Zwarte zuiger

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door wildcard, 8 okt 2014.

  1. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb mijn motor, Novarossi N12T1, uit elkaar gehaald voor onderhoud.
    Dit is een motor wat ongeveer 6 a 7 liter heeft gelopen en waar nog helemaal niks mis mee is.
    Wat mij meteen opviel is dat de zuiger erg bruin/zwart is.
    De rechter zuiger op de foto is er 1 uit een motor wat al is afgeschreven.
    Hier is duidelijk een kleurverschil te zien.

    Hoe komt dit en betekent dit misschien een snel naderend eind voor dit motortje?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vraag mij af wat voor onderhoud je gaat doen aan een motor die amper is ingelopen ? En die bruine kleur zal komen door Castor olie (wonderolie) en kan geen kwaad.
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een N12T1 is een onroad motortje Rhelie..... Rond de 5 liter je drijfstang vervangen aan te raden ;)
    Anders loop je het risico dat ie een keertje door het carter komt zeilen omdat 1 van de oogjes is gebroken.

    Rij je heel scherp kan het zelfs zijn dat de motor na 5 liter op is , en rijp voor revisie....
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja, het gaat hier om een Basic motor welke voor een 90 euro over de toonbank gaat. Omdat de prestaties net onder niveau liggen zal de drijfstang 2x zo lang mee gaan. Tegen de tijd dat de drijfstang vervangen moet worden zal de hele motor al versleten zijn. En dan is een nieuwe goedkoper dan reviseren.....

    Maar de bruine laag komt van de verbrande olie, met name ricinus (castor) olie geeft zo'n aanslag. Moet je je ook niet druk over maken en zeker niet weg willen poetsen. Met name op de bovenkant van de zuiger werkt deze laag ook als een hitteschild waardoor de zuiger koeler blijft. Aan de zijkant bijna bovenaan bij de groefjes zie je een blanke rand, dit is een teken dat de zuiger een mooie passing heeft en daar net aan de cilinder nog raakt.
     
  5. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Deze motoren zijn inderdaad, gezien de prijs, het niet waard om (volledig) te reviseren.
    Maar een drijfstang vervangen kan nooit kwaad.

    Omdat vanwege de prijs je toch eerder een nieuwe koopt, heb ik hier op de plank nog wat van dezelfde motoren staan die op of bijna op zijn.
    Het leuke is dat je met deze dan een beetje kan spelen.
    Dus wat onderdelen uitwisselen om te kijken of je wat kan maken wat nog even kan rijden voordat het helemaal de kliko in verdwijnt.
     

Deel Deze Pagina