Zwarte Zee

Discussie in 'Werkschepen' gestart door chrissy, 6 feb 2019.

  1. chrissy

    chrissy

    Lid geworden:
    8 aug 2011
    Berichten:
    7
    Na vele jaren in de kast gelegen te hebben ben ik toch maar eens begonnen met de bouw van deze fantastische sleper. Omdat ik hem van iemand heb overgenomen zaten er spullen bij om er mee te gaan varen. Te weten een motor aandrijfas kruiskoppeling en een helaas 3 bladsschroef van messing. Tevens heb ik nog een zender in de schuur liggen van een speedboot die bestuurbaar is. Hiervan kan ik misschien ook nog zaken gebruiken. Omdat ik dus deze spullen nog heb wil ik de boot dus bestuurbaar maken. Misschien moet ik nog wat bijkopen maar dat is geen ramp. Maar voor dat de eigenlijke bouw begint wil ik graag en aantal zaken duidelijk hebben wat betreft de aandrijving. Zo zit ik dus met de motor. Dit is een graupner speed 400 met vertragingskast 2,33. is deze geschikt om de boot aan te drijven?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chrissy, Denk dat het wel moet lukken met die motor. Het is geen zwaar schip en slank van vorm, dus veel kracht heb je niet nodig. Als ik naar je postings kijk, dan ben je al jaren met het ding in de weer. Laat eens een foto zien en lees onderstaand verslag (zie link) eens op je gemak door. Dat moet een schat aan informatie opleveren. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/zwarte-zee-iv.131173/
     
  3. chrissy

    chrissy

    Lid geworden:
    8 aug 2011
    Berichten:
    7
    Bedankt Klaas voor de snelle reactie. Ik had liever een langzaam loper gehad om een realistischer geheel te krijgen. Ik denk dat de echte Zwarte Zee ook niet meer dan 1000 toeren op de schroef had. En ja jaaren geleden dat ik iets gepost heb. In die tijd veel bezig geweest met mijn echte boot. Ik volg het bouwproces maar toch bedankt voor de tip.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2019
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    De hoofdmotoren van de Zwarte Zee liepen maximaal 275 toeren. Via een tandwielkast werden beide motoren op de enkele schroef gekoppeld. Kan zou gauw niet vinden of er nog een vertraging in die kast zat. In je model kun je de toeren van de schroef toch regelen met een regelaar? Bij mijn schepen lukt het wel om tussen 50 en 3000 toeren te regelen. Dus met een goede regelaar kun je net zo langzaam varen als je wilt. De Graupner speed loopt op 7,2 Volt 16.000 toeren. Aan de schroefas zullen dat er een kleine 7.000 zijn. Alles onbelast. Belast is afhankelijk van de schroef. Je schrijft dat je helaas een messing schroef hebt. Wat is daar mis mee? Hooguit dat het een 3-blads is i.p.v. 4 blads. Een kniesoor, die daar op let. Als de boot af is en de 3 blads schroef is niet naar je zin, dan koop je toch een 4-blads. Meestal zit de uitdaging van het bouwen in heel andere dingen. Hou ons maar op de hoogte wat je ervan maakt. Gr. Klaas.
     
  5. chrissy

    chrissy

    Lid geworden:
    8 aug 2011
    Berichten:
    7
    ik bedoelde ook helaas een drieblads. Ik ga ook als ik dat later wil een 4 blads kopen maar het was mooi geweest als de vorige eigenaar dit direct gedaan had. Maar als je nu een sterkere motor neemt zal die toch ook belast beter zijn toerental kunnen houden?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chrissy, Het is geen speedboot en zwaar sleepwerk kun je met die ranke boot vergeten. Zie eerst eens dat je de boot varend krijgt met de spullen die je hebt. En plaats eens een foto, opdat je beter advies kunt verwachten. Gr. Klaas.
     
  7. chrissy

    chrissy

    Lid geworden:
    8 aug 2011
    Berichten:
    7
    Nog even wat spullen bij elkaar gezocht. ik heb 2 servo's robbe futuba S3003, en een ontvanger Futuba FP-R122JE. helaas is de zender nog niet boven water. Kan ik deze onderdelen gebruiken ?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chrissy, De servo lijkt me wel bruikbaar. Of de ontvanger bruikbaar is hangt van de bijpassende zender af. Verder heb je dan een motorregelaar en een 7,2 Volt vaaraccu nodig. Als de regelaar een BEC voorziening heeft is er geen ontvangeraccu nodig. Verder is benodigd een voorziening om de accu's te kunnen laden. En pas je profiel gegevens even aan. Hebben we enig idee met wie we van doen hebben. Leeftijd en woonplaats zijn wel handige gegevens. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina