zwarte zee

@brecht

jong ge moet of nieuwe verf kopen of een thee zeefje
heel het probleem met je verven komt 60% door de oude verf die je gebruikt
het probleem is dat in oude verf brokjes komen te zitten
door deze nu door een thee zeefje te gieten los je dat probleem reeds op
het tweede probleem is het hout wat je gebruikt
hout zuigt verf op das normaal dat hoort het te doen
maar als je dan op plaatsen met polyester hebt bij gewerkt dan wordt de verf daar niet opgezogen
dit kan je op lossen door een potje porieën vuler te kopen.kost geen leven en je verft er mooier door
de potriëen vuller is doorschijnend en na elke laag moet je een beetje schuren (droog)
na de tweede laag mag je zachtjes met nat schuren om de laatste haartjes van het hout weg te halen
2 lagen zijn meer dan voldoende dan is het houd verzadigd
als je dan na het afblazen (compressor)al het stof weg hebt en je gaat met die gezeefde verf aan het werk krijg je mooie gladde dekken en opbouwen.
zonder al die vervelende brokjes en pluisjes die er nu in zitten.
het is iets meer werk maar het werkt wel mooier en het resultaat zal er dan ook naar zijn
afblazen en niet af vegen of je met een tagerak doekje gebruiken
wil je toch vegen dan eventueel was benzine gebruiken en geen benzinne uit een brommertje of grasmachine LOL
gr raf
ps je reling is nog niet binnen
 
theezeefje???
Hebben jullie geen nylon kousen van vrouw of vriendin.
In het vuile blik verdunde ik de verf altijd een beetje nadat het vel was losgestoken van de zijkant en was uitgeknepen. (als een geperste sinaasappel)
Daarna goed schudden dat alles weer gemengd was.
Dan door de kous gieten in een jampot (tegenwoordig zijn er hele mooie dekseltjes van HAK, die krijg je ook nog los als er per ongeluk toch wat verf tussen de pot en het deksel was gekomen), kan je weer jaren verder.

De uitgelekte nylon (uiteraard een stukje ervan en niet de hele kous) gooi je weg, dat scheelt afwassen van een zeefje.
 
die van mij draagt merk nylon's
die kosten een fortuin dan liever met een thee ziftje dat spoel je gewoon uit met wasbenzine of thinner waar je de borstels mee uit spoelt
daarbij ik gebruik auto lack en daar heb ik nog nooit last van klonter vorming in de potjes gehad
het zijn ook maar potjes van 250 gr in plaats van 14 liter en die gebruik je dus sneller op
ik neem de potjes ook altijd terug mee om te laten her vullen
dan betaal je alleen maar de verf
moet je wel met een speciale sleutel de potjes open en dicht doen want als de deksel beschadigd is dan kan je het potje weg gooien

gr raf
 
ja raf, ga ik wat aan doen. ik heb een boek gekregen van billingboats, daar staat een verf kit speciaal voor de zz, wie heeft hier ervaring mee??? dan heb ik direct de juiste kleuren en de juiste hoeveelheid (denk ik ) aanrader of afrader??
 
bij de handleiding staat toch welke verf je moet hebben

Billing 1 = White
Billing 5 = Tan
Billing 10 = Matt Lemon
Billing 11 = Black
Billing 12 = Pale Grey
Billing 13 = Trainer Yellow
Billing 15 = Silver
Billing 18 = Mediterranean Blue
Billing 32 = Lime
Billing 36 = Bejdse/Stain/Beize/Mordant/Beize/Mordient

hier vind je de handleiding
http://www.billingboats.com/instructions/BB592 Zwarte Zee_Instruction.pdf
of zo een potje genoeg is ??????
groetjes raf
 
theezeefje???
Hebben jullie geen nylon kousen van vrouw of vriendin.
In het vuile blik verdunde ik de verf altijd een beetje nadat het vel was losgestoken van de zijkant en was uitgeknepen. (als een geperste sinaasappel)
Daarna goed schudden dat alles weer gemengd was.
Dan door de kous gieten in een jampot (tegenwoordig zijn er hele mooie dekseltjes van HAK, die krijg je ook nog los als er per ongeluk toch wat verf tussen de pot en het deksel was gekomen), kan je weer jaren verder.

De uitgelekte nylon (uiteraard een stukje ervan en niet de hele kous) gooi je weg, dat scheelt afwassen van een zeefje.

Ik sluit me helemaal bij je aan Harm.
Mieke vraagt zich al tijden af waar haar panty's blijven.
En die van 15 din zijn de besten.

Ik doe het zelfs met de afgewerkte wasbenzine waar ik de kwasten in schoon maak. Na verloop van tijd komen daar verfresten in, en daarna even door de panty in een nieuw Hak potje en je kan weer een tijdje mee.
Oja, de kwasten daarna even in de vaseline, en gaan tijden mee.
 
bedankt voor de tips.

weer wat gedaan:
imag0005zej.jpg

imag0003rf.jpg

imag0002gp.jpg

de ventilator speciaal voor paul.

gr Brecht
 
paul de gaten van de reling zijn dicht geplamuurd geworden
omdat de nieuwe reling een andere afstand had wat de gaatjes betreft
en hij wil het in de licht groene kleur spuiten die er origineel op zat

ik zal brecht eens leren dat hij ook verf kan mengen tot hij de juiste kleur heeft
want zo recht uit het potje is nooit de juiste kleur

gr raf
 
nee

die is ingebouwd ingeval de boot moest duiken
dan kan hij onder water daar de diepte mee sturen

LOL
 
hahaha, nee raf, ik bouw (nog) geen duikboten.

hij is bedoelt voor de koeling van de regelaar, die werd toch warm. nu niet meer, hij is zelfs koud als ik de bak sleep (afgeladen) en dan zelfs op vole kracht! en ik weet wel dat het niet altijd goed gaat gaan maar ik gerbuik toch geen (of bijna geen) accu packs. meestal 12 volt loodaccu.
 
Hij is goed raf. Maar het had natuurlijk ook gekund dat Brecht een rookgenerator (en dan bedoel ik niet de snelheidsregelaar) in zijn boot wilde hebben, en dat de ventilator zou dienen om de damp naar boven de schoorsteen uit te blazen.

Trouwens, misschien toch raadzaam om na te kijken waarom de regelaar die koeling nodig heeft. En in gedachte houden dat luchtkoeling in een boot meestal weinig effect heeft, zeker op warme dagen, tenzij je hebt geregeld dat de warme lucht naar buiten de boot wordt afgevoerd, en er voldoende aanvoer is van verse, koelere lucht. Als de lucht alleen maar blijft circuleren in de boot, warmt die vanzelf steeds meer op, totdat... poef... ESC stuk.
 
hallo

ja inderdaad is koeling een soms mis begrepen begrip
en inderdaad de oorzaak van een heet lopende esc ligt aan de motor /schroef verhouding
een reductie is misschien een oplossing om ook meteen het stroom verbruik omlaag te krijgen
maar normaal mag een esc zo rond de 75 graden worden en dat voelt reeds heel heet aan .
dus eventueel eens meten hoe warm hij echt word
en als de esc inderdaad te warm word dan moeten we naar een oplossing gaan zoeken
misschien een andere schroef met iets minder spoed dan gaat het verbruik omlaag en zo word de esc minder warm
als het weer mee zit zal ik eens aan brecht zijn ZZ meten hoeveel het verbruik is in het test basin dan weten we zeker dat de esc niet gaat overlijden op een warme dag

gr raf
 
brecht uw reling is binnen gekomen
en het is echt mooi spul
begint maar alle gaten in het dek dicht te plamuren want na deze gezien te hebben wil je die zelfgemaakte er zeker niet meer op
en breng die groene verf mee woensdag en wat witte verf dan maak ik de kleur wel aan die je dek moet hebben
eventueel ook wat blauwe maar dat moet ik nog zien
wel twee dezelfde verven hé want anders gaan ze schiften en das nie goe
gr raf
 
dat is goed!!!

maar ik ga de kleur niet veranderen, nu is hij juist zo strak! anders moet ik weer rond die bolders en alles verven en dat komt niet goed.

ik zal dan wel nieuwe plamuur moeten halen want hij is op :(
 
heu ik wilde da groen spuiten en das dan pas strak
zitten er ook meteen geen stofjes meer in LOL

maar als gij het goe vind alleen groen mee brengen dan
dan spuit ik het hoofd dek wel in het donker groen
ik dacht dat je de verf van de ZZ besteld had ???
gr raf
 
hallo,

de reling staat er op!!!!

imag0013cm.jpg

imag0012ha.jpg

imag0010jt.jpg

imag0008kc.jpg

imag0006lv.jpg

sorry voor de wazige foto's maar het is moeilijk te trekken.

ik weet nog niet of ik ze verf of niet, wat vinden jullie???

gr Brecht
 
Back
Top