zwarte zee

brecht je verklaart onzin
volgende keer dat je komt zal ik je het je laten zien op de scoop
en dat je nonkel dat al jaren zo doet wil niet zeggen dat het blijft goed gaan(hij heeft ook reeds veel opgestookt zo)
met je 12 volt en 10 amp op die 4.8 motor heb je ook naar je nonkel geluisterd
met als resultaat dat je een nieuwe motor hebt kunnen kopen

ze zetten er niet voor niets 8.4 volt op een regelaar
gr raf
 
Mijn excuses, heb even zitten kijken naar een andere regelaar van een boot van mijn vader, deze heeft een 12V accu met een 6V motor en een 6V regelaar, hij heeft er 5 of 6 diodes in serie staan tussen de accu en regelaar niet tussen de regelaar en motor mijn fout. (vraag mij niet waarom hij alsnog heeft gekozen voor een 12V accu, dat is zijn pakkie an)
 
maulus dat met die diodes werkt wel maar dat bied geen oplossing
de rest van het voltage word in warmte omgezet dus inderdaad is een 12 volt accu onzin
en je moet voldoende dikke diode's hebben (16 amp of meer)en die zijn nogal kostbaar
gr raf
 
ik ben dan toch zo vestandig geweest om naar julie te luisteren en heb één van mijn motoren er in gezet (12v) wel zonder reductie want het tandwilletje was niet dik genoeg om hem uit te boren. ik heb hem ook al getest en hij werkt nu wel veel beter, hij gaat wel veel te snel maar ik vaar toch dan niet op vol aan.

vandaag hoop ik wat te doen maar ik ben ziek en zit dus thuis.

grtn Brecht
 
hallo,

ik heb juist de servo aangesloten en het roer gemaakt. (foto's komen dadelijk) maar nu heb ik hem eens getest in het daglicht en ik zie dat zoals Raf mij had gewaarschuwd de schroefas lekt als een zeef. in nog geen minuut varen zat er al een hele klots in. wat is daar nu een oplossing voor? ik heb geen zin om hem er uit te breken en terug een nieuwe in te zetten want hij zit voledig vergoten met epoxi.
 
hallo,

ik heb juist de servo aangesloten en het roer gemaakt. (foto's komen dadelijk) maar nu heb ik hem eens getest in het daglicht en ik zie dat zoals Raf mij had gewaarschuwd de schroefas lekt als een zeef. in nog geen minuut varen zat er al een hele klots in. wat is daar nu een oplossing voor? ik heb geen zin om hem er uit te breken en terug een nieuwe in te zetten want hij zit voledig vergoten met epoxi.

Toch maar wel even er uit proberen te halen...!
Dit gaat het beste met een flinke soldeerbout: as uit de koker sjorren, soldeerbout aan schroefzijde in de koker stoppen en stoken maar. Ondertussen met een tangetje voorzichtig proberen te draaien en als dat lukt, voorzichtig er uit trekken.
 
de as gewoon laten zitten en een olie keer ring er op monteren aan de binnen kant
en een vet buisje op monteren zodat je tijdig kan bij vullen met vaseline
het kan zijn dat de as nu ook nog droog draait en dat blijft niet goed gaan

olie keerring van 4 mm da gaat natuurlijk weer het probleem zijn
4-11-6 BA 4 11 6 € 3,50
WDR4.jpg

das de prijs per stuk en bestellen bij
http://modelluboot.de/

ik zal eens kijken of norbert reeds iets klaar heeft voor mij dan laat ik ze mee komen
je rekening gaat weer op lopen hahahaha

gr raf
 
dat zou de oplossing zijn, laat maar komen 3.50 euro is beter dan hem uit breken en een niewe kopen.

ik ben juist naar de dokter geweest en heb iets leuks te horen gekregen thuisblijven tot donderdag want ik ben besmetteleijk:schrik::robot:

ik heb ook het klein dekje vanvoor op de neus geplakt en al een paar dingen uitgezaagd nu was niet niet naar mijn zin omdat het te dik is dus toch maar iets anders zoeken. alweer foto's volgen.

grtn Brecht
 
Jan bedankt!

hier zijn de foto's:

full

de motor en het roer.
full

regelaar en ontvanger die ik vast geschroefd heb in de bodem.
full

hier zie je het voor dekje wat wel nog bij geschuurd moet worden (is toch handig als er al een stukje uitsteekt waar je op kan lijmen;))
full

en hier het onderdeel wat ik gemaakt heb (zal meschien dom klinken maar ik weet niet wat het is of hoe het heet)

nu heb ik nog een vraagje:
voor de reeling wat hebben julie daar voor gebruikt? er zit niet bij en ik weet wel een manier maar ik ben beniewd of jullie iets makelijker hebben.

grtn Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brecht, dat scheve ding heet de Golfbreker,


Uploaded with ImageShack.us

Maar ik zou dat dikke houten onderdeel daar niet voor gebruiken, beter gebruik je 1mm ABS, of wat ik mischien heb gebruikt o,5mm

mijn voordek is van staal.

Maar is het nu wel verstandig om te begginen met het voordek erop te lijmen?
want nu kun je de wandjes niet meer plaatsen, en het schilderen daaronder wordt ook lastig!

Jan
 
Heeft de koker van het roer wel voldoende steun? Het lijkt op de foto zo'n kort stukje en er zit best een lap van een roer aan...
 
hallo,

ik heb juist de woning vanvoor onder het voorste dek gemaakt, de gaten voor de reeling geboord en de schroef as gesmeerd want die floot. ik heb ook de "golfbreker" in blik uitgesneden en gesoldeert. nu moet ik wachten omdat als ik nog eens bij raf ben de bolders moet draaien voor het voorste dek want die zitten er niet bij.

grtn Brecht en weer foto's volgen!
 
@jandootjes
Klopt het dat bij de "zwarte zee" de, ik noem het maar even de kaapstander, ook tussen de golfbreker staat, en niet zoals op de tekening van BB ervoor ?
Ik meen gelezen te hebben dat dit bij de witte zee wel het geval is.

Ik heb wel foto's gezien, alleen staat dit er niet duidelijk op.

mvg,
patrick
 
Patrick, bij zowel de Witte als de Zwarte zee staat de kaapstander in de golfbreker. Billing Boats heeft HEEL erg veel shortcuts genomen om het model massa productie klaar te krijgen, en toch lijkend op de echte Zwarte Zee.

@RAF, Die oliekeerring is van gewoon rubber? in dat geval zul je hem ook regelmatig van de andere kant moeten voorzien van een laagje teflon/vaseline rubber is best slijtage gevoelig, Neopreen is dan beter denk ik.
ik houd mij graag aanbevolen voor 2 stuks, als deze in de schroefaskoker passen van de ZZ.
 
De kaapstander, ook wel windas, is een verticale lier die gebruikt wordt om meertrossen te hieuwen. Moderne kaapstanders worden elektrisch, hydraulisch of pneumatisch aangedreven.


Nr 48 is inderdaad de kaapstander.
 
Back
Top