Zwartepunt

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door paozee, 19 apr 2014.

  1. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Wie kan mij helpen met het zwaartepunt van de EZ Lota 1700 E
    In de bouw beschrijving staat dat het SC op 125 mm ligt echter als je het opmeet zit je op de midden van de vleugel.
    Na enig rekenwerk kom ik uit op SG 155 mm hetgeen beter klopt na mijn idee omdat dit ongeveer op 1/3 van de vleugel ligt.
    Mogelijk iemand die al een keer tegen hetzelfde probleem is aangelopen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als 125 mm op de helft van de vleugelkoorde ligt, dan ligt 155 mm toch nog verder???

    De EZ Lota is dat die (blauwe) E-zwever met een houten frame dat is omgeven door een ca. 2mm dikke, bedrukte kunststof bekleding en een knikvleugel van hetzelfde materiaal met een spanwijdte van 200 cm? Zo ja, dan is dat een oud beestje.
     
  3. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Was vergeten erbij te zetten dat de maat opgegeven wordt gemeten van de achterkant van de vleugel vandaar dat ik dan uitkom op 1/3 van de vleugel.
    Ik weet niet of het hout is omgeven met kunststof maar het geheel is wel van kunststof en heeft een dubbele knik vleugel aan het vleugel einde en in het midden.
    Spanweidte is 1730 mm
    Ik vermoed dat hij minimaal 15 jaar oud is.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het zwaartepunt wordt altijd gemeten vanaf de voorzijde van de vleugel. Als de vleugel niet gepijld is, is 1/3 van de koorde meestal een goede waarde.

    Het lijkt er op dat het het toestel is wat ik in gedachten had. Heb daar lang geleden wel eens mee gevlogen. Maar dat is veel langer als 15 jaar geleden.
     
  5. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Het is van oorsprong een chinese kist en die jongens doen alles nu eenmaal wat anders.
    En dat hij ouder is als ik denk zou best kunnen heb hem ooit in een party gekocht.
     

Deel Deze Pagina