door aan de binnen- of buitenkant een stukje lat tussen de klemmen te zetten. Of anders een de bovenkant een paar (tijdelijke) spantjes te lijmen. Gr. Klaas.
     
  15. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Vraag overhet schilderen. Klopt het dat de verf niet in een keer dekt en moet je het eerst in de grondverf zetten. Heb nog wel een bus van de A-C’ tion staan.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Ook met schilderen zijn er vele wegen die tot een einddoel leiden. Raad je aan om bij één soort te blijven. Ouderwetse harsverf, die je verdunt met white spirit of acrylverf, die je kunt verdunnen met water. Niet elke verf dekt even goed. Op het hout BB modellen heb je relatief veel lagen verf nodig om de houtnerven weg te werken. Ook zal je een keuze moeten maken of je gaat kwasten of spuiten. Een oorzaak dat verf niet dekt kan komen door te weinig pigment of niet goed roeren. Ook zal je zien dat kleuren zoals geel en rood slecht dekkend zijn. Hangt ook deel van de ondergrond af. Vaak wil onder geel een grijze ondergrond wel eens helpen. Onder rood zou je roze of appelbloesem rood kunnen gebruiken. Met mijn schepen heb ik het een beetje anders benaderd. Alle zijn werkschepen en mogen er daarom wel wat verweerd uitzien. Een plaatje van Smit Finland heb je al gezien. Voor het onderwaterschip heb ik Revell Enamel gebruikt. De romp ontvet met wasbenzine en daarna de verf opgebracht met een zacht penseel. Na een paar dagen nog een laag. Het zwart idem dito. Beide in de satijn of Seidenmatt uitvoering. Blauw en geel zijn Revell Enamel glans. Het wit van de opbouw is Revell Aquacolor, een acryllak, ook in satijn. De dekken ook in de Aquacolor. Alles 2 keer geschilderd en geen grondverf of primer gebruikt. Voor mij speelt in de keuze ook mee waar ik moet of kan schilderen. Buiten op het balkon en in het fietsenhok kan ik met enamel aan de slag. Binnen in de woning word ik beperkt tot verven op acrylbasis. Maar die keuze kan en wil ik voor een ander niet maken. Ieder moet voor zichzelf bepalen hoe hij het aanpakt. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Succes! Gr. Klaas.
     
  17. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Dank voor de info hier heb ik zeker iets aan. Was al bang dat ik veel lagen verf nodig heb. De nerven nemen veel verf op.
     
  18. Ton1968

    Ton1968

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb voor mijn zwarte zee spuitplamuur gebruikt om alles netjes strak te krijgen. ben daar erg tevreden over
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Hout kun je het beste eerst in de G4 of poriënvuller zetten,
    Hout wordt hier "hard" van waardoor je het netjes glad kan schuren wat later het eindresultaat veel mooier maakt.

    Een wat late reactie over de roerhevel, maar Billingboats gebruikte daar vroeger soldeerlippen voor.
    Drama, over je rechterschouder heel ver weg gooien en nooit meer opzoeken.
    Voor een degelijke roerhevel kun je beter zo iets maken als onderstaand (of kopen)
    Mits goed gemonteerd draaien deze niet meer over de roerkoning heen, iets wat met twee contra moertjes nog wel eens kan gebeuren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023

Deel Deze Pagina