idd ja ik was even in mijn hoofd aan het rekenen, die kist waar ik het over heb haalt 7 meter per verbruikte watt minuut, met 450 gram (was ik even in mijn hoofd aan het rekenen) (3x zoveel, 3x zo licht, bijna gelijk dus zie ik snel in)
verder ben ik het natuurlijk met je eens, ik had het zelf ook niet verwacht.. (allemaal al behandeld in deze thread) (ik reken vaak dingetjes na of het aansluit). alleen voor de motor van die kist van Gerben, is de kist veel kleiner.
als Gerben ongeveer dezelfde kist wil vliegen als ik in verhouding met die motor, is het een 3, 4 of 5 meter Pulsar of zo (of een nog grotere kist). dan gaat het niet 250 km/h meer, en is een grotere diameter prop en veel kleinere spoed op zijn plaats (zoals ik)
de clou is, als ik minder vliegtuig meenam klom ik efficienter (direct minder propeller slip), als Gerben langzamer ging was hij efficienter. (maar zijn propeller efficientie wordt dan wel minder onherroepelijk)
ik denk dat als Gerben steeds langzamer zou klimmen (door kleinere motor, met grote optimale prop), dat zijn *totaal* efficientie nooit echt beter zal worden. (en ook niet veel beter dan mijne, misschien een paar % door gestroomlijndere kist) (dit is wel een beetje speculatie, ik zou het graag willen testen)
ik merk vaker waar iedereen getalletjes wil en allerlei componentjes doorrekent, zie ik vaak meteen wat er met de kist in totaal gaat gebeuren zonder alles door te rekenen, in termen van beter/slechter enz.
maar wat je zegt wil ik ook best, data van veel kisten verzamelen, met mijn eigen kist experimenteren en wat props vervangen, precieze energie verbruikt en hoogte geklommen. heb ik allang voorgesteld/gevraagd en zo. (veel heb ik zelf al uitgezocht vóor ik hier ermee kwam, en wat iig knettergoed vliegt na een aantal kisten door de jaren heen)